Vilken antibiotika tål marsvin?
Ska ta med mina små till veterinären idag eftersom de nyser så. Har sett många listor på internet över antibiotika som marsvin INTE tål, men inte hittat någon info om vilken de faktiskt tål?
Någon som vet?
De vanliga är bactrim/eusaprim och baytril.
Mina marsvin nyser också ibland men inte så ofta. Kanske 1-0 gånger om dagen
Tack idipidi! Har du använt det på dina egna? Brukar de ge några biverkningar?
Zorro123: mina nyser flera gånger om dagen och ofta flera gånger i rad, sen torkar de sig om nosen med tassarna.
Jo, men aldrig mot förkylning. Förkylning är inget som man kan bota med antibiotika. Däremot behövs antibiotika om de fått lunginflammation. En möjlighet är att dina är känsliga mot spån eller damm. Om det bara vore den ena som nös så skulle det vara en möjlighet att det sitter hö fast i nosen. Det är faktiskt inte så ovanligt och kan vara väldigt besvärligt och de nyser och snorar.
Bactrim och Eusaprim är samma sak men olika märken. Har aldrig haft några problem med det. Baytril ska inte ges till växande djur och vissa marsvin verkar känsligare än andra för det. Vet marsvin som blivit lösa i magen och slutat äta. Andra marsvin får inga problem.
Dock måste jag säga att det viktigaste är att du går till en veterinär som kan marsvin, annars är det egentligen ganska meningslöst.