Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 691 ggr
Lyan
0

Utställningslånghår i Tyskland?

Läste att det finns restriktioner för hur man får hålla utställningslånghår i Tyskland. Gäller det bara att de inte för vara ensamma eller får de inte rullas heller?

idipidi
0

Tror att de inte får rullas. Är osäker på om de har några bestämmelser att de inte får gå själva?

Lyan
4

Oki. Vet du var man kan få reda på hur det ligger till?

Jag tycker att man borde ta tag i det här med rullade långhår i Sverige. Att de MÅSTE ha kompis. Jag tycker inte om att de rullas heller, dock kan jag acceptera en rumprulle om marsvinet tycker att det är okej, men att hålla dem ensamma enbart för pälsens skull är ju helt sjukt. För att inte tala om dubbelmoral, för jag antar att de som har djuren rullade talar om för de som köper djur av dem att djuren måste ha kompis.

Sedan är det ju en annan sak om det rullade marsvinet absolut inte funkar med andra marsvin men det är ju extremt ovanligt för alla marsvin.

idipidi
1

Jag har iaf aldrig hört att marsvin inte får gå ensamma i Tyskland. Däremot sägs det ju då och då att det är förbjudet att rulla långhår.

Om du vill ta reda på hur det ligger till så får du nog kontakta tyskar helt enkelt. Surfa tyska föreningar och mejla folk.

RosaMarsvin
3

Jag kan tyska och googlade lite snabbt på ämnet. Jag hittade flera länkar som bekräftar att det är förbjudet att spara ut pälsen längre än att den når marken, dvs rulla den.

[texel]
2

Hörde det på europautställningen förra året. Inga rullar och ingen jättelång päls. Jag kan se om jag har någon bild från burarna på min kamera när vi får tillbaka wifi:et :)

Lyan
2

#4 Tack!

Vilken bra regel! En sådan regel plus förbud att hålla dem ensamma hade jag välkomnat med öppna armar!