Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1980 ggr
Essentials
0

Varför dör dem?

För nästan exakt två veckor sedan dog en av grisarna helt plötsligt. Hon var helt som vanligt på natten, skuttade runt och åt både hö och grönsaker, men vid 9-tiden på morgonen hittade jag henne halvdöd i buren. Hon var kall, jättesmal (trots på gränsen till överviktig dagen innan),  helt lealös i kroppen och låg och kippade efter andan, gick inte att rädda henne trots försök till stödmatning och uppvärmning, ca en timma efter var hon död. 

Tänkte inte mer på det så, kanske var något medfött hjärtfel tänkte jag.
Men grejen är att nu har jag ännu en hona som visar samma symptom. Hon var helt som vanligt igår natt, matade dem vid kl 02.30 på natten. På morgonen vid 11 halvlåg hon i ett hus uppburrad och helt kall och smal, hon kunde inte stå upp utan ramlade hela tiden. Satte då in stödmatning med fortimel direkt och fick även i henne pellets och paprika efter hon piggnat till lite. Efter detta var hon som vanligt igen och skuttade runt i buren och åt hö, matade henne några gånger till med fortimel under dagen. 

Imorse låg hon kall på sidan i buren igen varpå jag matade med fortimel och paprika och hon blev åter igen som vanligt. Nu ca en timma efter ligger hon halvdöd i buren trots att hon ätit hö, på samma sätt ligger hon och kippar efter andan men är dock varm. Kommer inte gå att rädda henne heller :'(

Nu till frågan, vad är det som händer egentligen? ser inga som helst tecken på sjukdom och mina andra 9 marsvin är välmående. Kan tillägga att dessa två var släkt (brorsdotter), kan det finnas något medfött fel i linjen som orsakat det?

Nu blev detta väldigt långt känner jag, hoppas att ni orkar läsa ändå. Är jättetacksam för svar, känner mig som en jättedålig marsvinsägare som inte ens kan hålla mina marsvin vid liv.

Grodan
1

Lunginflammation?

Uppsök veterinär snabbt och få antibiotika så kanske du kan rädda den som är dålig nu.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Essentials
0

#1 Det har jag också funderat på, men har haft marsvin med lunginflammation innan. De visade inga som helst symptom på detta.

mansonreznor
0

Det låter som att det kan vara nån typ av virus/bakterie de fått i sig? Jag hade hållt den sjuka åtskild från de andra om jag var du.

Jag fick ett virus/bakterie på mina honor för länge sen. Det gav kraftig diarré. Jag kom fram till att en ny unge jag införskaffat hade det med sig. Ungen var opåverkad, de två äldsta honorna insjuknade fort (ca 12 timmars mellanrum) varav den första gick inte att rädda, och den andra honan stödmatade jag i 3 eller 4 dygn och hon dog trots det. Den sista vuxna honan som var kvar med ungen blev lite dålig men inte dödssjuk. Ingen av djuren i rummet bredvid blev påverkade. Bara de som var i kontakt med ungen.

Har du skaffat något nytt marsvin nyligen? Eller har de som blivit sjuka träffat andras marsvin?

Jag förstår situationen PRECIS, för mig blev det inte bättre heller av att veterinären sa att jag "måste gett dem något olämpligt" att äta…=(

Essentials
0

#3 Tyvärr dog det andra marsvinet strax efter jag la ut den här tråden, så kunde inget göra. Jag har inte tagit in några nya marsvin på flera månader, så virus/bakterie låter inte så sannolikt.

Däremot har jag troligen kommit på vad det kan vara, dåligt hö…
Jag är dammallergiker och brukar ofta reagera på hö också, så har aldrig egentligen luktat på höet. Nu de senaste veckorna har jag blivit jätteallergisk när jag gett dem hö, vilket jag nu kommit på beror på väldigt dammigt hö. Gav dem direkt en annan påse med hö, och jag reagerade inte ens på det höet även om jag körde ner ansiktet i påsen och rörde runt i det. Måste vara höet alltså, testar att byta hö och hoppas att detta hjälper.

[rumelle]
0

Åh, jag beklagar så mycket! :(

Det kan vara möjligt att det var mögel i höet. Det kan ju vara giftigt och för små marsvin krävs det kanske inte så mkt för att de ska bli dåliga. Jag är själv dammallergiker och reagerar ibland på hö, men oftast inte. Dock reagerar jag väldigt starkt på mögel.

hanna12351
0

hoppas att det va det sa att inga fler grisar rakar illa ut

har hant nagot med knapparna sa jag kan inte skriva vissa bokstaver och siffror langre, du far tyvarr gissa dig till vad jag skriver

Wilmazz
0

Men så hemskt!!

Det låter troligt med höet tycker jag.

Dammigt hö är inte bra för dem. Höet är basföda det ska vara fint och lukta gott…

Hoppas att det var detta och inget annat så du inte mister flera marsvin.

Lycka till nu!