Kurrar i magen
Har sökt lite och upptäckt att frågan ställts förut men utan svar. Jag har skrivit på Facebook men skriver här också om någon har en tanke på vad det är. Märkte för en kortare tid sedan att det kurrar i en av mina marsvinsdamers mage, ett rätt högt ljud, ungefär som när vi är hungriga. Hon äter med god aptit, är lika pigg som vanligt och avföring och urin är normalt. Har även klämt försiktigt på magen och hon ger inga tecken på att vara öm. Hon är inte heller svullen eller uppblåst. Någon som varit med om liknande och/eller har en fundering på vad det kan vara? (Satte inte tråden under kategorien sjukdomar då jag inte tycker den passar där. Någon får gärna ändra om det här är fel)
På många andra gräsätare, såsom hästar, kor m.m vill man ha en mage som låter- då deras magar skall vara igång hela tiden. Har man örat mot en hästmage eller en bit ifrån låter det väldigt mkt.
En tyst mage på åtminstone hästar är ofta ett tecken på att ngt är väldigt fel- kolik eller dylikt. Marsvinen är det ju faktiskt lite samma på, att magen skall jobba hela tiden… kanske är det så att din ena tjej helt enkelt bara har en väldigt högljudd mage? kommer ljudet när hon äter, eller efteråt emellan när hon vilar eller inte äter?
Åh, aldrig hört talas om. :)
Det är säkert inget farligt eftersom hon är pigg och kry.
ska bli intressant och se om någon annan vet vad det kan vara.
Jag brukar ibland lägga örat mot magen på den gris jag mysar med för tillfället. Jag älskar allt knorrande och bubblande som låter där inne :D
#1 Hm, ja det finns ju en poäng i det du säger… Hon är dock den enda av alla marsvin jag haft och har som jag har hört det på. Den kan kurra när dom helst. När jag har spionerat på henne så kan det vars såväl när hon äter som när hon vilar. #2 Nej jag håller med dig, det verkar inte vara något dåligt *peppar peppar ta i trä*. Men ja, man blir ju nyfiken, eller fundersam kanske man ska säga.
#1 Jag håller också med Erika om att det ju låter som en eventuellt rimlig förklaring. Och det kan ju vara så att det här marsvinet har en rejält jobbande mage men frågan är om det då är bra eller dåligt. Och om marsvinens magar skulle fungera som exempelvis hästars, då borde väl alla marsvinsmagar låta?
#3 Haha jag med :) Men jag har fått höra hur den här magen låter och det är inget mysbubbel. Man hör magen om man står flera meter från buren.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#5 Alla marsvinsmagar låter nog lite grann, men kanske hon är känslig mot ngt? Hennes mage kanske börjar jobba extra mkt när hon får i sig ngt lite mer hårdsmält? Mkt fibrer tex drar ju igång magen att arbeta… lite bakvänt om det skulle vara ngt sådant men kanske?