Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1656 ggr
Mior
0

Orolig för min nya teddyhona..

I torsdags va jag så glad för jag hade äntligen hittat en liten Teddy och skulle få hämta henne i en stad utanför min..
Hon är så fin och vi är så glada över henne.

När jag hämtade henne så hade hon och ett honmarsvin till så mycket hö i buren att man inte kunde se dom, och när hon väl tog upp henne så va hon helt livrädd och sprang runt runt i buren, när jag fick henne i famnen la hon sig direkt och la hakan mot mitt bröst och jag tänkte att hon verkade lugn..

Men när vi kom hem såg jag att hon hade långa klor så jag klippte dom försiktigt sedan tyckte jag hon va så lätt om man jämför med mina andra marsvin, hon är 5 mån och väger 525g är det inte väldigt lite?
Min 2 månaders hona här hemma väger över 600g.

Sedan är hon så himla rädd.. hon springer för livet om man försöker lyfta upp henne eller visar sig bredvid buren även när man redan lyft henne så fortsätter hon att springa i luften.. har aldrig varit med om detta innan..
Funderar på om något hänt henne eller om detta är vanligt?
Hon gömmer sig i huset och vägrar gå ut, som mest har hon nu efter några dagar börjat kika ut genom "dörröppningen".

När hon springer när hon blir rädd så upprör hon dom andra honorna och dom hugger till efter henne, annars går det bra med dom..
Hon springer ju rakt in i dom eller husen eller vad som nu är i vägen när hon blir rädd, men hon ser det är inte det hon verkar bara inte tänka vart hon springer utan bara vill bort.
Vi lägger maten nära huset så hon kan se att dom andra honorna är lugna och vågar stå och äta och så att hon kanske förhoppningsvis också äter lite.

Vad tycker ni jag ska göra?

Vi tar upp henne lite varje dag eftersom hon är lugn i knät och vi vill att hon ska känna att vi inte vill henne något illa men jag vet inte om hon är lugn eller är rädd när hon sitter så stilla..
Sedan är vi väldigt lugna nr vi närmar oss buren och rör oss försiktigt..

Ska man ta bort husen eller är det grymt?

Ursäkta att det blev lite mycket svammel..

bohan85
2

Absolut inte ta bort huset. Ge henne lite tid, det har ju bara gått 2 dagar!

Tex&Tillman
3

Ge henne tiden att lära känna er och sina nya kompisar. Låt husen va kvar. Om möjligt lägg gärna i fler gömställen i buren. Det är så individuellt hur lång tid det tar för varje marsvin. Då hon verkar vara väldigt rädd av sig tycker jag att det bästa för henne är om du hanterar henne så lite som möjligt nu i början. Sätt dig vid buren och bara prata lugnt med dem så hon får lära känna dig på ett mindre skrämmande sätt. Du kan även ge dem andra grisarna lite goda grönsaker från handen. På så sätt ser hon att dem andra kommer fram till dig utan att va rädda. Detta gör du flera ggr om dan. Det kan ta dagar, veckor till och med månader innan hon känner sig bekväm. Sen det där med vikten är också en väldigt individuell grej. Det du kan göra är att kolla igenom hullet på henne. Känns hullet bra så är det ingen fara. Känns hon där emot mager och benig så måste detta åtgärdas. Se då till att det alltid finns mat och vatten tillgängligt. Gärna två vattenflaskor och flera matskålar i buren. En väldigt rädd individ äter och dricker mindre. Har man då fler flaskor och skålar i buren ökar man tillgängligheten för henne att få i sig mer mat och vätska. Sista tipset till dig är, ha tålamod och håll dig lugn. Marsvinen känner nämligen av om man är orolig och stressad. Så ge det tid och lycka till med dina grisar =)

Mior
0

Tack för svaret! Det va bra råd. Hon känns lite benig också över ryggen och så.. Vad kan man ge som "tjockar upp" henne lite? Ska sätta ut mer matskålar :) Tycker ju så synd om henne också när hon är så rädd..

Tex&Tillman
0

Du kan ge mer kraftfoder som t.ex. havregryn, kornkross. Man kan även stödmata med havremust som är bra för att få upp marsvin i vikt. Men du kan börja med att ge mer kraftfoder. Antingen ger du bara havregryn eller så kan du också göra din egna blandning. Kornkross är väldigt bra för att få upp ett marsvin i vikt. Du kan blanda havregryn och kornkross t.ex.

[Marsvinsliv]1
0

Kligröt kan man också ge.

Wilmazz
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Text och tillman gav dig massor av bra råd, så jag behöver inte svara.

En liten film om att få marsvin tama:

http://www.youtube.com/watch?v=HOv0zov99tA&list=PLZqEjyNSVXGhO1fZh66rXrbZSmN9VlalY

idipidi
1

525 gram vid fem månader är lite, men jag reagerar mer på att din tvåmånaders är väldigt stor faktiskt. :) Tycker inte heller att det är något negativt med att ha mycket hö i hela buren, det är ju jättehärligt för marsvin att ha det så?

Sen är hon förmodligen inte hanterad så mycket så där har du en del att pyssla med. Plocka upp henne ofta och kela med henne så tror jag att det kommer gå bra. Lycka till!