Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2163 ggr
fridaaocrazy
0

Riktigt orolig, underviktig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar jag bli riktigt orolig för mitt ena marsvin Plutten som idag bara vägde 584gram, snart 7år. Jag vet att han är gammal och har dåliga tänder men tycker att han borde äta mer. Han äter inte mycket och får ändå havregrynsgröt, müsli, havregryn, solrosfrön, pellets och en massa grönsaker. Kan känna vartenda ben väldigt tydligt, kan känna formerna på varenda ryggkota och hans ben längst bak på ryggen i sidorna sticker ut ordentligt. Finns det något mer att göra, några fler tips eller är det avlivning som gäller? :'( Känns så hemskt, vill verkligen inte att min lilla guldklimp ska må dåligt… Tänker inte åka in till den veterinärkliniker vi var på sist igen, de försökte sticka hål på hans "varbulor" som igentligen var stenhårda, antagligen tumör eller liknande (antar att det gjorde riktigt ont att få en nål insticker i magen också den stackaren). De säger att äter han bara som vanligt så är det ingen fara, och när jag svarar: "Nja, han kan inte direkt tugga ordentligt på hårda saker och vi ser honom nästan aldrig ät hö" så blir svaret inprincip "okej och hejdå". :/ Jag vet att det antagligen inte finns så mycket att göra med tar gärna emot tips. Här kommer en liten bild på min lilla älskling

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Wilmazz
0

Hej!

För att hålla tänderna i gång behöver de hö. För att hålla i gång magen behöver de hö och för att överhuvudtaget hålla sig form behöver de hö….

Väldigt konstigt med det svaret du fick angående hö. För hö är nummer ett. Gå och köp det finaste hö du kan hitta.

Ge vetten med C-vitamin eftersom jhan troligen inte får i sig tillräckligt när han har svårt att äta.

Detta råd fick jag till mitt jättesjuka marsvin för några år sedan och hon blev så fin igen!!

Nu är ditt marsvin gammalt, så det kanske inte hjälper, men jag hade försökt.

Annars tycker jag du ska ringa till blå stjärnan i Göteborg de är superduktiga på marsvin. Jättegullig personal och veterinär.

Även om du inte bor där kan du ju snika till dig lite råd.

Cvitamin är då 1/5 dels brustablett till en liter.

Inget läskigt hö utan fint hö, där de säljer hö till hästar brukar ha fint hö, zoo butiker varierar och är ofta onödigt dyrt.

tel Blå stjärnan 031 65 35 00

Jag hade ringt dit och hört om det jag skrivit till  dig gäller eller  om du ska köpa någon extra näring till ditt marsvin. Köpte ngt till mitt marsvin på apoteket. Men hör med dem först.

Lycka till nu!!

Fridaaaa
1

Hö är jätteviktigt att han får i sig. Ev kanske du kan stödmata med critical café. Tror som #1 att lite extra cvitamin inte hade skadat men jag rekommenderar inte brustablett utan istället ren cvitamin, askobin. Finns i kryddhyllan i affärerna :) Hoppas det går bra! Tyvärr är ju marsvinet gammalt så är troligtvis tyvärr inte mycket som kanske hjälper :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaaocrazy
0

Jag vet inte riktigt var jag ska få tag i riktigt hö men får väll kolla runt :) vet någon var de säljer oxbow hö? Har hört att det ska vara bra så får väll leta runt :) Han har en jätte gammal flaska med c vitamin (som antagligen är dålig nu tehe) som vi skulle blanda i vattnet (efter uppgifter av djuraffär) men eftersom att han inte dricker vatten så får vi nog droppa det i melonen eller gurkan istället. Tack för hjälpen! Jag bor väldigt långt ifrån Göteborg men jag kan ju alltid ringa dit :)

Fridaaaa
0

#3 Skippa såna vitaminer. Ge som jag skrev i #2. T.ex på en bit grönsak eller strö lite i Critical Care och stödmata. Det hade jag gjort :)

fridaaocrazy
0

Vad kan jag stödmata med? Den vanliga maten eller stödmata för små bebismarsvin tihi? :) var kan jag hitta Critical Care? :)

Fridaaaa
0

#5 Skrev ju det i #2 ;) Brukar finnas hos veterinär. Gnagarboden har med tror jag men tar ju lite tid. Vissa stödmatar med fortimel, finns på Apoteket, tills du kanske får tag i cc? :) Hö behöver han ha i sig snarast för mage och tänders skull. Lycka till! :) hoppas det ordnar sig!

busKotten
0

Jag köpte Critical Care i en djurbutik (Grizzly)…

Wilmazz
0

Du får tala om hur det går!

fridaaocrazy
0

Vetten hade inte öppet idag såklart men ska in och köpa Critical Care där på måndag, har  vi tur kanske de har öppet imorgon. 

Nu när de skulle få kvällsmat gav jag de både havregrynsgröt mitt egenblandade foder (2 sorters pellets, havregryn, solroskärnor, sockerfri müsli samt lite gnagarblandning ifall det skulle hjälpa honom att vilja äta), havregrynsgröt och en massa grönsaker. Vill verkligen att han ska gå upp i vikt! 

Negativt: Han har svag förstoppning (har haft det ett tag) så det kommer klumpar med avföring och när jag badar honom försöker jag hjälpa honom att tömma det 😕 Har nu även konstaterat att han är helt döv då han inte märker att man kommit förrän man rör honom och då kan han bli lite skrämd. Hans båda ögon rinner, vad kan jag göra åt det, vad kan det vara? 😕 Han har 3 hårda bulor på magen. Tumörer? 😭 Han är ett ända benrangel och när jag skulle sätta ner honom i buren efter att ha myst lite så vinglade han till, nästan ramlade 😕

Posetivt: Idag såg vi honom dricka ur sin flaska för första gången på säkert 5 år Skrattar Aptiten är det heller inget fel på SkämtarJag ska leta efter massor med olika sorters hö så hoppas jag att han ska kunna hålla igång tarmarna ordentligt så att hans avföring kommer ut som den ska! 😃

Allt ser rätt mörkt ut känns det som men jag får i alla fall försöka 🙂 Får vi bara igång tarmarna så hinner han nog få fira sin födelsedag i december i alla fall ❤️

emmaaslund
1

Efter att ha läst både ditt första och senaste inlägg måste jag säga att jag förstår din kämparvilja. Du vill ha kvar din vän, att han ska må bra och vara som han alltid har varit. Det som är otroligt svårt och jobbigt att ta till sig är att det verkar som att dagarna har hunnit ifatt er.. Det är absolut inte min mening att trampa dig på tårna eller att såra, men utefter det du beskriver och hur din vän mår, skulle jag tro att det bästa är att låta honom somna in.

Du skriver att han magrar ur, att han inte kan äta ordentligt då hans tänder blivit sämre. Jag har befunnit mig i precis samma sits då jag tog beslutet att låta min hamster somna av samma anledningar, han kunde inte längre äta själv så jag stödmatade. Han var smal, hade riktigt dåliga tänder och var mycket trött. Det är inte livet för ett djur, och jag tycker att när djur inte kan äta själva p.g.a. ålder (och inte sjukdom, får då tycker jag att man har ansvar att finnas som stöd), så är deras tid kommen :/ 

Jag tror inte att det spelar någon större roll hur mycket mat du ger honom, ej heller vilken slags mat.. Han är gammal och kroppen kan inte längre ta upp den näring han behöver. Han kan inte bajsa själv och får i sig alldeles för lite hö :/ Och bulorna på magen är mycket oroande.. 

Jag hoppas att du tolkar det jag skriver på rätt sätt, även om det är hårt. Jag skriver i all välmening. Det är fruktansvärt att inse att man håller på att förlora ett älskat husdjur.. En älskad vän. Men i sådana här situationer är det viktigt att ta ett steg tillbaka: "Vad är bäst för mitt djur?"

Nu vet jag inte hur dina tankebanor går men jag upplever det som att du vill kämpa för honom. Frågan är om det gynnar honom, eller om det är för att du inte vill förlora honom.

Det är svårt, det är så otroligt svårt. 

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

fridaaocrazy
0

#10 Jo jag förstår allt du skriver och jag vet längst in att det kanske borde bäst att avliva honom. Tänkte att han kanske borde må bättre om han fick igång tarmarna men det är antagligen inte ens möjligt… Och ni vill inte se hans tänder, riktigt hemska… Han har två hela och två halva tänder, och de har blivit rent gul-bruna så jag tror ändå att det bästa är att avliva honom ❤️ Gud, man märker verkligen hur mycket de små guldklimparna betyder för en här i skrivande stund… Har aldrig behövt avliva ett djur så detta tar på en riktigt riktigt hårt. Hans far var fullt frisk ändan in till slutet då han dog av ålder. Hade varit så skönt att få veta att Plutten skulle gå samma väg men han är ju inte frisk och mår antagligen inte bra så då är det antagligen avlivning som gäller 😕Och bulorna oroar mig också väldigt mycket, de kan ju ha att göra med varför han mår som han mår. Extremt smal och inte ett gram fett på hela kroppen och ögonen ser ut att ha "växt ur" sina ögonhålor då där inte finns något fett ser de rätt konstiga ut… Intryckta typ 😢 Blir nog avlivning 🌺😢

emmaaslund
0

#11 Jag lider med dig, det gör jag verkligen. Som du skriver är det så oerhört svårt att fatta ett sådant beslut och det tar ofta emot ända in i det sista. Att ta sitt ansvar även när det gäller de ledsamma besluten är ju minst lika viktigt som att ta bra hand om sina djur dagligen. Det är verkligen en djup och jobbig fråga; "Vem är jag att bestämma att detta liv ska ta slut?" "När är det dags?" "Kan jag göra något mer?" 

Jag sänder lite styrka och en kram till dig.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white