Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1265 ggr
MoaIndra
0

Dräktig hur gammal?

Hur gammalt bör ett marsvin vara för att bli dräktigt första gången? Jag är så vansinnigt sugen på att ha små marsvins bebisar här hemma så jag har nu i ca två veckor läst på om allt jag kan hitta om dräktiga marsvin och sånt. Men det en grej jag inte får svar på hur mycket jag än söker och söker på olika sidor, "Hur gammal måste honan vara för att bli dräktig första gången?" Jag har frågat i zoo affärer och kollat på marsvins sidor Zoo affärer - apsolut INTE yngre än ett år Marsvins sida 1 - ca 5-6 veckor Marsvins sida 2 - ca 5 månader Marsvins sida 3 - ca 1 månad Marsvins sida 4 - ca 2 år JAG BLIR GALEN!!! Alla sidor och zoo affärer säger olika, så vad tycker ni? Tacksam för svar :)

emmaaslund
6

Med tanke på att du i en annan tråd skrev att du inte får ha fler marsvin för dina föräldrar så skulle jag avråda dig från att dyka in i avel och allt vad det innebär. Ekonomi, kunskap och tid är A och O. 

Det råder delade meningar om hur gammal en hona bör vara när hon får sin första kull. 7-8-9 månader är en ungefärlig allmän tanke. Sedan beror det mycket på honan - kroppsligt (både hull och storlek) samt mentalitet.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

MoaIndra
0

Jag får inte ha fler marsvin just nu nä men efter sommaren får jag ha fler marsvin :) det är bara nu när vi ska åka till USA till jul så är de olämpligt att skaffa massa mer djur som vi måste skaffa vakt till, de är faktiskt min mammas idé att skaffa en hane och kanske några små bebis marsvin ;D Men jag tycker de ska bli så roligt så att jag börjar forska mycket tidigare än nödvändigt, men lite extra erfarenhet skadar väll aldrig ;D

PiggieVille
2

Om jag var du skulle jag kontakta närmaste uppfödare och be om råd. Då har du även någon att kontakta när fler frågor dyker upp och som kan hjälpa till om något händer ifall ni nu tar en kull.

Wilmazz
0

Jättebra att du läser på!

SMF hemsida brukar ha bra råd.

MoaIndra
0

Tack för tipsen :D

Fridaaaa
2

7-18 månader ungefär är lämpligt första gången.
Och att honan väger minst 800 gram.

Tänk på att inte avla på djuraffärsmarsvin. (man vet väldigt sällan ursprung, bakgrund mm.)
Lita absolut inte på majoriteten av djuraffärer när det kommer till avel mm.
Kontakta en bra uppfödare i så fall och prata med. Finns även Svenskamarsvinsforeningen.se med. Humlansmarsvin.se är med en bra sida.

De tre första marsvinssidorna visar helt galet fel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
3

Jag rekommenderar också att ta kontakt med en uppfödare, en seriös sådan. Det har varit väldigt skönt för mig nu med första kullen att ha en erfaren seriös uppfödare att bolla tankar med. Det finns så många små saker som man inte tänker på som nybörjare som en erfaren uppfödare kan hjälpa en att tänka på. Välj helst en som sysslar med samma ras som dig själv, då kanske hon kan rekommendera en bra hane osv :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

MoaIndra
0

Tack för svaren :D

Onyxia
4

Det är jättebra att du läser på om avel om du bestämmer dig för att fullfölja dina planer. Läs gärna de avelsrelaterade Artiklar som finns här på Mif!

Grundläggande genetik
Avel
Marsvinsuppfödare?
Mikroftalmi

Förutom att vara ordentligt påläst är det viktigt att du rannsakar ditt avelsbeslut och dina avelsdjur noga (och är noggrann med vilka/vilken hane du väljer till dem). Jag har skrivit lite mer om hur just jag ser på det här med att börja med avel här, som du gärna får läsa om du vill.

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

MoaIndra
0

#9 tack så jätte mycket för hjälpen :)