Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1785 ggr
Marsvinsmorsan
3

Hur tjockt lager spån?

Hej! Total nybörjare på marsvinsfronten undrar lite om bottenmaterialet till gosegrisarnas bostad: "ett tjockt lager spån" har jag läst att man ska ha, men hur tjockt är tjockt? Fem centimeter - mer, mindre, lagom?

godisgrisen
0

5 cm är minimum helst lite till 7 kanske. Är det för lite spån i buren halkar marsvinen runt och det kan börja lukta.

Marsvinsmorsan
2

Tusen tack! Då får vi inhandla en betydligt större förpackning spån än den vi har om det ska räcka en stund…. :-)

M.L
2

Köp vida stallströ eller nåt annat märke brukar kosta ca 70-80 kr för 400 l. spån på djurbutik är dyrt.

Mirinda
2

Vi lägger ett enormt luktabsorberande spån, som är tänkt för hästar, underst (c:a 2-3 cm). Det började som ett felköp som blev jättelyckat. Sen lägger vi vanligt kutterspån ovanpå det. Tillsammans kan det nog bli 6-8 cm tjockt lager. Ibland lägger vi högar med havrehalm överst. Grisarna käkar av det och prasslar glatt runt i det också.

Vi byter dagligen ut det kutterspån i översta lagret som blivit smutsigt. Det undre lagret luftar vi runt några ggr i veckan, för att det inte ska bli för kompakt.

Vi får mycket längre mellan helbytena på det här viset och lukten som kunde uppstå ibland förr är helt borta.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Marsvinsmorsan
0

Bra tips, en tackar och bockar! Var får man bäst tag på sådana strön som ni nämner? Granngården, eller finns det andra bra alternativ?

Svarttusch
0

Har du granngården nära så kan du köpa spån därifrån. En bal på 24 kg för 80 kr :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
0

`#5 Kolla noga vilket märke det är. Vissa dammar riktigt mycket av kutterspån-märkerna. Men VIDA (som rekommenderats redan), är bra, har jag själv, haft i många år.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marsvinsmorsan
0

24 kilo? OMG… Torde ju helt klart räcka ett tag, men frågan är var i lägenheten vi förvarar den… :-D Nåväl, jag ska kika på Granngården vad jag hittar så får vi hitta en förvaringslösning på nåt vis.

Svarttusch
0

Det är väldigt hårdpackat så det får plats i en garderob t. ex :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
0

#8 Ni har inget förråd att sätta den i? Så är det bara att hämta i en påse eller så när det är dags att använda? 🙂

guppytjej
0

När man ändå är på granngården tycker jag man ska kolla in lättströ (hampaströ). jag använder det o tycker det är MYCKET bättre än spån.

Luktar inte lika snabbt, sprätter inte ut på samma vis o man slipper dammet o terpentinet.

M.L
0

TS vart bor du ? Du kan alltid kolla återförsäljare på Vidas hemsida .

Marsvinsmorsan
1

Jo, vi kan säkert göra plats nånstans, det löser sig. :-) jag bor i Malmö och har hittat en Vida-återförsäljare så jag ska bara ta mig tid att sticka dit. Tackar för tipset om lättströ också, det ska undersökas.

Fridaaaa
0

Easyströ rekommenderar jag med, är riktigt bra tycker jag. Har det till marsvinen nu 🙂