Äter och dricker dåligt...
Jag tycker Sune äter och dricker så hemskt dåligt. Han har inte ätit upp alla grönsaker jag gav honom igår kväll, nästan all pellets är kvar sen igår kväll och han dricker värkligen ingenting (en msk på två dagar). Jag brukar alltid slänga pelletsen som blir över på förmiddagen, men nu när det är så mycket kvar funderar jag på att istället låta det stå resten av dagen. Till och med höet som han alltid slänger sig över är ganska orört (förutom att han har lagt sig och sovit på det). Jag har kollat hans vikt både idag och igår och han sjunker inte i vikt, snarare går upp (26/7 - 1281g, 29/7 - 1296g, 30/7 - 1298g). Jag är så orolig för min lilla bäbis, han har varit så trött på sista tiden och nu slutar han äta allt utom lite hö och dricker gör han inte heller. Trots att han inte tappar vikt så, marsvin är ju bra på att dölja sjukdomar?
Jag kanske bara är hönsmamma nu, jag vet inte. Vad tycker ni?
Kram Hanna
Hanna

Om du tycker att han dricker dåligt bör du få i honom vatten på annat sätt än genom flaskan. Jag vet ju inte hur mycket ett marsvin dricker normalt sett så det kan jag inte svara på. Men ge honom gurka eller spruta in vatten försiktigt och långsamt i munnen på honom med hjälp av nån liten spruta, brukar finnas bra modeller på apoteket att köpa. För att se om han är uttorkad så kan du dra upp nackskinnet, faller det snabbt tillbaka så är han inte uttorkad. Faller det inte tillbaka utan är kvar i en liten valk så är han uttorkad och då måste du få i honom vätska.
Fresta honom med favvoritgrönsaker och se om man börjar äta igen! Gör han inte det bör du iaf ringa och rådfråga veterinär.

Hur gammal är Sune?

Han börjar ju bli lite till åren va? Hur gammal är han?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#1 - Okej, jag ska kolla… nackskinnet åker tillbaka ganska bra, men det syns inte så bra just där, han är jättehårig just vid nacken… Jag tror vi har små plast sprutor hemma, ska se om jag kan sno lite gurka från mamma också.
#2 & #3 - Han fyller 6 år i oktober, så han är ju ingen ungdom längre och det är väl det som oroar mig mest, att han ska strejka totalt med allt :/
Hanna
Hur har det gått?
// Shintaida
#5 - Han fick lite dyrare sallad igår, den har han ätit upp en tredjedel av. Pelletsen har han ätit hälften av och druckit har han bara gjort några teskedar. Men jag gav honom gurka igår och det var uppskattat. Nu ska jag iväg här mitt i allt :/ Mamma ska kolla honom i 2 - 3 dagar nu, hoppas det går bra!
Hanna
Jag tror nog att han får i sig vätskan genom grönsakerna och du dricker de ej vatten. Samma sak om man ger dom gröt så får de i sig vatten den vägen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag har just kommit hem från Orust. Sune mår bra, han har nog känt sig lite ensam här hemma och blev jätte glad när jag kom. Lillebror har varit ute och plockat 'massrosor' till honom, så nu är han nöjd ^^ Jag tror han har ätit hyfsat, matskålen var nästan helt tom men jag ska höra med mamma hur det gått ikväll också.
#7 - Okej, jo gröt är väl det enda han slukar innan man hinner blinka ^^
Hanna
Vad bra, Hanna:D
Helena
Hoppas det inte är fel på han.
#9 - Jupp, han har just hävt i sig massa vatten här, så nu är mamma Hanna nöjd ;P
#10 - Jag tror inte det är någon fara, han är ju ganska gammal så det är ju inte konstigt om det knasar lite här och där stundvis.
Hanna

Lille Sune får inte skrämma mamma så ;) Skönt att han dricker o äter som han ska igen :)
#12 - Nä, det får han värkligen inte! Men det kan ju vara väldigt effektivt att göra så när mamma har massor av grejer att göra och bara hinner sitta en stund med honom om dagen, omman då spelar lite sjuk så får man genast all uppmärksamhet igen ;P
Hanna

#13 Ja bara för att man e liten betyder det inte att man kan skrämmas som en stor björn ^^ Mina bråkar nog för att jävlas med mig när jag o min sambo har ont om tid :P smarta som liv :D
#14 - Haha, precis. Grisar lär ju ha en grymt utvecklad hjärna XD
Hanna

#15 Nu ska vi inte säga för mycket .. vem vet om deras hjärnor har expanderats ?! :P
Du kan nog vara lugn, han väger inte lite direkt :) Som min Cocos gjorde (650 g *snyft*) med samma symptom. Fast han var från djuraffär där det säkert hade blivit en hel del inavel, hade bettfel långt bak och gick inte att göra något åt sa veterinären. Så han fick somna in redan som 4-åring, min stackars gullegubbe…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 - Jaja XD
#17 - Nä, liten är han ju inte. Men det är ju inte bra att han slutar äta för det ^^ Sune är också från djuraffären, liten klen och alldeles för ung för att säljas var han när vi tog hem honom, min gamla bäbis. Vad fin Cocos var.
Hanna

Hej!
Skulle rekommendera att du ger honom vatten med c-vitamin med en dropp-pippett eller vad det nu heter. Hade en hona som var uttorkad och jag såg till att ge henne mkt vatten en gång varannan timme och sedan gav jag henne grönsaker och frukt med mkt vatten i (grönsaker, nätmelon (som kanske inte rekommenderas till marsvin men som mina älskar))
Kolla också vikten! Blir det inte bättre efter några dagar ring vet.
#19 - Tack för förslagen :)
Sune mår mycket bättre nu, han återhämtade sig själv på ett par dagar efter att ha fått en stor bit gurka om dagen. Och han tappade aldrig i vikt utan det var nog bara något strul i kroppen på den gamla gubben :)
Hanna
Jag tror inte att du behöver ge honom vatten via pipett. Är han uttorkad så märks det genom att skinnet inte är lika elastiskt, inte åker tillbaka lika lätt när man drar i det. Dessutom är han torrare i ögonen i så fall :) Han kanske bara hade lite ont i magen om det nu har gått över så fort? ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det är inte alltid nödvändigt, men om inte djuret dricker är det mkt viktigt att de får i sig vatten vare sig det vill eller inte. Att kroppen har tillgång till vatten. Marsvin är inte så "högt utvecklade" som människor så att dem känner törst när dem är törstiga som människor och då bryr dem sig inte om att dricka. Meningen låter konstig jag vet =)

#22, men isåfall skulle väl marsvin aldrig dricka? 
#21 - Jo, han kanske hade magknip. ^^
Hanna

Man kan fråga sig hur vilda marsvin får i sig vätska… genom att dricka dagg eller leta upp vattenkällor? "Vad tror ni?"
#25 - Jag gissar på vattenkällorna, men jag vet inte riktigt. Det vore intressant att få veta :P
Hanna

de sägs ju att marsvin inte dricker från vattenkällor och sånt att dom bara äter gräs och fuktiga grönsaker och sånt!

SUNE ÄR SÅÅÅ SÖT :]]]]]]]] <33