Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1842 ggr
rubbermadebaby
0

Vad kan det vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morse när jag skulle städa hos grisarna och plockade upp dem ur lådan upptäckte jag att ovansidan på Sallys nos såg torr och flagig ut. (Doris också men inte lika mycket som Sally)

Det ser ut som om de tappat lite päls där (kanske för att de kliat sig?) och huden ser som sagt torr ut med vita flagor/"klumpar" som sitter längst ner i kanten innan det går över till nosen.

Vad kan det vara?

(Sambom föreslog att det kanske kunde vara att de legat i en fleecefilt, kissat där och så har det blivit irriterat?)

Vi har iaf badat dem nu och försökt pilla bort lite av flagorna och eftersom Sally har mörk päls och hud så ser det mycket värre ut på henne än på Doris. Öronkanterna på Sally såg också lite torra ut på sina ställen så dem har jag smörjt.

Hjälp?

rubbermadebaby
0

Sally

rubbermadebaby
0

Sally

rubbermadebaby
0

Kan det vara Ringorm?

Frida B
0

Ringorm och svamp vet jag brukar sätta sig vid bland annat nosen. Dock vet jag inte hur just svampen ser ut…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hanna12351
0

skulle nog kunna vara Ringorm eller nossvamp

har de ätit äpple, paprika, päron eller någon annan syrlig frukt/grönsak?

idipidi
0

Så här kan Ringorm se ut i början. Hoppas det inte är det.

#5 Den här typen av svamp får de inte av syrliga grönsaker. Det är munsvamp som de kan få då. Det är som mörka trådar mellan tänderna och senare skorpor runt munnen.

chokladtassen
0

#6 I början?! Hur ser det ut sen?

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

idipidi
0

#7 Klart att det inte behöver bli mer heller, men om det utvecklas helt blir det ofta kala skorviga fläckar, ofta kring nos, på öronen och ovanför ögonen.

chokladtassen
0

#8 Mitt marsvin hade så för några månader sedan, men det har försvunnit nu tack och lov. Men jag och mamma såg nu att hans burkompis fått svarta prickar på näsan, både stora och små. Vad kan det vara?

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

rubbermadebaby
0

Tack för svar! Blir att konsultera veterinären på måndag!

idipidi
0

Vad hade ditt marsvin? Kala skorviga fläckar? Ringorm läker ut av sig själv men ligger kvar i omgivningen och kan komma tillbaks, speciellt om man köper nya djur. Svarta prickar vet jan inte vad du menar. Starta en ny tråd om det kanske?