Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1755 ggr
grugnina
0

Konstigt ljud?

Hejsan,

Jag ska sätta ihop min hona och hane. Igår fick de hälsa på varandra utanför buren och hanen gjorde ifrån sig ett lustigt ljud. Han kurrade, sedan lät han som en gammal radio, som när man byter kanal, vet inte hur jag ska förklara ljudet. 

Kan någon hjälpa mig och förklara ljudet? 

Sedan, hur sätter jag ihop dem bäst?

ps. vill inte höra att jag ska läsa på osv innan, har gjort det och hittar inget bra svar :)

idipidi
0

Är det en kastrerad hane?

grugnina
0

Han är inte kastrerad

idipidi
1

Du ska alltså sätta ihop ett avelspar? Det är i så fall bara att sätta in dem i samma bur. Möjligen bättre att sätta dem i hanens bur och inte i honans, då hanen då har mer övertag från början, men det brukar lösa sig fint oavsett.

Kurrandet är ett uppvaktande läte. Vad du menar med radion måste jag säga att jag inte riktigt förstår. Tandhack? Som en symaskin?

grugnina
1

Så det är bara att sätta ner henne i hans bur? Trodde de skulle hälsa på varandra i någon vecka på golvet osv :) 

Radio, kanske dåligt exempel, han hackar inte tänder eller så… vet inte hur jag ska förklara ljudet, som ett gnisslade elektroniskt ljud, jag vet inte…. 

Tack för hjälpen :)

idipidi
0

Det är förhoppningsvis inga aggressiva marsvin som du tänkt avla på utan normala, trevliga marsvin som trivs i sällskap med andra marsvin…  :)

Wilmazz
0

Hej!

Jag tror det är det helt vanliga uppvaktande ljudet du menar :)

Han vaggar omkring med bakdelen och låter. SÅ SKA DET GÖRA!

Ja det är bara att sätta ihop dem.

Ibland så parar de sig och ibland inte :)

Har råkat ut för att min hane bara ville ha go mat när han var utlånad :)

Han bara låg i buren och väntade på nästa måltid…

Men det är verkligen undantag!

Så du ska ha tillökning! Tänk på att plocka bort hanen när hon fått ungarna, annars blir hon gravid direkt-och det är inte bra.

Lycka till nu!

grugnina
0

Ja, såklart de är trevliga :) 

Hade tänkt att de skulle få bo tillsammans tills man ser att hon är parad. (om hon blir det) sedan får hennes kompis flytta in med henne igen och han ska få bo med sin ev. son…

Wilmazz
0

http://www.youtube.com/watch?v=1joI8Fm2CWY

De har lagt på musik, men du hör ljudet ändå.

grugnina
0

Så lät de ungefär. Sedan nått annat skumt ljud jag aldrig hört.

emmaaslund
2

Trots att du bad om att inte få dessa kommentarer så måste jag ändå säga; jag upplever det som att du inte är medveten om marsvinens beteende eller språk om du blir förvånad över deras olika läten. Att du tänkt att de ska träffas på golvet i en vecka innan de paras är också en märklig tanke. 

Jag råder dig ändå; läs på mer om både marsvin och avel. Studera dina marsvin och lär dig deras beteende.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

grugnina
0

10. Tror du missförstog Jag kan mina marsvins beteenden. Men det var ju ett läte jag ALDRIG hört förut. Har läst på som attan och vet vad jag ger mig in på. Detta med att de skulle få träffas först var för jag rådfrågade med en uppfödare när jag köpte mina grisar. :) Jag tycker det är bättre att rådfråga här än läsa i en bok osv. Man måste fråga för att få veta något och jag har inte hittat något. Tack.

grugnina
0

Kan tillägga att man alltid är nervös inför första kullen för man vill sina små det bästa. Bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite. Minsta lilla är stort just nu.

[Sandi92]
0

Det ljudet kan honor också göra. Oftast när de vill dominera och när de är brunstiga.

De kan även göra ett liknande ljud om de hör något ljud de inte gillar, eller om man klappar dem på ett sätt de tycker är lite obehagligt. Mina gjorde det när jag skramlade med nycklar bland annat. Ett av marsvinen gjorde det om man klappade henne på bakdelen.

Enligt mina erfarenheter finns det även en positiv version av ljudet, som de gör när de t.ex gillar att bli klappade på ett särskilt vis. Då låter det mer dovt.

Har du verkligen aldrig hört det förut?

busKotten
0

#13 Tror att TS syftade på det lite gnissliga skrap ljudet som man kan höra lite svagt i början av videoklippet. Min ena hane låter så när han blir väldigt uppspelt pga grannfruntimmer ;)