Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1544 ggr
millib
0

Bokhylleburs planer

Äntligen!
I februari flyttar jag, bort från allergier och trånga utrymmen.
Efter en paus i Marsvinslivet är jag snart tillbaka.
Det var otroligt tråkigt och jobbigt att sälja av dem djuren jag hade men det andra alternativet var att vi skulle bo på gatan tillsammans "/

Så redan nu är jag i planeringstankar, har 3 st billysar att röra mig med, men får nog räcka med 1. Har kollat här, massor, efter era smarta lösningar men hittar ändå inte det jag söker riktigt.

Buren ska stå i vardagsrummet, och den måste vara snygg!
Funderar på att köpa ramar och sätta dit som fönster på utsågade hål på framsidan?  Har haft plexi förut och tycker de blir sunkiga fort, vill ha den där klara, rena käsnlan som glas ger.
Det ska vara både snyggt och såklart praktiskt men har idetorka

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Abico
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg min senaste bur ut. Benen gör jättemycket tycker jag, vill aldrig mer ha burar som är nere på golvet. Så himla skönt att få upp den så att det går att städa under och se marsvinen ordentligt. Jag sågade ut för fönster framtill, det blev snyggt och ljust och man kunde se marsvinen tydligt framifrån. I hålen satte jag plexiglas som gick att lyfta bort. Men som du säger blir de sunkiga. Glas blir säkert inte repigt på samma sätt (om de klättrar emot, vilket mina gjorde) men om du har honor kommer de ändå bli äckliga eftersom tjejerna sprutar överallt ;) Fast glas kanske är enklare att torka av och hålla rent i och för sig… 

Jag kommer nog inte använda plexiglas igen, tror jag. Visserligen är jag kluven för det är himla snyggt, men det håller sig inte rent i mer än ett par minuter om man har honor i buren. Sen tror jag inte att jag kommer välja vita väggar på buren igen, av samma anledning.

Hanna 

millib
1

Har tidigare haft vitmålat burskåp med glasskivor, som du säger det blir äckligt snabbt. Men har även haft plexi och det blir sunkigt, glas är ju bara torka av så är det som nytt igen. Och en bokhylla har ju glatta sidor inte målat trä som jag hade innan så de är ju också enklare att torka av.

Hade tänkt ställa den på Lackbord från IKEA, då har man plats för förvaring under och som du säger, de kommer upp lite.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Abico
0

Ja men det är nog som du säger med glaset :) Och visst är det lättare att torka av bokhylla än målat trä men vitt var inget roligt i längden. Nu hade jag inte någon plastmatta/vaxduk som gick upp heller för jag tycker att det är svårt att få till snyggt. Istället lindade jag bara vaxduken runt bottenplattan - jättesnyggt och det fungerade men det blev äckligt i skarven mellan kant och botten med tiden. I fortsättningen blir det nog plastmatta/vaxduk på det traditionella sättet, som går upp på kanten. Fast kanske bara en liten bit så att det skyddar från blött spån.
Nästa gång tror jag att jag satsar på mörk bur, fast inte svart för då syns nog dammet en himla massa istället, och försöker ordna belysning för att hålla det ljust. Jag har bekanta som jobbar med LED-lampor och sånt kan man göra himla mycket med har jag upptäckt. Kanske lysa upp ovanför glasskivan eller i kanten baktill?

Lackserien är trevlig! Jag var jätteinne på att ställa en bur på hyllan Expedit ett tag, tänkte att det hade varit himla snyggt. Minns inte varför det inte blev så, kanske för att den inte var tillräckligt djup?

Jag bollar på med tankar här ;) Har svår marsvinsabstinens och burplanering hjälper ju mot det mesta haha.

Hanna 

Svarttusch
0

Har för mig att _Charlie har köpt ett passande "skrivbord" (skiva och ben) på Ikea som passade att lägga en Billyhylla på. Då är det ju "bara" att fästa lite tyg runt så kan du förvara vad du vill därunder utan att någon ser oredan ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Lejonhjarta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg våra burar ut. Både vi och marsvinen trivdes bra med dessa. 🙂 Bägge var på hjul så dom lätt kunde flyttas på eller dras ut.