Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2091 ggr
Kiwi_Kokos
0

Svullen körtel

Tänkte att jag skulle skriva här om råd innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra.

Min treåriga gullegris Kiwi fick för några veckor sedan en svullnad under hakan/halsen, och jag var såklart omgående till veterinär. Det är inte en böld, utan en ganska hård knöl (stor som en mindre vindruva) omgiven av något mjukt. Han har absolut inte ont, utan äter och busar precis som vanligt. Antibiotika hjälpte inte ett dugg, och vävnadsprovet visade inga bakterier eller cancerindikatorer. Veterinären tror att det kan vara en svullen lymfkörtel eller spottkörtel. Det verkar inte vara någon tandrot som spökar eftersom han äter precis som vanligt och inte har ont. Det syns heller ingenting i munnen.

Alternativen jag fick var att vänta och se om det går över av sig självt, ge en kraftig medicin som kan ge diarré och tappad matlust, eller att skära upp och kolla/tömma knölen, vilket även kan betyda att jag i princip betalar 3000 spänn för att de ska ha ihjäl honom…. Hittills har jag väntat en dryg vecka sedan senaste veterinärbesöket och ingenting har förändrats. 

Har tidigare haft råttor, varav den som hade en stor knöl var den som levde längst, men jag vet att det inte går att jämföra. Några råd? Jag har letat bland alla inlägg här men inte hittat någon som haft exakt samma problem.

Lilje
0

Jag skulle låta den vara, bara hålla koll på att den inte växer. Går den att flytta runt på? Isf låter det som att det är en godartad knöl/fettknöl och de är i regel inte farliga eller obehagliga för marsvinen att bära runt på. (Om de inte sitter så att det stamar).
Jag har en hona som är 1 år och hon har en i prinicp en exakt likadan knöl i "hakhänget", och den är flyttbar så jag har utgått från att det är en fettknöl. En svullen körtel av något slag borde man inte kunna röra runt på lika mycket. Hon är väldigt nätt i kroppen men även normalviktiga marsvin kan få fettknölar. De brukar kännas lite hårt inkapslade. Den har inte växt sen jag upptäckte den så jag har bara låtit den vara men jag tänker känna på den med jämna mellanrum.

Jag har haft marsvin med fettknölar innan och de har inte fått problem av dessa alls.

Kiwi_Kokos
0

Knölen hänger inte särskilt mycket utan sitter väldigt nära strupen, och den går inte att flytta särskilt mycket på. Lite grand åt sidorna bara. Den känns inte som fettknölen på min råtta gjorde, utan den är liksom innesluten i något mjukt, typ bindväv eller liknande.

Lilje
0

#2 Hmm okej. Jag skulle iallafall inte operera. Det känns som en väldigt stor risk. Sålänge han inte besväras av den såklart..

Kiwi_Kokos
0

#3 Jag känner detsamma. Men jag ska nog prata med veterinären igen, för säkerhets skull.