Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 767 ggr
marsvinsintresserad
0

nyligen köpt marsvin som är slöa på natten

fick idag vid 17tiden hem 2 marsvin, har aldrig haft något djur innan så är lite oerfaren. vet att man egentligen inte ska hålla på med dom första dygnet men vart så orolig för dom var så tysta så tog bort huset och kollade till dom vid 21:30. efter ca 30-60sec sprang ena iväg å gömde sig i höet, den andra klappade jag lite och försökte mata med ett vitkålsblad, men han verkade inte vilja ha för han gjorde ingenting. har satt in pelletsblandning och så sitter det en vattenflaska så långt ner som det är möjligt i buren vilket är ca 10-12 cm från toa-lättet. är så orolig att dom inte ska må bra. ska jag vänta och se? tänkte ringa affären jag köpte dom i när dom öppnar i morgon men är så orolig att det kan vara något akut.

vore tacksam för hjälp

fridaaocrazy
1

Jag tycker du ska vänta och se. Har de bara mat, vatten och hö + saker att gömma sig under (som hus) så kommer de klara sig fint. Ett djur svälter oftast inte sig själv, och de kommer antagligen komma ut inatt när det är lugnt och tyst.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Djurälskaren87
1

allt är ju nytt för dom så dom är nog lite "låga" nu den första natten iallfall, så tror ej du behöver oroa dig.

Novaline
1

Det är fortfarande nytt ge dom ett par veckor :) sen kommer dom att snacka som tusan å då blir det aldrig tyst ;) Var tålmodig det ordnar sig :)

kodex
2

Mina två första marsvin i flocken låg och tryckte nästan skräckslaget i buren i 2 dygn innan jag såg dem röra på sig utan att stå och smyga i dörröppningen till rummet :P Sen började de så smått. Tog ytterligare veckor innan de började med det klassiska mat-skrikandet :P

marsvinsintresserad
0

okej tack för hjälpen. men dom verkar inte ha druckit något sen dom kom hem. hur länge klarar dom sig utan vatten? är 12cm för högt från "golvet" för ett marsvin?

fridaaocrazy
0

Är du orolig så kan du sätta ner en skål med vatten till dem också, så att de kan välja. Mina marsvin dricker knappt alls men det är eftersom att de äter många vattenrika grönsaker, som gurka.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

marsvinsintresserad
0

tack för tipset om vattenskål. ska sätta ner en direkt.

marsvinsintresserad
0

har hört ljud från buren så iaf minst ett av marsvinen har varit uppe och sprungit.

marsvinsintresserad
0

kollade i morse, dom hade druckit lite också, verkar som man oroade sig i onödan…

[Gladamarsvin]
0

De tar tid med marsvinen  och de kommer vänja sig tillslut  🙂

marsvinsintresserad
0

ja dom sa samma sak i djuraffären. hade läst en del om dom också så förväntade mig inte att dom skulle bli tama första dagen utan att det kanske skulle ta någon månad. var mest orolig att dom skulle törsta/svälta ihjäl men sen hade dom ätit lite av pelletsen, säkert ätit hö också men jag lade i så mycket så är svårt att se. samt druckit en del vatten så nu är jag inte orolig längre. dom är pigga med och springer iväg när man försöker fånga dom men det lär väl ge med sig med tiden. dom har inte ätit ur min hand än dock, försökt med morot och vitkål. finns det något tips på hur man ska börja lära dom det? nu la jag in morotsbitarna i pelletsskålen så dom får godsakerna ändå.

Wilmazz
1

Jag tar upp en och en, har i handduk i knät och bara sitter med dem, typ framför tv:n /datorn så de vänjer sig med mig. Länge sitter jag när jag kan. Blir de hoppiga brukar de vilja kissa så då sätter jagner dem i buren. Ta upp, "prata" med dem. Ropa på dem när du ger mat. Min aboo är som en hund, kommer när jag ropar, kommer upp själv när jag sätter ner händerna i buren, "talar" om när hon vill ha mat/goadre an vad som finns) henne hade jag med mig så ofta jag kunde, och hon älskar att ligga i mitt knä när jag tex äter frukost…

Försök att bara ge små godbitar om du lägger ner i buren, så de får "smak" för tex gurkan. När de ätit upp den lilla biten kan de vilja ha mer, då kan du försöka ge med handen. Och ha gärna ett ljud, så de lär sig att det betyder godbitar. (Jag brukar säga "t,t,t,t") eller namnet på marsvinet.

Lycka till!!

marsvinsintresserad
0

okej tack för tipsen. jag la ner två stycken ca 3-4cm långa morotsbitar. en hade nån av dom släpat in i huset i gnagt lite på. så får hoppas dom gillar det. ska prova det där med knät och handuk också. Det där med ljudet visste jag faktiskt inte men ska prova.

tack så mycket för hjälpen