Marsvin pinkar rött!! Hjälp!
Mitt marsvin Clowniac har börjar pinka rött, jag märktte det i fredes men var tvungen att åka hem (så mina marsvin bor på skolan) Och idag så jag riktigt att det var rött, inte blod rött utan i en genomskinlig mörkröd, tunt. Jag vet att de har fått morötter men jag är rickigt osäker på vad det kan bero på! Jag är rickigt orolig! Han verkar inte ha ont eller något… Borde jag åka till veterinär med honom??
Ja det borde du!! Om han inte ätit rödbetor förstås.. Om inte så åk in snart!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag hade ett marsvin som gjorde så, jag fick medicin till honom och han blev bra.
Låter som urinvägsinfektion / urinsten. Åk till veterinär snarast så blir han snart frisk igen
Det kan vara UVI eller urinsten. Veterinär för diagnosticering är det som gäller. Se till att denne är marsvinskunnig för det finns många dåliga smådjursveterinärer och marsvin är mycket känsliga när det kommer till antibiotika. Bactrim eller Baytril är de som de kan få, Baytrilen är starkare så då behövs oftast stödmatning med något som lugnar magen samtidigt, typ proviva. Artikeltips, läs gärna:
& http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713aefb9cb46222d051ed5-urinsten#4d7123f7b9cb462141044e3a-1
om de äter lönnlöv röd/orange så kan kisset färga sig
Om de äter maskrosor kan kisset också bli rödfärgat :)
Många örter kan färga urinen. Blodstrimmor i urinen är förstås inte bra. Helfärgat orange-rött brukar däremot bero på något som de ätit.
Självklart ska de aldrig gnälla eller verka ansträngda när de kissar.
#7 Hmm, kanske det är. Han är jätte pigg och klagar inte på något han gör. Lika glad och busar likadant med mitt andra marsvin, fick bara panik när jag såg att hans pink var rödaktigt.. Eftersom att han har pinkat så 3-4 gånger redan… 🤔
Nu pinkar han en rosa-aktig färg .__. men jag vet inte längre..
Du ska åka in med honom. Direkt.
Mitt marsvin pinkade rött och han fick medicin, jag kommer inte ihåg var det var för det är ca än 30 år sedan. Det var enda gången jag behövde åka till vetrinären med honom. Han blev frisk.
Jag fick ta ledigt från skolan, packa honom i en väska och ta tåget till Skara(Från Vänersborg) Jag var väl 12 ungefär. Tog hela dagen…
Så orolig jag var! Men gick fint. Han blev 6 år, mitt första marsvin…
Vänta inte längre nu! Eller ring till Blå stjärnan i Göteborg, de är jätteduktiga och hör vad de säger. Googla bara blå stjärnan, så hittar du.
Lycka till nu!
Jag håller med de som skrivit att du ska konsultera en veterinär.
Hellre fråga och/eller visa upp marsvinet och få svaret att han är frisk än att vänta för länge och ångra sig efteråt, hade jag själv tänkt.
Hoppas det går bra!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare