Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1704 ggr
[Elin24]
2

Vet inte om mitt marsvin e dräktigt!?

Hej mitt marsvin "lillan" tror jag är dräktigt men e inte helt säkert …🙂 iallafall  är hon rund som ett päro baktill och om man lägger händerna runt magen på henne så känner man tydligt något slag av rörelser i magen…Min hane väger 700g och tror det är vell normalvikt eller?och min hona väger 1150g .Det är typ 1,5månad sen dom gick ihop senast….tror ni att hon är med ungar eller? isåfall hur långt e det kvar tills hon kommer få ungar?kan man känna antalet ungar?

är det något speciellt man ska tänka på??

tacksam för all hjälp😃😉

linn8
2

Har du någon bild:)?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Fridaaaa
0

Hur gammal är hanen och honan?
700 gram om hanen är vuxen är lite för de flesta hanar. 

Hur lång tid hon har var, beror på när hanen parade henne.
Samt sånt (anser jag i alla fall) ska man ta reda på innan parning men tummen upp att du frågar! 👍

Nja, räkna ungarna helt går sällan, man kan bli överraskad hehe
Man ska inte lyfta honan för mycket. 

Men går hona och hane själva nu då?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Elin24]
1

Hej har tyvärr ingen bra bild just nu men åter kommer med det🙂

Fridaaaa
0

#3 Kan du besvara #2? Eftersom du ville ha hjälp.

[Elin24]
0

hej jag har separerat honan och hanen sen 1,5mån det är andra kullen hon ska få nu ,första visste jag inte skulle komma för köpte dom båda i djurafär o dom sa att de vad 2honor så….Men marsvinen är inte helt fullvuxna än så hanen väger iallaall som den ska göra..  parningen visste jag inte om för hanen smet in till honan och då lät jag dom gå tillsammans så vet inte hur länge hon har gått med ungar;)

[Elin24]
0

har besvarat din fråga nu 😉

EmmaMell
0

#6, djuraffärer kan man inte lita på med kön, personalen där är tyvvär oftast väldigt okunniga om djuren de säljer. kolla själv på stället i fortsättningen 🙂 

jag skulle tro att marsvinet är dräktigt om du känner rörelser och hennes mage växt, men jag är inte expert inom detta område. en bild på henne uppifrån skulle hjälpa!

Fridaaaa
0

#5 Ok men om honan fått en kull innan måste hon vara vuxen, om inte hon fått på tok för tidigt 😕 (man bör nämligen inte ta första kullen före 7-8 månaders ålder)

Som #7 säger, djuraffärer kan man sällan lita på när det kommer till könsbestämning mm.

Hoppas det går bra.

[Elin24]
0

#8Som sagt jag visste inte att det var hona och en hane så jag kan inte hjälpa att hon fick en unge när hon var lite aja hon mår iallafall bra och väntar då en kull nu;)

#7 japp har märkt det nu ;) men tack ändå:)

har tyvärr ingen bild nu…;)

Fridaaaa
0

#9 Kunde ju inte veta att det skedde hos dig och pga det, det framgår inte i texten 😉

[JollyJustin]
0

Du har väl 2 honor och 2 hanar va?

[Elin24]
0

.

Tex&Tillman
0

Jag vill gärna också veta om du har två honor och två hanar. Så du får gärna svara på frågan #11 ställde till dig.

[Elin24]
0

klart jag har det…

[Elin24]
0

men det var inte de som va frågan här utan att mitt ena marsvin e dräktigt!

Lamina
20

Nu finns det risk att jag låter lite hård här. Men du har haft en kull tidigare och har haft hela en och en halv månad på dig att läsa på. Du vill ha ungar, men verkar inte bry dig om hur dina marsvin mår. Jag säger det för att du medvetet lät 2 inte fullvuxna marsvin gå ihop trots att du visste att dom var av olika kön. Vad hände föressten med den första ungen? Gick inte det med någon av föräldrarna? Om inte, varför håller du marsvinen ensamma? Varför har du inte köpt kompisar till dom istället för att helt vårdslöst skaffa fler ungar utan minsta kunskap?!? Att avla på sina marsvin är inte någon barnlek. Det är att leka med liv! Det är inte bara massa söta ungar, utan ett enormt ansvar. Mycket kan gå fel, både mamman och ungarna kan dö! Utan kunskap, hur vet du då vad du ska göra om något går fel? Och om du avlar på unga marsvin utan stam, hur vet du då att ungarna blir friska, stabila och långlivade marsvin? Nej vet du vad. Gör om, gör rätt. Det finns massor av info här på sajten och andra ställen. Läs på, och försök göra det så bra som möjligt för din flicka. Sen tycker jag inte du ska ta några fler kullar fören du vet vad du gör.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Denna kommentar har tagits bort.
Svarttusch
12

Vi kommer inte långt med att berätta för TS vad hon borde gjort innan, även om jag håller med om avel på marsvin är inget man ska ta lätt på.

Ett marsvin är dräktigt i tio veckor, så räkna tio veckor från när de senast gick ihop så har du ett ungefärligt datum på när ungarna kommer. När man känner rörelser sägs det vara runt 3-4 veckor kvar. 

Viktigt att tänka på är att honan behöver tre gånger mer c-vitamin när hon är dräktig. Det är otroligt viktigt att hålla koll så hon äter ordentligt. Ge gärna grönsaker två gånger om dagen istället, fluffa till höet eller ge nytt så ofta du kan så hon stimuleras till att äta. Det kan vara "jobbigt" att äta mycket när de är högdräktiga därför behöver de äta ofta. Om hon slutar äta finns risk för toxios och då behöver man stödmata. 

Jag rekommenderar att du läser på allt du kan nu de sista veckorna. Luneas kan du googla på, det är en uppfödare med mycket bra avelsfakta på sin hemsida. 

Och ta ingen mer kull innan du läst på ordentligt.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

EmmaMell
6

#17 .. nu var ju detta inte elakt utan en mkt bra tankeställare och tänkvärd text. bra skrivet #16 !

[Elin24]
1

tack så mycket för ett bra svar 😉

mvh Elin;)

[Elin24]
0

#22 jag hade ju dom 2marsvinen tillsammans för dom sa ju att de va 2honor och när jag kom och kollade till dom e mörra så låg det en unge död i buren och då hade ju natuligtvis hanen bitit ihjäl den å det var ju inte mitt fel

[Elin24]
0

Nu orkar jag inte lägga ner min energi på detta ni får tycka vad ni vill jag vet då iallafall att mina marsvin mår super bra .jag la ut dom frågorna för att jag ville ha lite svar och tips på hur man kan hjälpa honan så bra som möjligt har inte haft ungar tidigare så men men tack för alla svar och tips iallafall hejdå😃

Binajis
8

Jag måste bara flika in att varken mamma eller pappa marsvin biter ihjäl ungar. Varför i hela fridens namn skulle dom göra det? Det strider emot hela deras levnadssätt som flockdjur. Det gör mig bedrövad att sådan info sprids. Det enda positiva är att folk blir rädd för att ha honan och hanen tillsammans när ungarna kommit - då honan kan bli dräktig på nytt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Wilmazz
3

Jag har aldrig varit med om att barnen blivit ihjälbitna. Jag har å andra sidan inte fått några döda ungar heller, eller mödrar som farit illa. Bara en Teddy som verkade ha svårt att få ut sina ungar, men hon fixade det och allt gick fint, men jag parade henne aldrig mer.

Hoppas att du får ordning på dina djur. Du vet att de är några riktiga godingar marsvin, helt underbara små djur. 

De är helt beroende av oss, så vi måste göra så gott vi kan för dem.

De ska inte paras för tidigt, och inte för ofta. Inte inavlas.

Allt står på SMF hemsida.

Så hemskt att hitta döda djur i buren!

Har du svårt att de vad som pojke och flicka får ta hjälp av någon som kan.

Du får gå på ngn utställning och träffa folk som kan marsvin, be ngn visa dig. Tror inte att ngn skulle neka dig om du frågar.

Tycker tonen är lite trist här inne just nu. Och jag förstår att man kan vara upprörd, men med sådant bemötande kommer man inte våga fråga  något i forumet som man vill rätta till.

För alla kan vi göra fel någon gång eller hur?

Ägaren vill ha hjälp, och det tycker jag att hon ska få. Så det inte blir så här igen. Tycker det är starkt att hon/han talade om läget.

Lycka till nu! Och ta hand om dina marsvin!!!

Ge dem mycket tid och du kommer märka vilka härliga djur de är!

PiggieVille
3

Om jag var du skulle jag kontakta närmaste uppfödare och be om råd. Då har du även någon att kontakta om något går fel

Linnet
3

Har du två honor så borde väl båda vara dräktiga…..??? hade du hanen med honan när ungen kom så borde ju honan blivit omparad redan då. Och som flera sagt marsvin biter inte ihjäl sona ungar. Känns som att det är mycket du inte vet och en del som inte riktigt stämmer här……….

Fridaaaa
1

#31 Ungen kan ju varit död vid födsel.
Men sådär skriver man verkligen inte! Inte särskilt snällt.
TS kan ta illa upp och verkar vara ren okunskap som skrivs här i tråden tyvärr men bra att folk informerar TS nu hur det är och så.

[JollyJustin]
0

Hon sa att den var ihjäl biten!

Linnet
4

#33 Fast om ungen är död vid födseln, så är det inte ovanligt att mamman kan börja bita på den.

Fridaaaa
0

#33 Hon trodde att den var det, så tolkar jag det när hon skrev.
Samt att det är förmodligen som #34 säger.

[Elin24]
1

tack,jag skrev nog lite dumt och det hela blev nog missuppfattat…

jag köpte mina marsvin av djuraffären och dom sa att de va 2 honor och då tänkte jag inte mer på det men sen visade sig att de var en hona och hane och då var inte marsvinen fullvuxna men fick troligen då en dödfödd unge för att dom var så unga och så har nog någon av dom gnagt på den ….men nu är ju såklart mina marsvin fullvuxna och honan väntar nu en kull och jag bara ställde lite frågor för mitt marsvins bästa….om jag inte skulle bry mig om mina marsvin så hade jag inte haft marsvin och jag vill bara doms bästa……blir lite iriteradd för att ,inte precis om man läser en bok om marsvin så kan man allting eller? nej utan det handlar om erfarenhet och jag har ju lixom inte haft en kull tidigare..jag har läst massor men ville ändå ställa dom frågorna själv

maijasjodin
2

Jag har 2 frågor :) 1. Parade du dem medvetet? 2. Och i så fall varför?

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

[Elin24]
0

.

[Elin24]
0

.

[Elin24]
0

vrf undrar du föressten??

Fridaaaa
3

#38 Fast det är ingen anledning att ta en kull till för att man vill ha en avkomma efter sitt marsvin, med tanke också på att ditt marsvin fick unge i förtidig ålder. Samma sak med att "älska sina marsvin" är ingen anledning heller, älskar mina marsvin med men inte parar jag dem nu, visserligen har jag bara hanar nu men skulle jag haft honor nu skulle jag inte tagit på dem grunderna idag. Är risker med att ta kull samt att man bör veta marsvinets bakgrund, om den är satinbärare mm. Så mycket att tänka på och är dina från djuraffär är det ju definitivt igentligen inte att tänka på eftersom man inte vet deras ursprung mm.
Låter kanske hårt men är så det är.

Men hanen, bor han själv? Han måste ju bo med en burkompis.

maijasjodin
0

#38 #39 ledsen men kan inte se dina kommentarer, syns bara en punkt.

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Fridaaaa
1

#42 Hon har redigerat dem. Stod bland annat att hon tog kull för att det var roligt med avkomma efter sitt marsvin mm.

[Elin24]
1

#42 jag vill inte svara på detta för vad man än skriver  så får man bara massa taskiga kommentarer om att man gör  fel och att man är elak mot sina djur mm du får gärna skicka ett medelande istället🙂

Fridaaaa
1

#44 Kan du vara vänlig och besvara frågorna? Så att man får mer klarheter osv?

[Elin24]
1

nej sa ju att jag inte tänker skriva/svara på mer frågor här för e trött på alla taskiga kommentarer så hejdå!

Fridaaaa
0

#46 Svårt att veta vilket du menade, om du syftade till hela tråden eller enbart vissa kommentarer. Så inte så lätt att veta.