Otrivsel i buren?
Mina tjejer drar inte jämt i buren. Jag har tre marsvin, och två hus i buren. Mitt äldsta marsvin heter Molly, och Alice (mitt yngsta) låter henne inte ligga inne i huset och bossar runt henne hela tiden. Jag tycker så synd om henne när Alice puttar ut henne ur husen och knuffar runt henne i buren som om hon alltid står i vägen för henne. Vad ska jag göra? Separera dem? Tidigare har vi även haft problem med att Alice äter/tuggar på Miras och Mollys pälsar (dem är långhåriga, inte Alice, och framför allt Miras päls) så vi har fått tipsen att klippa ner dem så att Alice inte längre finner något nöje med att tugga på pälsen (vilket funkade). Är det så att Alice inte trivs med Molly? Skulle hon kanske behöva en korthårig marsvins unge som kompis så hon inte behöver visa sig dominant? (bara gissar här, hon kanske inte ens är dominant…) Det kan låta rätt otäckt inifrån buren ibland, då Molly och Mira kan skrika till riktigt ordentligt. Jag har inte sätt dem slåss eller liknande, men Alice kanske biter dem eller nått och Molly, samt Mira, inte orkar säga till? (Dem är ju faktiskt sju, respektive sex år. Alice är tre.) Om Molly ligger i ett av husen, och Alice i det andra, kan hon iallafall lämna sitt eget hus bara för att skyffla ut Molly och sedan gå tillbaka in i sitt hus och lägga sig. Kan Alice vara sjuk eller något? Hon höll inte på såhär med mina två förra marsvin (när dem dog skaffade vi Mira och Molly).
Någon som vet vad jag ska göra?
Never look down on someone unless you're helping them up ~
Börja med att se till att de har varsit hus! Hur stor bur har du? Mina två tjejer fungerade inte tillsammans i en 120 x 60 cm bur, det var alldeles för litet. Den ena hackade på den andra hela tiden. Nu bor de permanent i golvhagen som är 170 x 170 cm. Fungerar superbra och de kan till och med lägga sig nära varandra ibland.
Har en bur som är 160x80, är det för litet? Som jag skrev tidigare, dem har två hus, ska jag köpa ett till så dem har ett varsitt?
Ja, de flesta marsvin tycker det är skönt att kunna ha ett eget hus att dra sig undan i. Normalt så har du nog en bra burstorlek till tre grisar. Men om de inte kommer överens så kan det vara så att de upplever det trångt. Som sagt så blev mina tjejer tydligt mer harmoniska av att få mer utrymme att vara på, så att de kan gå omväger om varandra och inte måste mötas hela tiden.
Aaa okej. Jag köper ett till hus, och om det inte räcker får jag köpa en större bur. Tack för hjälpen :)
Hoppas det löser sig! :)