Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3070 ggr
Emelyy
0

Hjälp med munsvamp!

Hej!

Jag tror att mitt marsvin fått munsvamp. Han har sår runt munnen och nosen. Hans öga rinner också så vet inte om han bara har munsvamp, känns bäst att åka till veterinären då. 

Jag ska till veterinären på måndag med honom men kan man göra något tills dess för att göra det bättre, med salva eller koksalt eller något..? Ska jag ge någon speciell mat som kan vara bra?

Smittas det? För rengör jag flaskan och så så är han ju fortfarande sjuk och det kommer ju tillbaks bakterier när han dricker igen. Kan han smitta sin bror som bor i samma bur? Vill inte sära på dom för den ena blir ganska orolig då 🙂

Sen en sista fråga, vi har ingen bil så vi ska åka spårvagn till veterinären. Dom är ju ganska känsliga mot kyla. Ska låna en kattbur och veterinären sa att det gick bra bara jag lägger filt över och inne i buren, klarar dom kylan då? Vill inte göra dom ännu sjukare.

Tack för svar!

Wilmazz
0

Sluta att ge syrliga saker, inga äpplen eller tomater.

Ge dem bara hö och vatten(Mes c-vitamnin anser jag-olika åsikter om det-men kommer du till Blå Stjärnan säger de samma sak)

Ja de klarar att åka i kattbur. Lägg i ordenligt med hö, och en filt ovanpå. Viktigast är att du har en filt utanpå när du är ute, i spårvagnen är det inte så kallt.

Du kan lägga en fleece filt i botten på buren också.

Lycka till!

Emelyy
0

Tack för ditt svar.

Äpple och tomat ska jag inte ge mer nu, tror att ena marsvinet som fått munsvamp har ätit all äpple och tomat som dom skulle delat på. Han är ganska glupsk så jag misstänker det 🙂

Okey vad bra, Ska lägga in mycket hö och lite filtar!

VildaVittra
1

När man fraktar reptiler vintertid, så lägger man ner in flaska med varmt vatten i, i lådan. Det borde ju fungera på marsvin också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sandra-B
1

Har du möjlighet att ta en bild på hur det ser ut? Munsvamp kan behandlas med exempelvis pevaryl, som köps receptfritt på apoteket. Om det är munsvamp kan det vara bra att undvika tomat, äpple, övrig frukt och även paprika tills svampen är borta. Ge lite vitkål, blomkål, bladpersilja, grönkål, broccoli eller liknande (två till tre olika grönsaker per dag är lämpligt) för att tillgodose behovet av vitamin C. Om det inte finns väldigt speciella skäl så bör man _inte_ ge konstgjorda vitaminer i form av exempelvis droppar/ brustabletter i vattnet; det kan bland annat orsaka problem med urinstenar och risken är rätt stor att marsvinen inte får i dig vad de behöver i vitaminväg.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

emmaaslund
1

Även marsvin med munsvamp behöver C-vitamin. Fortsätt ge de dagliga grönsakerna men hoppa över de syrliga, paprika t.ex. Jag har själv en hane som lätt får munsvamp om de får för mycket paprika under en period, då får man komma ihåg att ge andra grönsaker istället. Värt att nämna också är att varken tomat eller äpple är något som marsvin bör äta för ofta. Det tillför inget viktigt i den dagliga kosten och de bör istället fokusera på att äta hö och grönsaker. Man vill ju inte att de ska bli mätta på godis 🙂

Jag kan inte säga med säkerhet att det inte smittar men det har det aldrig gjort bland mina marsvin.

Vad gäller transporten så kan man antingen göra som #3 skriver, eller bara lägga spån med en fleecefilt över. Man kan puffa upp fleecen lite så marsvinet kan krypa in under och värma sig.

Lycka till!

(Oj, nu var jag lite långsam på att skriva)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Emelyy
0

#3 - Det låter smart, har jag inte tänkt på. Tack för tipset!

#4 - Jag kan försöka ta en bild! Okey, ska kolla på apoteket.

Brukar ge dom blandat med olika grönsaker men tror den ena (som är ganska glupsk) har tagit alla äpplen/tomater. Så det ska jag inte ge nu. Har aldrig gett dom konstgjorda vitaminer, ska ge dom andra grönsaker/frukt som inte är syrliga nu. Tack för tipsen!

#5 - Ja, ska undvika att ge dom syrliga frukter nu. Oj, visste inte att paprika var så syrlig. Äpple och tomat får dom bara som godis. Har dock gett dom mycket gul paprika eftersom dom varit/är förkylda, veterinären sa att det skulle hjälpa. Men ska ge dom annat nu då istället!

Tack så mycket!

Emelyy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäkta dålig bild, han gillar inte att sitta still 🙂

Emelyy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Saken är att dom har varit förkylda och fått antibiotika för ett tag sedan så tänker att det kan ha med något annat att göra? Ögat rinner även lite på honom, så därför vill jag gärna ta dom till veterinären. Tänker att det kan vara något annat också. 

Veterinären trodde att ögat var ett cherry-eye och att det inte var någon fara men det rinner ju nu och vad jag läst så ska inte det göra det om det är cherry-eye.

Är orolig att dom fortfarande är dåliga efter förkylningen och att antibiotikan inte hjälpte 😕