Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 620 ggr
Julia03
1

Hjälp med gammalt marsvin

Mitt äldsta marsvin fyller sju i december, och jag tror att hon kommer lämna oss väldigt snart, för hon ligger bara inne i huset och sover hela tiden. Marsvinen både kissar och bajsar inne i huset, och det gör ju att Molly hela tiden ligger i det blöta spånet. Hennes trampdynor är onaturligt röda, så vi har köpt en salva man kan smörja in dem med. Jag får hela tiden göra rent i huset, och för mig spelar det ingen roll, men på så sätt måste jag hela tiden flytta på Molly och jag tycker så synd om henne. Finns det något annat strö material som kan funka bättre, eller kanske ska jag lägga halm över spånet så hon inte ligger i kisset (och kan hålla sig varm om det skulle behövas)?

Molly och jag har växt upp med varandra, och jag vill verkligen att hon ska få njuta av sina sista dagar. Jag har redan börjat ge dem extra mycket av Mollys favorit grönsaker och tagit upp och kelat med henne flera gånger per dag nu, men det känns inte som om det är tillräckligt. Vad mer kan jag göra för att hon ska ha det bra den här sista tiden?

[erikam]
7

Jag tycker det låter som om du redan ger Molly det hon behöver, massor gos och gotte. Hon låter som ett underbart marsvin och vad härligt med alla dessa år tillsammans! Kanske skulle du kunna introducera en mysrulle eller liknande för henne? Då ligger hon på mjuk skön fleece. Eller om du lägger en bit fleecefilt i huset? Då kanske marsvinen inte vill göra sina behov där och hon kan ligga och gotta sig ordentligt! :)

Julia03
1

Okej. Det kan jag göra, hon brukar tycka om att gosa in sig i filtar när hon är utanför buren så hon skulle säkert tycka om att ha nått sådant i buren också! :D

mansonreznor
3

Åh, mitt allra första marsvin hette Molly! White/golden var hon… Om alla gör ifrån sig i samma hus, du kan inte ställa in ett annat hus som de andra kan använda också då? Så kanske det inte blir smutsigt lika fort?

Det viktigaste för mig när jag ser att ett djur börjar bli gammalt/misstänker att det inte är så långt kvar är att djuret inte behöver känna sig ensamt. Och det gör du ju, jag brukar också prata väldigt mycket med djuret då det kan vara tryggt att höra mattes röst.

[Aquelegia]
0

Det jag direkt kommer att tänka på är att lägga henne på något som kan suga upp mycket fukt!
Några fleecefiltar du klipper till lagom stora bitar. Vik de ca 4 ggr (så det verkligen suger upp allt och hon inte ligger i det fuktiga) och lägg i huset under henne. Superskönt, lätt att byta ut och bara att slänga i tvätten efter du skakat av det!

fridaaocrazy
0

Min ena kille blir också 7 i december :) Tyvärr har jag också samma problem men att lägga in filt i hans hus funkade inte alls för den luktade jätte äckligt då han kissade där iaf :( håller tummarna på att båda blir över 7! :/

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka