Hjälp mig samla info!
Nu behöver jag Er hjälp som är mer marsvins-insatt än jag.
Jag vill påtala för den djuraffär jag arbetstränar i att de bör separera på marsvinen och kaninerna, som nog de allra flesta här inne vet, så kan det ju gå illa.
Jag behöver information som har en, helst vetenskaplig, källa bakom sig.
Jag har ex fått denna länk redan, denna är ju av en leg. veterinär så Det kan jag använda mig av.
Tyvärr så är ju den informationen jag har, vitaminbehoven, språken, skado-/sjukrisken osv osv är sådant som går mun i mun utan källor så jag behöver nu Källorna till det.
Så hjälp mig nu att få fram mitt budskap på bästa sätt utan att verka som en bråkig "anställd" som bara "ställer till det" så att säga :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Putt.
Det finns väldigt lite bra böcker om marsvin och tyvärr står det inte så mycket om det olämpliga med att ha kaniner och marsvin ihop i min favoritbok: Mitt marsvin av Mia Winge. Men som komplement till Marianne Tornvalls (expert på marsvin) råd duger de nog.
Mia Winge skriver att marsvin och kaniner inte har samma beteenden. De talar inte samma språk helt enkelt.
Här på MiF talas det ofta om att det finns risk att kaninen råkar sparka ett marsvin (har ingen särskild tryckt källa eller någon namngiven veterinär att uppge till det).
Svenska marsvinsföreningen har en hemsida. Kanske du kan hitta deras skötselråd där. Det borde gå att få fram källfakta den vägen.
Här är en länk till den:
www.**svenska**marsvinsforeningen.se
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Länken i #2 funkar inte. Gör ett nytt försök här.
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/
Lycka till!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
tack för svar
Det behöver inte vara en Tryckt källa utan internet fungerar lika bra.
Gå in på marsvinshjälpens hemsida där Monica Willnert har skrivit bra info, det är fö hon som skrivit många av böckerna som finns på ex bibblan. Hon har haft marsvin i 50 år och arbetar med Mia och Mariannen som nämnst här ovan.
-tack tack