Undre framtand vriden/sne?
Hej! Har ett marsvin som är hela 9 år gammal, pigg och glad :)
Dock har jag upptäckt att den nedre framtanden är som vriden runt käken/brosket vad man nu ska säga. Jättesvårt att förklara! Som om den är påväg ett varv runt liksom.
Vad kan orsaka detta? Den är inte längre än den varit förr eller snedsliten. Kan det vara ett ålderstecken?
Han äter utan problem och är väldigt pigg och social, så det verkar inte besvära honom.. Ska självklart åka till veterinären men jag tänkte höra här om någon hade vart med om samma sak.
Tacksam för svar! :)
Hej!
Starkt jobbat, 9 hela år! Kul :)
Det låter dock inte som en rolig historia med en vriden tand, och jag kan inte riktigt förstå hur du menar med att den är vriden runt käken/brosket? Det låter otroligt obehagligt..? Är du säker på att han äter som han ska, det tordes vara svårt med en snedvriden framtand :o
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Hehe det är jääättesvårt att förklara! Men på baksidan av tanden, som vårat tandkött ungefär.. Ja han äter som han ska och har bra aptit.. Ska se om han går med på ett foto imorgon! :)
Eller har det blivit nån knöl som tryckt tanden åt sidan kanske?
äter han både sånt som är hårt och sånt som är mjukt? väljer han sånt som är mjukt före sånt som är hårt?
Han äter allt precis som vanligt, så han verkar inte ha ont. Men det borde ju göra riktigt ont, iallafall spänna o vara obehagligt..
#4 det är nog ingen fara, men håll koll på både över och undertänderna så att de inte blir för långa :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad kan det vara då? Knölen är väldigt hård :/
#7 Det är en knäl bakom ena tanden, syns otydligt men det är en rejäl svullnad som puttar den ene tanden framåt.
Växer knälen kan de ge rejäla problem. Hoppas vet hittar vad som är felet och att det är snabbt åtgärdat.
Du får höra av dig hur det går hos vetrinären.
Hoppas att allt ordnar sig. Ser inte kul ut