Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1483 ggr
MoaIndra
0

Klumpar i pälsen

Min ena hona är ganska röd på ovansidan rumpan (uppe på marsvinet) jag är så långt från expert på marsvin som man kan komma men jag tycker att hon kliar sig lite för mycket. Det räcker med att jag snuddar vid hennes rumpa så skriker hon och gör ett slaggs hopp rätt upp i luften, om man lyfter upp pälsen på rumpan så är hon som sagt rödare än vad hon är på tex ryggen. Jag vet inte om marsvin kan ha mjäll men det ser i alla fall ut som när en människa har mjäll i hennes päls, men bara på rumpan. Det oxå klumpar i pälsen på rumpan, vet inte vad det är för klumpar dem e vita och stenhårde. Dem klumparna sitter mitt på hår tussarna inte längst upp inte längst ner utan på mitten av hår stråna. Klumparna sitter inte bara på ett hår strå utan pälsen sitter ihop som en tussar. Jag har suttit nästan en timme och försökt få bild på de men det går inte att ta så nära som de behövs för att man ska kunna se, ska försöka lite till så bild kanske kommer.

[rumelle]
0

Låter som att hon kan ha någon typ av Ohyra. Bäst är ju att ta henne till veterinär för att se vad det kan vara. Om det är Ohyra behöver du troligen behandla samtliga marsvin.

MoaIndra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit hos veterinär och dem gav mig en sprej och sa att det var sellnic (stav) men sellnic behandlas väll ända inte med sprej? Här har jag fått en bild på hår tussarna

[rumelle]
0

Nej, sellnic kan inte behandlas med spray. Oftast behandlas det med Stronghold, som man droppar på huden i nacken.

MoaIndra
0

Så här ser sprejen ut

MoaIndra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ojdå bilden kom inte med sprejen är gul vit

mansonreznor
0

De små prickarna ser ju ut som static men klumparna?? o.0

Jag hade bett om att få StrongHold utskrivet, det tar det mesta i ohyreväg.