Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1144 ggr
Badgertastic
0

Para ihop hannar

ska skaffa sällskap till min 2åriga hane som levt ensam (orsaker behöver vi inte gå in på) sedan han var två-tre dagar gammal, han är uppväxt med nappning. 
Sällskapet blir en liten marsvinshane på ca 5-6 veckor, har inte skaffat denna än men ska åka och titta på lite svin i helgen. 
Nu vill jag veta vad jag ska göra för att det ska gå så smärtfritt som möjligt till. Hur länge ska burarna stå bredvid varandra? Hur mycket gräl ska man acceptera? 

Informera mig gärna med så mycket information som möjligt =)

Omnia mea mecum portoDjävlas

emmaaslund
2

Hej! Kul och bra att din gris ska få sällskap! 🙂 Och härligt med en liten plutt i familjen. Det sätt som brukar rekommenderas och i de allra flesta fall fungera är att bada båda marsvinen i samma schampo och låta de träffas på en neutral yta. Där får de gott om plats att lära känna varandra en stund. Lägg gärna ut lite godsaker som de kan "distraheras" med så att det inte bara handlar om att "pang bom här är din nya vän!". Hur lång tid de tar för dem att komma till ro är väldigt olika och det går inte att innan säga hur pass hård och "på" den äldre hanen kommer vara mot den yngre. Det måste få ta tid och det gör ibland det. Jag satte själv ihop en äldre hane med en yngre här om dagen, och det tog ett dygn innan de slutade rida på varandra, dansa, kurra och jaga. Den yngre hanen ville liksom inte acceptera att det inte var han som var bossen, men det fick han såklart göra till slut och nu är det lugn och skönt i buren. 

Ha inte två burar ståendes bredvid varandra så att de får nosa och se varandra, det är enligt mig bara retsamt. Gräl ska man inte acceptera, men att de gör upp om rangen måste man bara ta för det är så marsvin beter sig. För oss människor kan det se hårt ut och man vill gärna rycka in och rädda den yngre, lite utsatte grisen. Men han klarar sig, och ofta är de väldigt kaxiga själva ;) Man får ha lite is i magen när det gäller hanar, och så länge de inte ryker ihop på riktigt så ska man inte lägga sig i. Dock är det ändå bra att ha koll så att den äldre hanen inte är alltför jobbig mot den yngre. Den yngre hanen måste ändå få utrymme att komma fram och äta ordentligt. Men det där märker man hur de beter sig och det gäller bara att hålla lite extra utkik :) 

Det behöver inte vara svårt eller ta tid alls. Det kan gå fort och hur smidigt som helst. Det hela beror på marsvinens personligheter, hur bra de kommer överens samt vilka yttre omständigheter som ges.

Lycka till :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Badgertastic
0

Så jag skall alltså inte ha två burar alls mot varandra utan sätta ihop dem första dagen? 

Tack för all information. det lättar mitt hjärta en hel del att veta hur man ska göra.

emmaaslund
0

#2 Det är vad som brukar rekommenderas. Jag skulle absolut råda dig till att sätta ihop dem första dagen. Annars kommer de med största sannolikhet bli stressade av att se, höra och känna doften av den andre hanen men inte kunna hälsa. De kommer behöva göra upp, rida och kurra en massa ändå när de träffas. De kan inte riktigt lära känna varandra genom att sitta i varsin bur bredvid. 

Jag tror det där kommer gå jättebra, med den åldersskillnaden på marsvinen 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Badgertastic
0

Åh jättetack för stödet och tipsen :)