Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2549 ggr
Caroob
0

Lunkarya va lunkarya peruan

Jag undrar lite över lunkisarna. JAg trodde att lunkarya peruan var den "vanliga" lunkaryan. På SMFs sida står såhär :

"Lunkarya peruan är en unik svensk marsvinsras som beror på ett dominant strävhårsanlag. Lunkarya peruan är en strävhårig långhårsras och därför är pälsens kvalitet dess viktigaste egenskap."

MEn sen har jag sett att vissa uppfödare benämner sina djur som "lunkarya" samt "lunkarya/peruan". Så vad är skillnaden :S

idipidi
0

Vid årsskiftet gick lunkaryan upp på dispens i SMF, d.v.s. de får nu tävla om cert, BIR och BIS-placeringar på "prov". De är ännu inte fullt godkända och kan bli champions. I samband med det tog man bort "peruan" i "lunkarya peruan" så numera heter de enbart lunkarya.

Lunkaryan ska ha två rosetter på bakdelen som ger en pälsriktning framåt samt lugg. Dessutom ska de ha en sträv, vågig och "ostyrig" päls.

idipidi
0

Ska tillägga att jag kommer att be webmaster att ändra i texten på hemsidan, det som står nu är den gamla texten, bara rubriken är utbytt.

Caroob
0

Ok, då har jag förstått rätt, då var de en uppfödare som skrivit fel då hon/han hade både lunkarya och lunkarya peruaner enl sin hemsida :)

shintaida
0

Jag har aldrig sett ett sånt marsvin…kan nån visa en bild?

*nyfiken*

// Shintaida

Caroob
0

De är ganska ovanliga ännu. Här finns massa fina bilder på lunkisar :) http://www.miasconfetti.com/productssimple.html

Hoppas confettis inte misstycker. Jag har en liten unge från Milkyways, du kan kolla på min sida för bilder på honom (den grå) men han har inte så lång päls än, bara 6 veckor gammal :)

shintaida
0

HIMMEL & PANNKAKA OCH REDA UT DEN PÄLSEN!!

Det var mig några rara lurvisar! 

// Shintaida

Caroob
0

Jag kammar min lilla varje dag och det är inga problem än :) Men när den blir längre o strävare så.. men de ska vara lättare att sköta än de andra långhåren har jag hört!

TRASAN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har fått höra att mitt marsvin är lunkaryn/peruan!! men jag är osäker själv p.g.a att jag fick ta över henne så jag vet inget om henne. så här ser hon ut iallafall !!!

idipidi
0

#8 Det skulle kunna vara en lunkarya.

FeliciaS
0

#8 Herre jösses så söt!!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Jag tycker tt det ser ut som en "lunka", söt är den iaf :)

Helena

_Anna93
0

japp jag tror ju som sagt va att det är en lunkarya.. jag har ju sett henne IRW. :P

TRASAN
0

oj tack så mycket. jag är mycket stolt över henne. hon ska snart bli mamma jag väntar med spänning. parat henne med en peruan. ;))

Achatina
0

Men alltså.. Iofs har jag inte haft ork att läsa tråden o.O Kanske man borde… Men iaf sheltielunkisar finns det väl också eller har jag fått det om bakbenet?

dreamiz
0

#8 Gu så söt!

parsley
0

När lunkaanlaget hittades hos ett marsvin en zooaffär i Stockholm för ungefär 20 år sedan så provade man att para lunkan med diverse olika raser, för att se vad som blev bäst.  De flesta har valt att satsa på lunkarya med "peruanutseende" . dvs ett långhårigt marsvin med lugg, därav namnet lunkaryaperuan. Det finns också lunkor med sheltieutseende, dvs lång päls men ingen lugg, och en och annan lunkaryacoronet, dvs lång päls och virvel i pannan. Det är lunkaryaperuanen som numera kallas lunkarya.

Namnet lunkarya kommer från ryafåret och upphittarens smeknamn.

Det finns även korthåriga lunkaryor. De kallas curly eller rosettcurly.

parsley
0

Här kommer en bild på en lunkahanne.

parsley
0

Och här, kommer en bild på en rosettcurly.

Rosettcurlyn ska ha två rosetter på bakkroppen. En curly saknar rosetter.  

Vill ni se fler bilder på lunkaryor så testa att googla på lunkarya eller lunkaryaperuan.

Imargos
0

Här är en sockersöt Lunka bebbe ;)

(Varemis) Anna :D

Thea-Cazzy
0

Nåå vad gulliga ^^ Kollade lite på Dutcharna också… Riktigt söta var dom :)