Hårigt, hårigt
Sune har sedan vi fick honom fällt hår, året runt. Stressade marsvin lär ju fälla mer än vanligt (rätta mig om jag har fel) men jag tror ju inte att Sune gått omkring i 6 år och varit stressad, isf. skulle han nog inte klarat sig så här länge. Men vad jag undrar är om man kan hjälpa till att få bort håret på något effektivt sätt? Det är inte så kul när man inte kan ha uppe grisen på morgonen innan skolan med risk för att se ut som en pälsboll.
Fäller marsvin liksom t ex. hästar, kaniner och dyl. päls på våren? Eller får inte inne marsvin någon vinterpäls?
Hanna
Mina marisar fäller lika mycket året om!!!!
Har alltid en klädroller uppe och en nere…men när jag pussar på dom blir det att "spotta" lite päls….hehehe
// Shintaida
Långhåren (och då menar jag inte långhårskorsningar) är många gånger mycket trevligare på det sättet tycke rjag. Speciellt de lockiga. De fäller inte alls på samma sätt utan man får klippa dem få och då istället. Det blir aldrig att jag sitter med hela kläderna täckta av hår så som det kunde bli när jag hade korthårspettar. Rexen vi hade fällde också jättemycket i perioder.
#1 - Haha, då är jag inte ensam då ^^
#2 - Okej. Sune har nog lite långhår i sig någon stans bak i ledet då han får ett väldigt vackert "släp" därbak när man inte klippt honom på ett tag. Men jag är så dålig med saxen så han ser helt bedrövlig ut i veckor efter att jag klippt upp där bak :/
Jaja, jag ska inte klaga. Skaffar man håriga djur så gör man ;P
Hanna
Jag funderar också på om det kan vara så att marsvinen fäller hår när dom är stressade för när jag har uppe det yngsta marsvinet så fäller han bara lite men om jag är på ett ställe där han inte är van vid att vara så börjar han fälla som en tok. Jag blir bokstavligt talat full med hår.
Jag har också märkt det mina långhårsdamer fäller knappt nåt medans mina korthåriga är jäkligt duktiga på att fälla. Fast man tror det ska vara tvärtom att långhåren borde vara dom som fäller men icke.
Jag tror att mina fäller hela tiden, verkligen jobbigt!
Sedan funderar jag på en grej, jag har en sheltie blandning *från djuraffär* på ca 15 månader, han har först långpäls, sedan fäller han så att den blir kortare (!) sedan växer den ut igen, så håller det på så, men har kollat igenom honom och han har inga sår och han kliar sig inte särskilt mycket. Är det normalt?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jo, jag KAN tro att de fäller mer när de är rädda/stressade precis som kaniner.
// Shintaida