Blir inte helt frisk?
Har gett mitt ena marsvin antibiotika morgon och kväll i 10 dagar nu (hon ska få allra sista dosen imorrn på morgonen), precis som veterinären sa att jag skulle. Det märks att hon blivit bättre, förut hade hon ingen röst över huvud taget men nu kan hon pipa någorlunda bra. Det är bara de höga tjuten hon fortfarande inte klarar av. Nu idag har hon börjat nysa en massa igen och jag blir så trött. Kan hon ha fått återfall? Ska jag då fortsätta med antibiotikan ett tag till, eller ska jag verkligen sluta imorrn fast hon inte är helt friskt?
Just den bakteriestammen som hon har kan vara resistent mot den antibiotika som ni gett, så nej, du ska inte fortsätta ge, utan ta kontakt med veterinären om ett eventuellt byte av sort/odling.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej, tack för svar :)! Fast jag undrar, om bakterierna är resistenta, hur kunde hon då bli såpass mycket bättre som hon blivit? Kan de bli resistenta under behandlingen alltså?
Hon kan ju faktiskt ha åkt på något annat. Hon är antagligen nedsatt, Jag tycker att åtminstone under hennes sjukdomsperiod att du ska ge henne tillskott av C-vitamin om du inte gör det.1/5 dels brustablett till en liter vatten. Åtminstone tills hon återfått sina krafter. Veterinären sa till mig att HÖ är viktigast, c-vitaminvattnet och medicnen. INTE alltför mycket grönt, eftersom hö är viktigare. Spara grönsakerna till gosestunderna, åtminstone just nu.
#2 För att även bakterier är individer, vissa dör av antibiotikan, andra blir "långsamma", men så finns de där jävlarna som inte påverkas.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus