Avels funderingar!
Sitter å funderar lite mellan kaffet :p avelsplaner allså! Har jag de där, bör sättas med hane snart om jag ska få någon kull efter henne, men de står mellan 3 hanar, ville vårrus, espresso eller låna in en skinny hane, samtidigt som jag gillar snabba hand parningar! Hjälp mig bolla lite tankar nu! Nackdel med Espresso är att han har långhår i stammen, vilket gör att ungarna kan få lite längre päls. Ville vårrus har äggskals öga ( någon som vet om de är ärftligt?) och lånar jag hem skinny hanen blir de en extra bur ett tag! Stora problem för min ensamma hjärna att lösa :p hjälp mig nu :)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Tyvärr kan jag inte lägga ut bild på skinnyn då de inte är jag som äger honom
Jag skulle ta Espresso för han är snyggare har bättre resning och nacke åtminstone på bilden. Fast det är mest en magkänsla alla tre alternativen funkar. Jag vet inte om det finns några helt säkra bevis på om äggskalsöga är ärftligt. Att låna en hane är så mycket bökigare än att ta en egen. :-)
Jo lite bättre resning har han, men som sagt en förmåga av att lämna lite lånhåriga ungar :P..
samtidigt har Ville den gamla stammen med skinny , espresso har bara halva den stammen :P , ja det är ju lättare med sina egna harar det är det. får nog bestämma mig den dan damen brunstar :P alla har ju kanon öron med , samtidigt vill jag ha lite choklader och jag vet att espresso är choklad bärare :P
fördelen är att ingen är släkt med någon vilket underrättar mycket =)
Jag är inte så insatt i det där med stammar och genetik. Men jag är väldigt nyfiken, så det här vill jag följa.🙂
Hur ser honan ut?
Har någon av hanarna några egenskaper, förutom utseendet, som du skulle vilja föra vidare till en kull? Går sånt överhuvud taget att avla fram, eller är det bara chansningar?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#7 honan ser du i inlägg #1 :)
båda hanarna har ett väldigt gott temperament =) men honan är lite stissig så därför anser jag att hanen måste ha ett lugnare temperament , hur vidare det är ärftligt vågar jag inte svar på till hundra, men inbillar mig att det är det till viss del ;)
😊Oops! Läste visst inte innantill där. Uppfattade inte att namnet var ett honnamn. Inte kan jag räkna marsvinfoton idag heller…(obs! hatten är en dumstrut) -->🥳
Är fruktansvärt tankspridd idag och sånt där händer ibland, när man har lite för bråttom.😃
Espresso är snyggast - tänker på färgerna. Du vill ju ha mer choklad, säger du.
Men vad säger lilla "damen" i fråga om hon själv får välja?😉
Hihi ingen fara ;) själv tankspridd o bland :p… Ja du om hon själv får välja så vill hon ha Cocco min ch teddy hane :p , för där har hon flirtat in sig :p men matte har valt bort honom :p kanske tar honom nästa gång ;) så här är dr matte som väljer :p
Hjälp vilka söta sötnosar du har. I´m in love ❤️
Jag skulle chansat på Espresso 😍 Väldigt fin är han även om han bär på långhår! 😃
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Ville vårrus var ju hur söt som helst. (: ❤
Jag tycker du ska välja Espresso :)
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
☝️Enkel matematik för en charmig marsvinskille:
Espresso + Har Jag Det Där = söta "chokladbitar"
Skulle det vara helt fel med lite extra så fin päls? Men det behöver ju inte bli så heller. Om färgerna blandar sig väl så blir det vackra bebisar, tror jag.
Först nu fattade jag "felstavningen" xD har läst rubriken flera gånger och inte fören nu 2 DAGAR senare fattade jag xD haha.
Iaf! Ville ser ju oerhört charmig ut med fina färger men kan tyvärr inget om ögonproblematik/gener :/
Espresso!
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
Men TS, vill du ha skinnyungar? Jag skulle verkligen valt espresso, det är ju inte ens säkert att bebbarna blir långhåriga ^^ :D
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag skulle vilja veta vad du är ute efter om jag ska komma med någon tanke 🙂 Ras, färg..? Är alla utom skinnyhanen lakelands?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack trollevi :).. #21 De jag är ute efter mest är att förbättra typrn på lakeland :) alls 3 är lakeland , färger har aldrig direkt gått atg garantera på från mina honor, men färgeb spelar igenklugen inte så stor rill ;) men postetify vire de bu om de kom någon liten choklad :p #20 jo sninny vill kag ha men alla är lakeland så changsen för skinny är 25% , 25% pet och 50% lakeland , de är lika stor chansning att använda en skinny med, fått kullar melan skinny lakeland som bara resulterat i lakeland och inte rn enda skinny :p så de är lite som ett lotteri å parabskinny/lakeland ändå, då unga garantier finns :p

Ur min synvinkel: Om ville inte haft sitt äggskals öga hade ja tagit honom utan o tveka! mina resonemang: ville har bättre typ än espresso, och långhår på lakeland e kanske inte de man e ute efter (iallafall inte jag i min avel, gäller även virvlar). Nu kan ja inte marsvinens stammar i huvet men de lär bli fler olika färg kombinationer med ville (kan kolla upp de åt dig om du e sugen på o få reda lite mer exakt ;)
skinny hanen e de inge fel på e mest att de blir ju lite jobbigare o låna in en hane när man har fina kandidater hemma, men då vet man iallafall garanterat att man inte får några petar (dock tycker ja själv de e roligare med lakeland + lakeland då blir de mer överaskning).
Så de e ju lite upp till va du e ute efter med kullen. =)
#22 Jag skulle satsat på Espresso av anledningen som godisgrisen nämner. Om den andra lakelandhanen har äggskalsöga skulle jag själv inte använt honom då det inte verkar finnas någon säkerhet på att det inte är ärftligt. Jag har själv valt bort en hona från avel p.g.a. cherry-eye.
Kul med avelsplanering! 🙂 Nu vet jag inte hur gamla hanarna är men Espresso ser större och maffigare ut i kroppen också.
/ Emma
Gina du får gärna luska i färgerna om du vill vil du att jag skickat stamarna till dig :) #24 lakelands hanarna är 3 respektive 4,5 båda har lämnat fina ungar tidigare, espresso är pappa till de 7 som föddes tidigt i våras här , 2 av ungarna tröffar jag regelbundet ich dom är så framåt och mycket trevliga :) och väldigt bra strävhet på båda ( för att ha varit nonself/lakeland) parning Jag gillar alla 3 hanarna där av mitt problem :p alla 3 har något negatift men samtidig har alla 3 mer posetiva saker :p Vad kag vill ha fram av avlet - jag vill få fram trevliga lakeland och skinny för både utställning och kel , samtidigt vill kag behålla mina gamla linger som fick mig att börja med skinny/lakelands avlet, då -har jag de där ellet? - har min gammla nidorino i sin stam och vill på något sätt bevara den
japp i morgon är det ca 30 dagar kvar tills Har Jag De Där Eller? ska föda sin kull =)
vem blir pappa?
det blev Espresso 😉
kände över Har Jag Det Där Eller ? nu och nu kan man känna rätt kraftiga sparkar nu är jag ju helt hundra på att hon är dräktig,
nu behöver jag inte pilla mer med henne på ett tag i morgon går hon in på dygn 50…
bara ca 18-20 dagars väntan kvar å jag har lagt in en beställning till henne, ett st skinny hona med stora öron och ögon bred skalle perfekt behåring choklad och gärna en hona :P
#29 Så kul! Hahaha, härlig beställning. Svarade hon: "Det tar cirka 20 dagar, tack så mycket för din beställning!" ? 😃
/ Emma
#30 hon svara genom att fnysa åt mig 🤪
Har jag de där eller ökar fin i vikt, gårdagens vikt låg på 962g har jag för mig.. Vilkt är en dryg viktökning på 200g hon har fortfarande ca 14-16 dagar kvar ;) en bild blev de med , men inte den bästa men får duga fint ändå :p Men som vanliht gör sig inye tjockis magar på bild :p
Hälsa blivande mamman att matte pratar strunt. Har jag de där eller´s växande mage är jättefin och gör sig visst på bild.
Vikten ligger på 996g nu på morgonen :), kan känna 2 ungar men är nästan säker på att de är 3 då hon är väldigt ojämn över magen :)
Nu börjar snar mina nerver krypa utanpå kroppen :p.. Ena dagen har hon tappat 20g andra dagen upp 30 :p ändå väger jag vid samma tidpunkt :p.. Ungarna har börjat vandra bakåt och neråt, hon har börjat öppna dig.. Är nog ungar innan helgen är slut :p I dag väger hon 1032g :p
Vi håller tummar och tassar här för att det snart kommer småttingar hos dig.
Så rolig tråd!!
Nu måste du lägga in bilder på ungarna när de kommer också!!
Jättekul att höra dina funderingar, och att du sedan berättade vad du valt. Som sagt BILDER önskas på resultatet !
Klart de kommer bilder när ungarna är ute :)
Dygn 65 och damen är helt vid öppen i båda fogarna :) så nu börjar mattes vakande :p , ska se att hon passar på sen när jag är i väg å handlar i dag,
#41 Vilken lyx det skulle vara med ungar på dygn 65. Vissa av oss får vänta till dygn 70 🎧 *muttrar…*
😃
/ Emma
#42 Ja lite lyx kanske ;), men mina honor har sällan passerat dygn 68 :p endel har till å med fått på dygn 63 :/ Damen väger i alla fall 1091g nu på morgonen :p å efter vägning blev de frukost som hon gladeligen käkar :p både ur sin hög och burkompisens :p
Ja in med bilder här när det klart !:)
Det är så kul att följa den här tråden. 🙂
Jag förstår att du längtar efter att de små bebbarna ska komma ut.
Om blivande mamman i buren kunde prata; vad tror du hon skulle säga till dig när du kollar henne nästa gång?
#45 ja du, jag vet precis vad hon skulle säga ;) - men åå är du här med din nyfikna näsa igen?!?? Allså ungarna kommer när dom kommer hjälper inte att du springer här! Låt mig va , så länge du inte har mat med dig!! Å nu låter jag henne vara då jag är på väg ner å ska gå i affärer några timmar :p
#46😃
Nr 2 ute och de va en stadig skinny pojke :)
Så fel man kan ha :p två stadiga pojkar blev de :), familjen ska få landa lite mer inan jag väger och fotar :) Lakelands hanen är choklad och skinny hanen black/white/golden :)
Grattis!
Undrar om det är någon idé att gissa hur många ungar som kommer ut?😉Det blir ju liksom aldrig som man tror.😃
Tack =)
hihi ne det är nog inte det, tyckte jag kände klart å tydligt två när första va ute , men med dom vikterna är det inte undra på att hon vägde nästa 1200g i går =) men två är är bättre än inget ;)
Grattis till de små.
www.trollvinge.webnode.se
Grattis!
Men jisses vilken sötnos den där skinnybebben är! alla marsvin i tråden är ju så klart snygga men just den lilla sötsaken 😘
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Välkomna till världen! Grattis till mamma och matte!🌺
Vilka söta ungar! T o m skinnyn (kan inte hjälpa att jag föredrar de pälsklädda) ser ju underbar ut. Så många färger han har!🙂
Tack alla :), ska snart göra en egen tråd för dom, men namn som syrran hjälpte mig med igår :)
Så fina jag älskar Skinnys!
Guud! Så gulliga! Grattis ! :)
Mårten Mysgris gör mig alldeles knäsvag.😍Han är söt som en chokladpralin. Grattis till den som får bli matte eller husse till honom!
Jättesöta båda två och vilka fina namn!😃