Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 2783 ggr
lillagos
0

HJÄÄÄLP!!! Marsvinshanar!

Hej hej!

Har två marsvinshannar. Curre 7 mån och Pipen 9 veckor. De flyttade ihop för tre veckor sen. Första dagen juckade de bara på varandra som om de vore tokiga. Men de var normalt sade en uppfödare som jag kontaktade då jag tyckte de var lite väl så att säga…

Senaste kvällarna har de liksom gnabbats lite värre. Trätar på varandra mer och mindre hela tiden och piper den ena minstingen då som om han trodde han var en fågel….

Curre som är äldst går och kuttrar som en duva eller så, ideligen…. kuttrande liksom. Går hela tiden och låter!!!

Ska de verkligen göra såhär…. ?

Nu har jag faktiskt tagit upp en skiva och tänker dela av buren ibland för de är liksom såhär hela tiden och så högljudda att vi blir snart galna när vi inte ens kan se tv på kvällarna utan att det väsnas för så högt och innerligt är de här.

Ikväll såg jag ett par småsår på äldstingen Curre strax bakom öronen, små nariga sårskorpor i nacke och bakom öron. TROR kanske de kan komma från allt juckande och den lilla liksom river honom när de håller på. Låter det helt galet?

Vad hade NI gjort?

Tacksam för svar!!!!!! Kram så länge!

Stormviskaren
0

jag tror faktiskt att de bara bestämer rangsordningen. och dessutom håller båda på att bli könsmona så därför kurrar dem och vickar på rumpan, det är ett parningsläte och inte för att vara sur.

lillagos
0

Curre som är äldst, du skulle se honom när den andra håller på…

Han går omkring vankande som en gris och låter såhär som en duva… skit-enerverande faktiskt…. o inte skuttar, utan smyger som en bandit liksom… tjuv om natten. Ser helsjukt åt. Vet nästan inte om man ska skratta eller gråta!

Wiizy
0

Som Anna sa, dom gör upp ragnsordningen..

lillagos
0

Okej, så de här småsåren bakom öronen är inget jag behöver se som nåt ont? Bara den äldsta som ser ut att ha fått sig en kyss liksom….

Jag fick småångest för att jag inte sett de här. Trodde nästan jag skulle behöva söka veterinär…

Curre är ju så lugn och cool likom, mest bara är och de har inte juckat på varandra heller på så länge och så bara börjar de om igen. NEEEJ liksom! :-)

Den andre är mera ettrig. Nu har jag delat av buren i natt med en "Brädbit" så vi får LITE lugn här, för vi håller på att bli galna. Trodde de redan HADE bestämt vem som var "chef" vid de här laget. Var ju liksom tre veckor sen vi släppte ihop dem…

TACK; vad rara ni är för så snabba svar!!! *jätterörd*

Har ni själv hanar?

lillagos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visar er en bild på skönheterna här!

Wiizy
0

Har inga hanar, bara honor. Ska ev. köpa 2 (och ha i olika burar, naturligtvis.)  Men jag vet inte riktigt. :)

känner massa kompisar som har hanar dock, och har ju läst det i många bra sidor - så jag vet att det bara är det av all fakta jag lärt mig. ^^ är med en "Hönsmamma" haha. :)

Abico
0

Ja, jag skulle tro att det är rangen dom tjafsar om. Jag har själv två unga hanar i en bur och dom slutar aldrig att små tjafsa ^^' Jag får skylla mig själv lite där dock eftersom jag satt två honor i buren under *s* Vad fina dom var :)

Hanna 

lillagos
0

Ja alltså, nu håller vi på att bli tokiga på allvar. Sånt oväsen i buren att man tror de håller på att bli galna eller redan blitt det. De håller alltså på som de gjorde när de var nya för varandra. Det är inte en gång i halvtimmen de juckar på varandra utan en gång var tredje minut i snitt som de är helt galna och skriker, piper och kuttrar sådär, far omkring i buren så det smäller om det… *valium nån?? * Skrattande

Provade dela buren ett tag, men den fina delningen rev de.
Marsvin? Nej men två grisar eller bockarna bruse möjligen…

CamillaS
0

#8 Har 3 hanar i samma bur. dom jagar varndra lite då och då. men man brukar säga att så länge det inte blir blodiga sår, så ska man låta dom hålla på.
Antadligen så är det som alla i tråden säger, att dom bestämmer rang ordningen helt enkelt. har dom tillräckligt stor bur, och mycket plats, så dom kan komma ifrån varandra?
Och mycket gömställen?

Emma-U
0

Jag har gått igenom samma sak ganska nyligen och jag har tyvärr fått köpa ytterligare en bur och sära dem åt.
Men de står bredvid varandra, pratar mycket och kuttrar genom gallret. Om kvällarna brukar jag "rasta" dem tillsammans, och då blir det lite bråk då och då, men det går bra. Det går bättre än väntat.

Du nämnde att en av dem har små sår i nacken och bakom öronen, se bara till att det inte är bett från den andra. Är de itne så stora så är det ingen fara tycker jag, men ha hela tiden koll på dem, båda grisarna, så att det inte blir värre.

Lycka till.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

tenevallaren
0

@lillagos: Haha älskar din beskrivning om hur dom beteer sig. "Smyger fram som en bandit!"

Jag har EXAKT samma problem med mina tre hannar… Dom smyger HELA TIDEN runt och kurrar som duvor, dock är det en av dom som är lägst i rang och alltid blir utsatt av dom två andra. Den som är lägst i rang säger heller inte emot så mycket. Men jag är rädd att någon snart kommer att blir skadad. 

Dom juckar mot varandra hela tiden och smyger omkring. Dom är ca 10 månader gamla just nu. Vet någon om detta beteendet kommer att lugna sig ju mer tiden går? 

Dom har varit tillsammans mer än 10 månader. 

Ibland håller jag på att bli tokig när dom aldrig låter den "mobbade" vara ifred. Dom har ett stort hus med tre rymliga rum. Så dom behöver aldrig ligga och sova med varandra. Dessutom så kommer jag bygga ut min bur så att det blir som en till avdelning på buren. 

Tror ni det kommer att lugna dom lite?

emmaaslund
0

#11 Det är svårt att säga huruvida de kommer lugna ner sig eller inte. Bra att de har egna gömställen så att de kan vara ifrån varandra, hur stort utrymme har de annars - hur stor är buren? 

Att de har fungerat ihop under en period när de varit yngre betyder inte att de alltid kommer att kunna leva tillsammans. De blir äldre och hanigare och nu kanske de börjat testa varandra. Detta är ju ett normalt beteende men det ska samtidigt inte behöva leda till ständig stress eller "mobbing". Marsvinen behöver en trygg och stabil flock och om det inte lugnar ner sig för dina hanar så bör du överväga att finna en annan lösning än att ha dem tre tillsammans. Exempelvis köpa en till hane och ha marsvinen två och två, alternativt sälja en av hanarna.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Tex&Tillman
0

Jag förstår din frustration ts. Jag har parat ihop många hanar och har flertalet hanpar nu. Jag vet inte hur stor bur du hade från början till dessa grabbar, men det låter som på din beskrivning av pojkarna att dem bor för litet för att dem ska trivas. Hanar behöver större yta än honor. Om jag har fattat det rätt så har du nu två burar och hanarna separerade? Om så är fallet råder jag dig att ta bort skiljeväggarna mellan dem så dem har båda burarna att va i. Ha minst varsitt hus till dem. Varsin skål och flaska. Och sätt ihop dem med varandra snarast. Det finns fortfarande goda förhoppningar att dem ska funka ihop. Så länge dem inte ryker ihop med varandra så att det ser ut som en stor hårboll så ska man låta dem va tillsammans. Så för er och marsvinens skull. Snälla sätt ihop pojkarna igen. Jag tror att det handlade om att det var för liten yta för grabbarna att bo på för att det skulle funka.

tenevallaren
0

emmaaslund: Om jag inte mins helt fel så är buren 90x110. Den var perfekt för mina tidigare honor. Nu vet jag ju att den buren är för liten för dessa pojkar. Jag hade aldrig trott att dom skulle bli så stora haha! har mest erfarenhet av honor :) 

Efter som att buren är för liten så har jag dom lösa på golvet varje dag när jag är hemma. Så att dom får springa och röra på sig mer. 

Om det sker att någon av marsvinen ryker ihop så att dom skadar varandra så kommer jag nog sälja den som är mest på dom andra. 

Dom har ju en varsin litet "kryp-in" i ett hus. Det är svårt att förklara! Men dom kan gå ifrån varandra om dom vill. Det är som att dom respekterar varandra när dom går in i sina rum. Dom försöker aldrig tränga sig in i ett rum där det redan är ett marsvin. 

Tex&Tillman: Jag har fortfarande dom tillsammans och jag har bara en bur. Jag vill helst inte heller skilja på dom, då dom mer än gärna vill vara tillsammans fast än dom små bråkar ganska ofta. 

Men jag kommer att bygga ut buren så att det blir "två avdelningar" då kommer den bli dubbelt så stor som den är nu.

Tex&Tillman
0

#14 Det är bra att du ska bygga ut buren =) Dem behöver uppenbart större yta =) Så om du bara har TÅLAMOD och fixar buren snart så tror jag att allt kommer lösa sig =) Jag tror absolut inte att du behöver sälja den ena. Utan tror säkert att det hela hade med att dem tyckte det var för liten yta helt enkelt =) Super bra att du har dem ute varje dag =D Lycka till nu =)

tenevallaren
0

Ja, jag kände att dom måste få en större bur och jag strävar efter att få utbyggnaden till buren klar inom ca två veckor! 

Jag får hoppas att det blir lite bättre när dom fått buren större! :) 
Tack!

zapx71
0

Sen är ju faktiskt marsvin väldigt sociala och tidvis väldigt högljuda djur oavsett om de gör upp rang el ej. Det är ju deras sätt att kommunicera. Som en tråd vi fått följa här om en marsvinsrutinerad där ett av hennes marsvin börjat tokgnaga på gallret etc. El när man öppnar kylskåpet el bestiklådan, tar fram en skärbräda så tror de att de ska få mat. Tror det är något du får leva med att de låter.

Känner precis igen din beskrivning av det där kurrandet/kuttrandet och som i vårt fall, där de två hanarna slogs så att blodvit och hårtussar rök.