Vad behöver man till en bokhyllebur?
Jag skall eventuellt börja bygga en bokhyllebur imorgon och jag undrar vad man behöver? Har ni några tips, jag vill absolut inte göra fel!
du tar ju bara en bokhylla och lägger den ner(rekomenderar BILLY bokhyllorna), sen skruvar du ut hyllorna så att det blir som en jättestor låda. kan ju vara bra att ha en vaxduk eller någon typ av plast i botten. sen får du ju inreda den som det passar dig och dina marsvin🙂
sen kan du ju också ta och byta ut en del av trät mot galler eller plexiglas så att de kna se vad som händer. detta rekomenderar jag och då speciellt galler. tror det är billigare med galler också. man kan ju ta vanligt kompost galler. kom ihåg att om du har galler/plexiglas så ha häftena på utsidan så att marsvinen inte kan skära sig på dem eller liknanade.
(glömde skriva detta på förra inlägget)😛
Plast är dyrare men bättre eftersom spån (om man nu använder det) inte kan skvättas ut lika lätt. Men det är ju så klart mest en smaksak!
sen så räcker det ju egentligen med att man lägger till en bit trä så brukar spånet inte skvätta ut eftersom de inte gräver. mina marsvin tycker mer om gallret då de kan sticka ut nosarna och känna lukter och sånt igenom istället där de bara seer utåt
Sen är det även bra att köpa en hållare till vattenflaskan. Själ har jag en flaskhållare till cykel, den funkar utmärkt. Köpte den på Biltema för 20 kr.
Lycka till med bygget!
Materialet till min var: - Bokhylla (tror den heter Bestå, från IKEA) - Vaxduk till botten - Vattenflaskhållare (från Jula) - Skruv att få fast vattenflaskan med (får en egen plats för det tog ett tag att hitta en som var bred men kort) - Häftstift att sätta fast vaxduken med Och det var det! Förutom att jag också kittade kanterna i botten och målade med våtrumsfärg under våtduken för extra skydd, men det är för att pappa är målare och de grejerna fanns tillgängliga. Jag hade nog inte pallat köpa såna grejer själv. :P
Plexiglas finns på Biltema.
Går att såga i m "vanliga" sågar…En skiva för 299:- räcker till ca 4 "fönster" i en Billy bokhylla..
Det går faktiskt att sätta fast Plexi m lite genomskinlig silikon eller helt enkelt skruva rakt igenom den…man måste inte ha snitsiga lister o profiler även om det är väldigt flott.