Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1141 ggr
ijmi1975
0

Vad ha under kutterspånet?

Jag och familjen har tagit över ett par marsvinshannar sen grannen blev för allergisk. Hon har en stor bur, litet hus, nåt litet rör och en vattenflaska som hon hänger på sidan. (Två skålar också, en för pellets och en för grönsaker.) Jag undrar först och främst om jag verkligen bör ha tidingspapper under kutterspånet. Den äldre hannen (ett år) gnager ibland på pappret i hörnet och jag har läst att trycksvärtan inte är bra för dem. Ska jag BARA ha kutterspån eller ska jag ha nåt annat under? Jag har läst om olika handdukar, fleecefiltar mm, men har inte förstått varför man ska ha dem.
Vi har bara haft marsvinen i två dagar, så jag försöker läsa allt jag kan om dem, men är ju faktiskt helt ny på det här…

Sen undrar jag om marsvinen bör ha varsitt hus, eller om det räcker med det de har.

Till slut undrar jag över saltsten, huruvida man ska ha det eller inte. Har läst både och. Fast det kanske jag ska ta i en annan tråd…?

Nå, hjälp gärna en stackars mamma, så mina ungars marsvin mår så bra de kan

[rumelle]
0

Jag brukar ha ett lager toa-lätt (papperspellets/kattströ) under spånet. Tycker att det håller lukten borta bättre. Annars behöver du egentligen inte ha något under spånet.

chokladtassen
0

Det går bra att bara ha kutterspån, så ta bort tidningspappren.

Dom bör ha varsitt hus eller gömställe, gärna en stor hög hö som dom kan leka i också ;)

Dom ska inte ha saltsten.

Sedan ska dom inte ha c-vitaminer i vattnet eller spruta, utan dom får det dom behöver genom sina dagliga grönsaker :)

Roligt att du blivit marsvinsägare!

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

ijmi1975
0

Tack för snabbt svar :)

Jag har faktiskt undrat varför man har tidningar under spånet… Grannen säger att det var för att det var enklare att storstäda, hon rullade bara bara ihop tidningarna och la nytt sen.

Jag läser lite om fleece också, vet du (eller någon annan) om det är att föredra och varför det är sämre/bättre än spån?

Svarttusch
0

Du behöver inte ha något under spånen, men dagens tidningar ska inte vara farligt att tugga på, så det gör du som du vill :) Annars kan du testa som #1 säger med toa-lätt under :) 

Det brukar rekomenderas att ha ett hus/gömställe per marsvin. Jag brukar förslå att ha ett stort som bägge får plats i och sen ytterligare ett om de vill vara ifred ett tag :) Tänk på att allt man kan gömma sig i kan räknas som gömställe. Det kan alltså vara en bro, en planka stucken mellan gallret så det blir en "hylla" eller en tunnel t. ex. 

Salt- eller mineralsten är inget som rekommenderas. Dels behövs det inte och dels så finns det saker som tyder på att det ökar risken för urinsten.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

ijmi1975
0

Oj, jag fick visst två svar redan :)

Ja, det är kul, faktiskt. Det var ju tänkt till ungarna, men jag njuter nog lika mycket som de gör, haha…

Ok, så inget c-vitamin, saltsten eller tidningspapper. Dåså. Och ett hus till. Tur att buren är så stor ;) Det är egentligen en kaninbur, men de mår väl bäst av så stort som möjligt, misstänker jag…?

chokladtassen
1

#3 Själv har jag fleece till mina marsvin, tycker mer om det än kutterspån.

Fast det finns ju fördelar med det, man måste städa buren varje dag.   det luktar mer än kutterspån, om man inte har en toa till dom.

Sedan finns det bra delar med det : slipper städa bort kutterspån som kommit utanför buren, ser fräschare ut, mysigare för marsvinen,kan ha myssaker till dom utan att dom får spån på sig ;)

Det var det jag kom på just nu. Man kan ju ha en kattlåda i buren med toa-lätt så slipper man städa så ofta, om dom är rumsrena.

chokladtassen
0

ijmi1975
0

TRE svar, menar jag ;) Ni är snabba! Kul :)

Jag har iofs ett stort "rör/tunnel" som de älskar att rusa igenom. Däremot så funderar jag på att göra någon slags hylla eller något som de kan klättra upp på. Huset som jag har är rätt stort. Båda får med lätthet plats och den stora brukar gå in/ut genom dörren och den mindre genom fönstret, haha…

Ska nog kolla upp det där toa-lätt. Inte för att jag störs av några lukter. Det enda jag känner då och då är höet… Men det kanske kommer? Vi har ju bara haft dem sen i måndags…

chokladtassen
0

#8 Jag tyckte inte kutterspån luktade så värst mycket när jag hade det, inget jag brydde mig om :)

ijmi1975
0

Jag såg den där artikeln när jag googlade på just fleece till marsvin, men jag har nyss blivit medlem här, så jag kanske inte riktigt fatar hur man gör, för jag får inte fram några svar, bara själva inlägget med bilden och den rosa fleecen…

Tror jag gör så att när vi storstädar imorgon så kommer vi bara att fylla på med kutterspån. Ska ta kort så ni får se buren också och fylla på med lite grejer allteftersom :)

Förresten; ibland låter våra killar som duvor, de "kuttrar" liksom. Men när jag kollar på nätet får jag upp lite olika svar… Lättare att fråga er ;) Jag inbillar mig att de är rätt nöjda när de låter sådär, men kan inte deras ljud än…

chokladtassen
0

#10 Jag tror du måste klicka i ett svar på frågan först! ;)

När dom kuttrar länge är det dominans dom visar, alltid någon som ska vara störst och bäst!

Kuttrar dom snabbt och kort blir dom rädda tex. om man tappar nycklar

ijmi1975
0

Ahh, jag misstänkte det… Det fanns inget alternativ för mig (dvs tex "vet inte än"), men jag får väl klicka i vad-som-helst så jag kan se diskussionen ;)

Nä, inte kort, men egentligen inte länge heller… De kan ligga, nästan uthällda, som om de chillar på en strand, och så kommer det där lätet…

Andra läten jag hört är nåt ljud som är som en blandning av kutter och "gris-pip", typ oink oink… 

Sen ett annat slags kuttrande och det skulle jag kunna tänka mig är nåt dominansljud. Vi har två hannar; en liten (ung) och en större (ca ett år) och de kan ibland se ut som om de är på väg att stångas (fast det gör de aldrig).

Teddymarsvinet
2

Vad bra att du engagerar dig i dina barns marsvin, finns ju många föräldrar som inte bryr sig någonting och knappt vet om det är en hamster eller marsvin barnet har! Tycker du har fått utmärkta svar ovan, lycka till med dina småttingar! Och glöm inte bort de dagliga grönsakerna! :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

ijmi1975
1

Nää, det stämmer nog tyvärr. Min egen mamma inräknad (hade kanin när jag var liten). Jag försöker iaf :)

Ja, helt sanslöst vad de älskar grönsaker! Har testat lite olika grönsaker, broccoli; sådär, men ok. Vitkål, gillar de däremot. Men vanlig isbergssallad (fast det får de som godis, vet att det är mest vatten), och morot är de stora favoriterna :D

chokladtassen
0

Tänk på att inte ge mycket tomat och sånt blött, då kan dom få munsvamp :)

[heda23]
0

Mitt tips är att ett tag hålla koll på trådarna här. Lite i allt möjligt för som denna tråd heter kutterspån, men har kommit in på mat. Jag är som du. Mina barn ska få marsvin om en vecka. Har hållit koll på diskussionerna i några veckor och känner att jag börjar få koll. Idag lånade vi en bunt med böcker om marsvin från bibloteket och finner en massa fel i böckerna. Marsvinshjälpen kan vara till hjälp, men här är många med flera års erfarenhet vilket kan kännas tryggt.

Lycka till!

Wilmazz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder fleece efter att ha haft marsvin i 30 år. Tycker fleece rä fantastiskt men det kräver att man byter ofta. Å andra sidan tycker jag det är enklare och har sett att marsvin mår bra av fleece för sina tassar och viss del andning. Spån luktar fräscht, men med nakenmarsvin så känns fleece bättre.

Så kan de ha massor av fleece "leksaker" i buren. Mina marsvin har verkligen blommat upp, de fick sällskap av två yngre tjejer, fleece och ny inredning-och stor trivs, samla Aboo ör popcorn hopp :)

Min Alpacka hanne slipper trassla till sin päls med spån efter han kissat. Näe fleece är verkligen min grej :)

När jag hade spån så hade jag i bland tidning under och bland inte. Hade så mycket spån så det gjorde det samma. Det blev inte lättare att rulla ihop eftersom det var så fullt med spån.

Om du går in på min profil har jag massor av bilder på djuren och inredningen.

Wilmazz
0

Bilden jag skikcade är en Lunkarya. Han älskar sin sovpåse, han slipper också trassla oälsen i spån, och verkar stortrivas med fleece.

(Jag byter varje dag) Så jag förstår om du väljer spån, men eftersom jag själv inte kände till att man kunde ha fleece så ville jag berätta det jag tycker är fördelar.

Wilmazz
0

Underlagsmaterial

Underlagsmaterialet måste vara mjukt, rent, icke-toxiskt, absorberande, relativt dammfritt och lätt att ersätta och rengöra. Ett billigt och naturligt underlagsmaterial är tidningspapper i botten med ett tjockt lager hö eller halm på. Du kan även använda en handduk, fleece-tyg eller vetbed som skydd mot den hårda botten och fylla på med material som marsvinet kan gräva, ”boa” och gömma sig i. Man kan använda en separat toalåda med strö i eller helt enkelt lägga ströet i den hörnan där marsvinet gör sina behov.

Rengör buren dagligen

Tänk på att byta eller rengöra dagligen i marsvinsburen! Det är mycket vanligt att marsvin får olika slags sjukdomsproblem på grund av att hygienen i buren är för dålig. Vanliga sådana problem är rinnande ögon och näsa på grund av irriterande ämnen från urinindränkt bottenmaterial, samt sår på trampdynorna på grund av kontakt med fuktigt irriterande bottenströ och för platta, hårda underlag.
Inredningen i buren bör ge marsvinen möjlighet att gömma sig, gräva, springa i gångar och leka. Mycket finns idag att köpa färdigt i zoo-butiker men en vanlig kartong kan bli ett hus och ett pappersrör en tunnel. Färska grenar, kottar och andra naturmaterial kan bli utmärkta tuggleksaker. Aktivitetsleksaker i form av foder- och höbollar och annat finns numera i ett allt bättre urval.

Miljön runt buren

Miljön runt marsvinets bur är också viktig. Eftersom marsvin är känsliga så trivs de bäst om de får bo på en lugn plats skyddade från direkt solljus och från kalla fuktiga områden. Marsvin trivs bäst på en torr kall plats med tillräcklig ventilation. Drastiska förändringar i miljön ska undvikas, framför allt hög temperatur och hög luftfuktighet.

Hela artikeln:

http://www.agria.se/smadjur/artikel/Bur-for-marsvin