Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 766 ggr
MoaIndra
0

Lite frågor om dräktighet

Min kompis har köpt en hane till hennes två honor, honorna är hon nästan helt säker på att dem är dräktiga. Men eftersom att hon vägrar skaffa ett konto på iFokus och fråga så frågar jag åt henne. Om båda honorna får ungar kan dem då bli aggressiva mot varann elr mot varandras ungar? Kan man ha båda honorna och deras ungar i samma bur elr måste buren delas av med tex galler? Om man köper bara en hane kan den då bo ensam i en egen bur om buren står precis intill honornas bur? Om hon väljer att köpa en till hane vad är bäst att köpa hanen hon redan har s bror, ett yngre/äldre marsvin eller ett lika gammalt men som inte är hanens bror? Hon har en STOR leklåda till dem om hon väljer att bara ha en hane och två honor kan dem då leka tillsammans i leklådansom typ som vänner utan att det blir fler barn eller måste hanen kastreras? Om hon köper två hanar och dem börjar bråka räcker de då med att men delar av buren med galler elr måste en av dem flytta till annan bur elr säljas? Här kommer en fråga som inte har med det här att göra men vill inte göra ett till inlägg för bara en fråga, mitt marsvin är ganska tät i näsan/nosen jag tror att hon kan va lite förkyld ska hon då till veterinär elr går de över av sig skälv, finns de något jag kan göra för henne? Skulle vara tacksam om ni svarade på så många frågor som möjligt ;)

[JollyJustin]
5

Hon verkar inte vara erfaren.

Det handlar ju inte bara om att få söta bebisar.

Hon borde tänka först :(

[erikam]
5

Har hon läst på ordentligt om dräktighet och var det med flit att skaffa ungar? Annars förstår jag inte varför hon satt ihop hanen med honorna. Mycket man gå fel när det gäller avel på marsvin och om nu honorna är dräktiga så SKA hon enligt mig skaffa ett konto här och läsa allt hon kommer över om dräktighet. Honor kan gå i stora flockar med sina ungar. Det är inte alltid det fungerar, det beror på hur kemin är mellan marsvinen. En hona som precis fått ungar behöver en lugn miljö där hon kan få äta upp sig och ge sina ungar näring. Under dräktigheten är det också viktigt att inte göra några förändringar för det kan stressa honan. Honor och hanar bör inte träffas och "leka". För det första leker inte direkt marsvin och för det andra blir det ungar igen då. Hon borde sära hanen från honorna, skaffa en egen bur till hanen. Om nu honorna är dräktiga är det väl ett bra förslag att om det blir en hane i någon kull, ha honom som burkompis åt hanen som redan finns i hemmet. Det är ofta enklare att sätta ihop hanpar när de har lite större åldersskillnad. Den eventuella bebishanen kan självklart inte flytta direkt utan måste vara reda att flytta från sin mamma. Hanar brukar gnabbas med varandra, det gör även honor och ofta vid sammansättning av par. Man får ha lite is i magen, så länge de inte skadar varandra med sår osv så får man låta dem vara. De gör upp i rang. När det gäller ditt marsvin får du hålla ordentlig koll på henne. Förkylning på marsvin ska man vara försiktig med för det kan få väldigt dåliga konsekvenser och ibland leda till döden om man inte är uppmärksam. Ge massor c-vitamin, se till att marsvinet äter och håll koll helt enkelt. Det får inte vara drag där buren står, det kan vara en bidragande orsak till förkylning hos marsvin. Tecken på förkylning kan vara rinnande nos och att det luktar illa om nos/mun och/eller att marsvinet sitter uppburrat och inte har matlust. Vet inte om jag fick med alla dina frågor men det fylls säkert på med fler svar från andra medlemmar i den här tråden.

MoaIndra
0

Hon skulle köpa en hona till men de visade sig vara en hane men när hon upptäckte de var de redan försent, tack för svaren :)