Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1618 ggr
Suskiv
0

Två marsvin döda i morse :-(

Igår var de lika pigga och friska och nöjda med tillvaron som vanligt. I morse hittades båda skinny-marsvinen döda. Deras håriga kamrater lever. Vad var det som hände egentligen?

Skinnysarna var syskon och dryga året. 

Och vad gör jag nu. Har två marsvin som sitter ensamma nu :-(
Ska jag akutköpa en till hona eller kan min hona gå själv tills vi fått hanen kastrerad (han går ensam i en bur bredvid).

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Frida B
1

Jag skulle skaffat en till hona, och kastrerar hanen så snabbt som möjligt och sedan sätta ihop honom med tjejerna. Beklagar skinnysarna :(

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wilmazz
0

Gud så konstigt! Vad hemskt! Kallt, räcker ju inte. Drag borde gett förkylning…

Gift i maten, borde drabbat alla…

Jag hade kollat vad en oduktion skulle kostat.

Säkert jättedyrt, men kolla kan man ju göra. Bra att veta orsaken speciellt om man har flera marsvin..

De har inte ätit och druckit mycket och magrat av? För 25-30 år sedan härjade ngt som heter pseudotuberkulos, och de gav de symtomen jag beskrivit ovan.

Din hona klarar sig allt, du får ge henne extra omsorg, hon har ju hanen bredvid. Om du inte vill ha flera marsvin utan tänkt kastrera hanen så beställ tid för det.

Åh, stackars dig!!

Mvh

Wilmaz

Suskiv
1

Jag funderar lite på genetiska fel, men då borde de ju inte dött samtidigt. 

Får hålla ett extra öga på de andra två, kan ju vara nått virus eller så och att skinnysarna helt enkelt var känsligare.

Aristarcos
0

Så tråkigt, Du har kanin också ? Kaniner kan smitta marsvin med sjukdom, men har för mig att de får förkylningssymtom så det är säkert inte det. Har själv råkat ut för plötsligt dödsfall, men i det fallet blev marsvinen tysta och mindre matglada innan de dog ( missade symptom då en i vår närhet skötte dem delvis under perioden)

Men tycker nog du ska kastrera hannen omgående, ha honom nära tjejerna minst 3 veckor själv  vad din vet rekommenderar, släpp sedan honom till tjejerna, han klarar sig nog bra själv den korta tiden, bara han kan ha kontakt med tjejerna i buren bredvid.

Suskiv
2

Kastrering är inbokad för hanen nästnästa vecka. han har bott ensam hela livet så jag tror han klarar ensamheten bredvid en annan bur mycket bättre än honan som ju hitills alltid haft sällskap. Hon verkar nere just nu. Håller öga på henne så det inte är sjukdom utan "bara" att hon blivit ensam. :-(

Fridaaaa
2

Hade ett skinny som var jättepigg på kvällen och på morgonen var han i princip död, gick inte att rädda honom. Han var ca 1,5 år, vet inte vad som hände 😕

Förra skinnyt jag hade som dog (Alvin), fick akut förstoppning. Han låg kall på morgonen, hade vi inte hittat honom då, hade han varit död senare (tyvärr klarade han sig inte ändå, trots veterinärvård). Obducerade honom, därför vet jag att det var akut förstoppning, precis som veterinären trodde när vi kom in.

Hade en alpaca som bara låg död på morgonen, 7 månader gammal, bara hastigt. Vi tror något med hjärtat på honom eller kanske hjärnblödning eller liknande.

I dessa fall har burkompisarna varit pigga, inget konstigt med kost ingenting, bara hastigt med, undra varför 😕

Beklagar sorgen!

#4 Det är främst om de bor i samma bur och så, inget om de är i samma rum eller om jag går och klappar kaninen och sedan går till marsvinen (har själv både kaniner och marsvin, varav 2 kaniner är i samma rum).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

#4 Kaninerna bor ute.