Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1817 ggr
Linilouu
0

Marsvin tillsammans med kanin

Hej! Jag har precis skaffat ett marsvin och en kanin. De bodde tillsammans redan å jag ville inte skilja dem åt :( Vad jag då inte visste var det här med att kaniner kan ha nån bakterie som ä farlig för marsvin. Hur ligger det till med det och finns det något jag kan göra för att minska risken..? Sen undrar jag även om jag ska ta ut henne mer. Hon ä 11 veckor å idag ä tredje dagen i deras nya hem. Jag ligger mest bredvid buren å kaninen kommer ut å spanar men marsvinet ligger helst under höet eller i huset å trycker. Jag har lyft upp henne några ggr å det går fint men ska jag släppa ner henne så hon får springa runt eller ä det för tidigt? Jag bör tillägga att jag har en liten hund. Han ä väldigt försiktigt å lika rädd som de är tror jag men han ligger ju åxå å stirrar på dem bredvid buren. Ska tillägga att jag såklart ändå har koll på honom hela tiden :) Är det i längden möjligt att hundar å marsvin/kaniner kan bli vänner? Å en sista fråga…vad kan man använda som leksaker? Ta pinnar utifrån, funkar det? Väldigt tacksam för svar!

Fridaaaa
4

Sära på dem och skaffa marsvinet en marsvinskompis.
Det är inte bra för dem att bo ihop, mer än bara den där bakterien.
De har inte helt samma kost, de talar inte samma språk, kaninen kan råka skada marsvinet, samt att kaniner måste vara minst 2 st.
Så det är det bästa för dem att göra så.

Beror på marsvinet och kaninen hur tidigt du kan ta ut i hage eller så, i regel brukar jag göra det redan efter 1-2 dagar. Brukar gå bra 🙂

Ja det kan de säkert bli. Våran hund gillar kaninerna och marsvinen, är nyfiken på dem, men som du säger alltid övervak 🙂

Mina får pinnar utifrån, de har inga leksaker. De har hus, tunnel, myssaker istället. Och sedan pinnar att gnaga på. (marsvinen).
Kaninerna har hus/sitthylla, tunnel med, samt pinnar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linilouu
0

Oh vad synd. Har läst vidare en del å just det som du säger att kaninen kan råka skada marsvinet är ju definitivt en anledning att ändå sära på dem. Köpte dem i djuraffär å där sa dem att det går hur bra som helst hmpf. Nåja. Då får jag nog göra mig av med en utav dem för jag har inte plats för ännu en bur i min lilla etta (sitter i rullstol med så behöver plats att ta mig fram) Åhåå detta var inte alls bra. Men tack för ditt snabba svar :)

Fridaaaa
0

#2 Tyvärr vanligt att de säger så, men är dessvärre inte bra.
Aha ok trist! 😕 Men är det bästa för dem. Marsvin är flockdjur och behöver/måste vara med en artfrände, alltså ett annat marsvin.

Du kan inte ha en våningsbur? Eller ja ha 2 burar på varandra? Det har jag med mina inneburar för att få bättre plats. Bara en tanke 🙂 Eller det blir för svårt med rullstol kanske att nå då kom jag på hmm..

Linilouu
0

Hm, våningsbur låter som en bra plan. Kan säkert fixa så det går att nå bra. Vill ju att mina nya vänner ska ha det bra. Jaså, de behöver vara med artfränder alltså…så jävla dumt att de inte har koll på sånt i en djuraffär. Kanske inte ens ä lagligt att ha utan artfrände. Dumt av mig åxå att inte läsa på i n n à n :/ Men men får se om jag kan ordna en våningsbur då :) har ju redan fäst mig vid dem så ä inte alls sugen på att göra mig av med nån.

Fridaaaa
0

L#4 Kan lova dig, du är inte den första eller den sista som blivit lurad av djuraffärer, som inte gett rätt info osv.
Nej det är lag på det, enligt jbv regler och lagar.
Man lär sig med tiden 🙂
Låter som en bra idé! Så kan du ha kaninen på en våning och marsvinen på andra.

(en sak ang burmått, till kaninen måste det vara minst 100x50x50 stor bur, du bör ha minst så stor bur till 2 marsvin med, så att de får lite plats, med tanke på hus osv med, bara en parantes) 🙂

idipidi
3

Kanin och marsvin är oftast inte en bra idé, men kan fungera bra. Dock har det hänt många, många gånger att den "jättesnälla" kaninen helt plötsligt skadat marsvinet allvarligt. det viktigaste är dock att en kanin aldrig kan ersätta ett annat marsvin som sällskap. Marsvin trivs bäst i sällskap av andra marsvin.

Lycka till med dina nya husdjur!

Linilouu
1

Tack för svaren. Det får bli ett till marsvin så snart som möjligt:)

Mirinda
1

Frida! Jag undrar om inte Tryckfels-Nisse har varit framme i #1. Det skulle väl stå "…samt att marsvin måste vara minst 2 st."? Kaniner kan man väl ha ensamma?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
0

#8 Bra att du var observant! Ja det ska stå marsvin, inte kaniner 🙂👍
Stämmer bra, de kan vara ensamma, ingen lag på att de ska ha kaninkompis 🙂