Olika mat pga ras
Hej.
När jag var ute på semester sprang jag in i en djurbutik och blev väldigt förvånad när jag fann matpåsar som var anpassade efter olika raser (?). Att det funnits en speciell sort av torrfoder för långhåriga marsvin har jag aldrig vetat.
Så nu undrar jag om någon har bättre koll på det här än jag? Är det viktigt att dom får den här maten. Eller går det lika bra med "vanlig" marsvinsblandning som man köper i djuaffärer på lösvikt?

Man kan ju ha ett speciellt foder för utställningsmarsvin, men olika för raser vet jag inte…..
Jag vet att Skinny marsvin behöver mer mat än håriga marsvin, då det går åt mer energi för att hålla sig varma. Men att det skulle finnas olika sorter för olika raser tycker jag låter mer som ett trick från djuraffärerna för att kunna sälja mer.
Hanna
Jag har också sett påsar med mat för olika marsvinsraser, eller pälstyper egentligen kanske. Men det vet jag inte om de behöver. Som sagt så behöver skinny, o cuy, mer mat, men mina äter samma mat som de andra.
Jo pälstyper var nog ett mer rätt ord. Tack för svaren =)
Också slipper jag fundera så mycket över den där maten.
Kan inte säga annat än #2 ;) Klart att långhåriga marsvin inte behöver annorlunda mat än icke långhåriga. Pellets från djuraffärerna är ändå inte anpassade för marsvinens behov och eftersom att det inte är kul för djuren på djuraffärer, varför "sponsra" de och köpa foder där om man kan köpa ett bättre, mycket mer prisvärt foder någon annanstans? Dock har jag inget annat val än zooaffär när det gäller hö och spån. (letar efter bonde att köpa hö ifrån)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag kom ju på det nu att Lottie pellets har ju lite olika sorter beroende på hur feta marsvinen är och lite så ;P Men just för pälsens längd tror jag inte det finns olika.
Hanna

Ytterligare ett sätt för djuraffärerna att göra kunderna beroende av dem.. Special anpassat foder för olika raser OCH pälstyper finns ju för hund och katt men det är lite mer skillnad..
#7 - På vilket sätt är det skillnad när det gäller katt och hund?
Hanna

#8 - Finns raser som lättare utvecklar fettma, hjärtfel, diabetes med mera, specialanpassat foder kan ju "hjälpa" sånt att inte ske.
#9 - Aha, okej :)
Hanna
#6 Varför Lottie passar till olika sorters marsvin/kaniner är ju p.g.a innehållet allstå den med Linfrö är för för marsvin som kanske behöver gå upp lite i vikt, och har sämre päls - eftersom att Linfrö är ett (fett) frö och det håller magen i trim och ger glans åt päls m.m :) Morot & Äpple är för övervikta marsvin - men fettmängden är inte mycket lägre än de andra och dessutom är morot (och äpple till viss del) väldigt energirikt och det borde inte vara för lite knubbigare grisar *skumt*
Mvh Felicia
Kollar man färdiga blandningar, oavsett vilket djurslag de är till, så är det ofta för mycket fett i dom. Tyvärr. Men till marsvin är ju inte pellets den huvudsakliga födan, eller ska inte vara i varje fall, utan det ska ju vara grönsaker o hö. Så då är det ju lättare att ransonera pelletsen om det är för mycket fett i den.
#12 Precis! :)
Mvh Felicia

Royal Rabbit is the shit <3 Önskar mina grisar fick knapra det fodret igen ^^ Men det är helt OT x) Överlag tycker iaf jag att de flesta djurfoder innehåller fel saker, saker som tom kan vara skadliga för djuren.