Alla är vi barn i början
Numera är jag SMF registerad uppfödare. Jag föder upp nonself harleuin och magpie med sikte på utställning. Jag följerSMFs standard för min ras. Jag väljer ut mina avelsdjur med stor omsorg. Jag tar ingen kull utan att ha väldigt goda skäl för justdem kombinatinen. Jag ger mina marsvin det bästa hö jag kan hitta och anstränger mig i övrigt massor för att mata och sköta mina djurpå bästa sätt. Jag säljer mina ungar till goda hem och utbildar mina köpare skulle aldrig sälja dem via zoobutik. Jag tycker åtminstone själv att jag följeralla de normer som borde göra mig till em bra och seriös uppfödare. Numera har jag fått rätt många kullar och har många års erfarenhet av ett intensivt marsvinsinnehav. Jag tror jag kan mycket men är inte på långa vägar färdigutbildad i marsvineri. Det jag tycker och säger på MiF är ingen lag det är mina åsikter baserade på min erfarenhet och mina värderingar.
Numera är jag kunnig på marsvin men det har jag ju inte alltid varit. Bortsett på ett par kullar vi hade när jag var liten så tänkte jag börja föda upp marsvin för 14 år sedan. Jag hade en plan även då men rasdjur fanns inte, i mitt tänk så det blev marsvin från den lokala zoobutiken. Jag tänkte inte sälja mina djur via butik för det tyckte jag var knasigt redan då och jag ville få, fram släthår i roliga färger (det håller förevigt i sig). Jag kan säga att mina "avelsdjur" då var stamlösa kunde mycket väl vara nära släkt och några var roan och jag hade ingen aning om att de inte skulle paras med varandra (tur nog gjorde jag inte det) osv. Jag gjorde många fel. Parade en hona som var lite väl ung och en som blivit tonårsmorsa men forfarande inte vuxit klart. Numera vet jag att det var galet men då visste jag inte att det var fel. Jag hade verkligen behövt information.
Många som vill veta mer frågar här på MiF. Ofta händer det att personer som gör just liknande fel som jag gjorde och redan gjort dessa fel hör av sig hit för att få råd och hjälp. Kanske inser de att de är fel ute kanske inte men bara det faktum att de söker information är stort nog. Jag anser att dessa personer SKA FÅ HJÄLP och vägledning de ska INTE MOBBAS bort från MiF. Det är dessa personer och deras marsvin som behöver MiF mest. Vi kan hjälpa dessa marsvinsägare att reda upp sina problem. När misstag redan är gjorda är det omöjligt att backa tiden tillbaka men det är inte svårt att ge råd och stöd till den som gjort misstagen så den personen aldrig behöver göra om sina misstag. Man hjälper ingen genom att haspla ur sig spydiga fakta om burstorlekar och saltstenar det skrämmer bort de som som behöver informationen mest. Alla dessa små korta "fakta inlägg" i alla nybörjares trådar kan såra dessa personer så de aldrig kommer in på MiF mer vilket är en mindre katastrof eftersom de kanske just behövde information om burstorlek eller saltstenens vara eller icke. Mitt tips är att inte skriva dessa bitska faktan i personens tråd utan skriva en egen tråd. Jag menar ser man en ny medlem lägga upp en bild med saltsten i buren kan man plättlätt putta en tråd om saltsten eller skriva en tråd själv om saltstenar och hoppas att personen läser, vilket den troligen gör eftersom man får anta att de som går in här är kunnskapstörstande. Självklart ska man svara på de frågor som ställs och visst får man kommentera att saker borde ha gjorts på ett annat sätt men att bara rapa upp snabba fakan är katstrof i detta läge. Många har lämnat MiF pga detta.
Alla vi som skriver här på MiF har samma värde oavsett om vi hängt här i åratal och anser oss duktiga på marsvin eller om vi inte ens är medlemmar på sajten och skriver vår första darrande fråga. Inga åsikter är fel. Alla har rätt till sin åsikt. det är så mycket som är oklart om marsin det finns för lite forskning om marsvinsskötsel så de flesta riktlinjer som finns är riktlinjer. Mcket kunnskap finns här på MiF och det mesta är rätt självklart och vedertaget för kunniga marsvinsägare men annat är MiF åsikter kanske ofta sanna och bra men inte självklara bland alla marsvinskunniga. Jag tror på demokrati och vill att MiF ska vara för alla. Jag vill inte att bara vissa åsikter ska styra. Det måste bli högre i tak och människor som inte tycker exakt samma ska kunna samsas här. Som det är nu så mobbas genast personer ut om de klantat sig med sina marsvin. Visst är det tråkigt att folk begår misstag med sina djur men jag kan ge mig på att det nästan alltid beror på okunnskap. Dessa personer har ju sökt sig hit för att få hjälp och kunnskap så det är det de ska få tycker jag. Vi ska var extra rädda om de som gjort de största felen för de är de som behöver mest hjälp och med sin nya kunnskap gör de inte om sina misstag. MiF får inte bli ett slutet sällskap för de som "tycker rätt" utan det ska vara en plats för alla marsvinsintresserade att söka kunnskap och gemenskap. Alla ska få vädra sina åsikter och respekteras. De som söker hjälp och råd ska få det oavsett vad det är. MiF ska finnas till för marsvinen för att de ska få det bättre i samhället och skrämmer man bort de marsvinsägare som behöver mest hjälp kommer deras marsvin i kläm.
Verkligen superbra skrivet!
Men tack så jätte mycket 😃det var verkligen bra skrivet och mycket välkommet🌺
Väldigt bra skrivet! Jag tror att det är lätt att gå på lite för hårt när man så gärna vill dela med sig av sina kunskaper till alla nybörjare, plus att det är svårt att tolka nyanser i språket över datorn. Något som skrivs i all välmening kan tolkas lite som att man står där med pekpinnen. Det är inte alltid man vill lägga in en smiley för att "lätta upp" texten heller, för det kan tolkas som att man hånar eller skojar om saken. Jag tycker det är jättebra att man ibland får en liten påminnelse om att ta det lite lugnt och inte vara för hård mot alla nya. Det är inte alltid så lätt i början när man vill så väl men inte har kunskapen. Har själv i efterhand förstått att mitt första marsvin som bodde ensam i en ganska liten bur inte alls hade det så bra som jag trodde då, trots att hon fick fri tillgång till saltsten och kraftfoder, vilket jag på den tiden trodde var det rätta att göra för så hade de sagt på djuraffären. Det är guld värt att det finns ett ställe som detta att komma till med sina tankar och funderingar. Hoppas verkligen att det kommer fler nybörjare hit och att det känner sig välkomna och stannar. :)
Håller med helt och fullt!
Det ska ju vara ROLIGT med marsvin, och när det blir fel så är ju hjälp det man behöver. Personen känner nog tillräckligt själv om hon/han upptäcker att det blivit fel(olycka eller okunskap) Då hjälper det inte att tala om ytterligare vad dåligt det har skötts…
Utan härifrån, "idag" just nu kan man göra si eller så för att underlätta situationen.
Bra inlägg!
För visst vill vi ha mer marsvinsälskande människor på sajten!! :)
Bra skrivet! Och mycket tänkvärt innehåll.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Puttar lite trots att det är pinsamt mycket slarviga skrivfel i texten. Var lite otålig.
Jag tycker det här är viktigt så jag hoppas ni läser och begrundar.
En putt från mig också.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare