HJÄLP stor knöl med sår.
Safari(flicka 3 år) har fått en stor knöl vid ena frambenet. Jag upptäckte denna i början av sommaren men avvaktade. I somras var jag tvungen att åka in till smådjurskliniken i Roslagstull och slipa ned hennes tänder. Jag visade då knölen, men veterinären sa att jag skulle avvakta, så länge Safari mår bra så skulle det inte vara någon fara. Nu har knölen växt till dubbel storlek (storlek som ett plommon). Jag börjar bli orolig för henne, dock är hon lika pigg som vanlig och äter och dricker. Hon har förlorat lite i vikt, men detta är antagligen eftersom hon har återkommande problem med tänderna(dom tappas och växer ut). Idag upptäckte jag även två små sår på knölen(på bilden är såren inte tvättade än). Kan detta bero på att hon har svårt att tvätta sig när knölen är ivägen? Och att hon rivit sig själv?( hon har inte haft några problem annars med att tvätta sig) Knölen är lila/röd. Snälla hjälp, vad ska jag göra för att hjälpa henne? Knölen går att "omfamna" med fingrarna och sitter fast i skinnet. Tack på förhand!
Konstig veterinär som säger så, tycker att du ska fara tillbaka till veterinären så dom får titta på de!
Jag är ingen expert men det där kanske är en böld? Åk in till veterinären igen, be att få en som är duktig på marsvin. Kan hända att knölen behövs tömmas, ser ut som den börjar spricka av sig själv?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Skulle kunna vara en böld. Och såren kan vara tecken på att den är på väg att spricka upp. Boka tid hos en annan veterinär än den du var hos tidigare.
Tack så mycket för hjälpen! Jag ska absolut kolla upp detta hos en veterinär. Jag hoppas att jag har många år kvar med Safari.
Ja, och kolla med ngn som kan marsvin….
Lycka till med lilla Safari!
Det där var en lite ovanlig knöl. Veterinär, ja! Berätta gärna sen vad det visade sig vara. Lycka till!