Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2127 ggr
sandraedlund
0

Träpellets? Hiss eller Diss?

Ja som rubriken lyder så undrar jag om träpellets är bra eller dåligt för marsvin?
HAr stött på blocket annonser flera gånger där marsvinen har just träpellets, googlar man på det så ska det vara giftigt (?) 
Vet inte om detta stämmer och skulle därför vilja veta vad ni tycker ;)

Har själv fyra marsvin, blivit mer allergisk mot spånet och höet än tidigare och funderar därför på om jag ialalfall skulle kunna byta ut spånet mot något annat botten material :)

Om ni har andra tips och förslag på bottenmaterialet så tas detta tacksamt också emot :)

bohan85
0

jag har provat toalätt åt mina grisar men tycker det verkar väldigt hårt att gå på och att ligga i så jag gillar det inte. Just träpellets vet jag inte, men det låter hårt

Har du provat fleece? Hampaströ?

sandraedlund
0

#1 Jo men träpellets verkar ju vara typ som toalätt om man kollar på bilderna liksom. Det var samma jag kände, verkar inte vara så bekvämt att gå i liksom ;)

Fleece tycker jag bara blir snuskiga för fort, har testat det tidigare men vill inte använda det då jag måste byta ut dem varje gång, bor i bostadeshus utan tvättmaskin i lägenheten nämligen ;) haha

Hampaströ vet jag inte riktigt vad det är faktiskt :D Dammar det mindre än spån?

bohan85
0

Står att det inte dammar läs här:http://hampaprodukter.se/wp/?page_id=33

Chocopops
0

i somras passade jag två små grisar, å deras ägare hade valt att använda trä pellets,  kunde då jämföra lite, när man bytt pi buren rasla pelletsen runt å det väsnades massor, visst de låg ett tjockt lager halm över,… men när deras träpellets tog slut å det skulle bytas fick dom ta vanligt spån, oj vad dom blev glada och skutta runt,

å min åsikt är träpellets är en ren diss…

finns ju något som heter essy strö är som spån men helt damfritt.. är gjort av hampa om jag inte missminner mig helt.. lite dyrare men som sagt dam frit

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Fridaaaa
0

Diss tycker jag. Hårt och nä inget vidare.

#4 Det har jag till mina, easyströ, fungerar helbra tycker jag 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
0

Tycker träpellets verkar hårt och obekvämt för små marsvinstassar.
Jag kör med toa-lätt i botten och spån ovanpå, det håller lukten borta bättre än när det bara är spån. Sen har de en stor del med fleece också.

Wilmazz
0

Fleece hur då?

Jag har spån, och hö. Marsvinen gillar det. Har haft träpellets men det är väldigt dyrt tycker jag.

Provade ngn kattströ vi hade hemma(För att suga upp olja som läckt på gatan) Men det verkar inte heller trevligt för små tassar. men man kan ha det i det hörn de gör toa.

Halm har jag haft mycket som bottenmaterial, de gillar de, men då tål du nog inte det heller.

sandraedlund
0

#4 Ja det är lite så jag tänkte också, tyckte det såg väldigt hårt ut och marsvin har ju så känsliga tassar, det är anledningen till varför jag kör med spån. Men allergin har blivit värre mot både spånet och höet..
Vilket jag inte alls är glad över då grisarna är mitt liv <3
Men jag har gett mig den på att jag tänker prova ALLT innan jag ger upp hoppet <3

#7 Halm är faktiskt något som jag aldrig har testat om jag ska vara ärlig! Har funderat på det fleeeeeera gånger, men har alltid hållit mig till spånet, dumdristigt nog ;)

guppytjej
0

Rekomenderar med hampaströ jag använder med men kör på bal från granngården (lättströ) mycket billigare än det från djuraffär.

sandraedlund
0

#9 Lättströ alltså, ska verkligen kolla på det :D Tack för hjälpen :)

Cissicl
0

Jag har också hampaströ, är damm allergiker, sen gillar mina grisar det också :-) tycker att vanligt spån dammar så mycket, känns bättre för deras hälsa också att använda sig utav hampaströ !:) Träpellets tycker jag också blir för hårt för tassisarna!

[Aquelegia]
0

Är det träpellets som man även kan elda med det pratas om?
Isf länkar jag till artikel från arbetsmiljöverket.
Är det verkligen så bra att ha som burunderlag till marsvin då, undrar jag? Blev fundersam nu för det var det som kom upp när jag gogglade.