Hjälp något är fel!
Jag gick in för att ge mina marsvinstjejer sina grönsaker och självklart så är min högdräktiga kakan först ut när hon känner att jag kommer, men hom beter sig jätte underligt… ungefär som om hon va yr i huvudet… hon lixom.. trillade nästan omkull och slog huvudet i burväggen, när jag tog upp henne så åt hon broccoli men tog fel och småbet mig i fingret och det brukar hon aldrig… vad har hänt? jätte orolig nu, vad ska jag göra?!
Hon betedde sig precis som om man snurrat henne och hon va yr, huvudet lixom "snurrade" i luften när hon nosade efter grönsakerna..
Hon va även blöt under hakan, och hade kliat sönder ett sår på sidan av halsen som läkt bra som senaste dagarna..
God aptit dock men ändå..
Snälla svara om ni förstår mer än jag!
Kanske är så att bebisarna är på gång?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Nu sitter hon i huset och vill inte äta mer, hon åt bara lite… fast hon har ätit hö under dagen..
Kan dom bli så av det? jag har aldrig lyckats vara hemma när mina fått..
Det där låter inte alls bra, låter nästan som att hon kan ta fått en hjärnblödning… Dregel är ett av symptomen på toxikos, men det låter ändå inte riktigt som det tycker jag.
Varför har hon ett sår? Vad är det för slags sår?
Jag vet inte hon fick det för någon dag sedan.. trodde hon kliat sig eller blivit biten och så kliade hon upp det
Men det har ju läkt bra dom senaste dagarna så har haft koll på det och tvättat det.
Har en bild från några dagar sedan, hade det inte läkt tänkte jag ta henne till vet men ville inte göra det i onödan när hon är höggravid och allt..
Om det är hjärnblödning vad händer då med bebisarna?
Det är ett ovanligt ställd att bli biten på och kliar sönder sig gör de i princip bara om de har Ohyra. Jag tänker på sellnick. Frågan är dock om det hänger ihop med det här andra eller är olika saker. Hursomhelst är det enormt viktigt att hon äter. om hon inte gör det så måste du tvångsmata om hon ska ha någon chans att klara sig.
Ta henne till vet för Guds skull :O behöver inte vara allvarligt men lika bra att kolla upp D :(
Ok jag ringer vet i morgon direkt när dom öppnar.
Men hon fick gurka nu och äter den ivrigt iaf, hon älskar gurka..
Men dom andra dagarna har hon legat och ätit hela dagarna så jag har ju inte trott något varit fel.
Läste nått om öroninfektion vad tror ni om det? det kunde göra marsvin yra..
Den här länken finns i två andra aktuella trådar här på MiF med dräktiga honor som inte äter som de skall och inte mår bra,
http://marsvinshjalpen.se/index.php/1380614
Marsvin äter normalt med god aptit, och gör de inte det beror det oftast på att de är sjuka, och för dräktiga honor att de kan vara på väg att utveckla toxikos. Toxikos är ett mycket allvarligt tillstånd.
Öroninfektion brukar göra att de lutar med huvudet, men jag har inte hört att de kam bli så yra att de trillar omkull.