Går inte att plocka upp?
Hej! Har haft marsvin i ca: 3 veckor nu. De är båda väldigt skygga, men den ena (Lovis) går att plocka upp efter viss protest. Men den andra (Doris) är helt omöjlig att få fatt på! Spelar ingen roll om man tar med båda händer, lockar med mat etc. Hon springer iväg som en blixt, ålar sig och hoppar 2-3 dm rätt upp i luften för att komma undan. Till slut är hon så uppjagad och rädd så jag ger upp. Hur ska jag göra? Måste ju klippa klorna snart!
Ge inte upp! Har du väl börjat jaga henne så se till att få tag på henne oavsett om hon är uppjagad.. Planera infångandet väl försök att få in henne i ett hus eller ett hörn och ta henne. Ta tag i henne bestämt men så fort du fått tag i henne släpp efter på greppet och bli mjuk i händerna så hon inte tycker att det är obehagligt. Försök göra det ofta och se till att uppegoset blir trevligt med godis och snälla milda händer som klappar mysigt, korta stunder till att börja med.
Om du inte har plockat upp henne på tre veckor (?!) så har hon lärt sig hur man kommer undan vid det här laget. Plocka upp henne flera gånger om dagen nu, för att vänja henne och låt henne inte komma undan. Att locka med godis är ingen bra metod utan mota in henne i ett hörn eller i ett hus, där hon inte kan komma undan.
Tack för svar! Ska vara envisare och inte ge mig. Fast att få fatt i henne är typ som att fånga en fisk med händerna verkligen, motar man in henne i ett hörn hoppar hon bara över händerna, skulle behöva tre händer 😛
Jag har en hona, D, som är 5 år som jag haft sedan hon var liten. Hennes syster, samma ålder, har också bott hos mig lika länge och de är hanterade på samma sätt. D, har alltid varit svår att ta upp och är det fortfarande, väl uppe i famnen är hon lugn och myser men just själva upptagningen gillar hon inte. Man får vara bestämt och ha en bestämd hand.
Arinah: Åh, jag har ett rör faktiskt, har förflyttat henne med det när jag städat buren. Men det dumma är att det används som toalett för båda marsvinen, så det är ju inte så kul att lägga det röret i sitt knä (finns ventilationshål i det). Dessutom tvärvägrar hon att gå ur röret om någon är i närheten. Har försökt "hälla" ut henne men hon klamrar sig fast för glatta livet.
Bohan85: Ja det är nog så att det kan bero på marsvinets personlighet. Hoppas jag kan lära min att acceptera det i alla fall :)
Jotack, jag vet precis hur de kan vara. Nu har hon ju dessutom lärt sig vad som fungerar, så du har lite jobb framför dig. :)

Fös in henne i ett hörn så är det bara att plocka upp henne sen, mycket bättre än att jaga runt henne med händerna.
Nu har jag lyckats lyfta upp Doris och hennes syster några gånger (efter Mycket om och men). Men nu hatar dom mig :'( när dom sitter i knät kuttrar dom ilsket och hackar tänder. Lovis sitter i alla fall still i knäet, men Doris gör allt för att ta sig därifrån. Hon klöser en med klorna och ålar sig som tusan!
Vad gör jag för fel? Det tar kanske 5-10 minuter av panikspringande i buren innan jag lyckas lyfta upp dem (att mota in i hörn funkar inte alls på mina små grisar, dom är alltså (speciellt Doris) som blixtsnabba hoppande ålar. När jag väl fått tag på dem så blir greppet kanske inte helt optimalt, tar runt kroppen bakom frambenen och sen stödjer jag rumpan med andra handen. Är det så man ska lyfta? Är det något annat jag ska tänka på för att dom ska tycka bättre om att bli upp-plockade? Har försökt mata dem med godis i knät men dom är för rädda för att äta nåt.
Tycker det låter som du gör rätt. Fortsätt så men var noga med att mota in dem i hörnet ändå och kämpa med att få infångningstiden så kort som möjligt. Ta tag ordentligt strunta i om du tror att du tar för hårt i dem utan plocka ur dem ur buren helt enkelt. Var snabb stark och betsämd. De har ju lärt sig att det lönar sig att springa undan nu måste du se till att de lär om. Det ska helt enkelt inte löna sig att försöka komma undan.
Det är klart att de är rädda och sura på dig när ni har denna uppgörelse men jag lovar att det går över om du står på dig. Inte heller konstigt att de inte vill äta i ditt knä ännu men det kommer de att göra snart och låt maten finnas där. Ibland kan det funka om man helt fräckt stoppar in den i munnen på dem. Ignorera deras dumheter som tandhack och slingranden. Klappa på dem och sätt dom på rätt ställe om de springer iväg.
Det låter som rätt hårda tag men det är bara din beslutsamhet som ska vara hård. Prata milt och vänligt med dem och klappa med snälla händer. Du har ett jobb framför dig men det kommer ni att fixa. Det har blivit lite tokigt eftersom de har lärt sig att ta kommandot du måste bara vända det och få dem att förstå att det är trevligare att ta det lugnt.
Jag håller med #10!
Jag skulle också gå förbi buren ofta och sträcka in en hand och börja träna på att få klappa dem i buren. Närma dig försiktigt med handen och precis när du kommit aå nära du kan utan att de springer släpper du en bit gurka elr nåt. Flera gånger om dagen!! Du kommer att komma närmare vart eftersom och till slut kan du stryka dem över pannan. Närma dig från sidan där de kan se handen. Kan du sedan komma så långt att marsvinen tycker det är ok att du sträcker in en hand och klappar kommer upplockandet att gå så mycket enklare.