Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1046 ggr
MoaIndra
0

Hö i halva buren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra veckan åkte jag till granngården och köpte sen halvbal med hö, det höet är typ mjukare. Det förra höet var ganska sticksigt och grisarna ville inte gömma sig i det, dem har haft två hus i buren ett höställe och en ramp dem kan gömma sig under. Men nu när höet är mycket mjukare så bråkar dem om att få gömma sig där, men eftersom att buren är så liten så får jag inte plats med så mycket hö så att båda kan gömma sig i det (dem vill ha MYCKET plats när dem är i höet) är det okej om det bara är 1 hus och resten av buren fyller jag med hö? Dem bråkar i alla fall inte då, dem älskar att gömma sig i höet. Jag kommer naturligt vis inte ha det så så länge. Jag håller på att bygga en STOR bur, det ända jag har kvar att göra är att fästa ett galler i mitten på buren så att två marsvin bor på ena sidan och två andra på andra sidan. Men är det okej enligt lag att dem bor såhär i några dagar?

[rumelle]
1

Samtliga grisar jag har haft har verkat tycka att hö är ett alldeles jättebra gömställe. Jag har tre hus, en bro och en tunnel till mina två tjejer nu, men en av dem ligger liktförbaskat alltid under höet ändå. Så nog tycker jag att man kan ha ett högömställe istället för ett hus.

Svarttusch
3

Så vitt jag vet står det inte i lagen att det ska finnas ett hus per marsvin. Det står att det ska finnas möjlighet att gömma sig, och det gör det ju. Det är onödigt enligt mig att halva buren ska tas upp av två hus när bara det ena används. Så länge alla marsvin kan gömma sig om de vill så ska det vara okej enligt lagen. 

(Sen vill jag poängtera att jag anser att det är olika mellan olika sammansättningar av marsvin, kön osv. Vissa par behöver många hus, andra par delar bara på ett. Det märker man bäst som ägare anser jag.)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

MoaIndra
0

Tack för svar :D

godisgrisen
0

Om det är två hanepar eller ett hanepar och ett honpar som ska bo på var sida om ett galler rekomenderar jag dig att tänka om. Det finns stor risk för bråk mellan hanar om andra marsvin oavsett kön finns så nära. Jag skulle sätta en skiva mellan istället såde inte är så inpå varandra.

Mirinda
0

Våra busgrisar gillar också att använda höet. Men gömmer sig i det gör de inte längre. De bäddar ständigt med det. Ju tjockare hölager, ju bekvämare blir det att ligga på så klart.

Mitt bekymmer är att det går åt så mycket hö till annat än mat. De välter gärna miniskrindan vi lägger det i, dels för att lättare komma åt de bästa stråna och dels för att fixa mysiga liggplatser. Tyvärr kissar de ner höet väldigt fort. Får ta bort bäddhö flera gånger om dagen för att det inte ska börja lukta. Det blir onödigt dyrt i längden också. Vi har ingen bonde vi kan köpa hö av. Det kostar skjortan på zoo.

Vi brukar lägga in halm rätt ofta för att de ska ha något att gömma sig i och prassla runt med. Men halmen äter de hellre upp. :D

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare