Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 468 ggr
joheje
0

Hur gör jag för att de ska trivas?

Hej,

Jag har två marsvins honor, snart 1 år gammal. Det är två pigga tjejer, något tjocka dock. Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska få dem att trivas i sin hage. 

Jag har gjort en hage, som är satt på deras bur. Deras bur är öppen, så de kan gå ut och in till hagen. Men det gör de inte. Om jag lyfter upp dem och sätter dem i hagen, så springer de in i buren igen.

Lägger jag något gott i hagen, kan de stanna och äta upp det. Sedan springa in.

Jag skulle vilja att de trivdes lite mer i sin hage, kanske till och med att de vågade ta sig från buren till hagen, vilket de aldrig gör.

Tacksam för alla tips!

Mvh Johanna

Hälsningar JohannaFörlägen

Svarttusch
0

Vad har du i hagen? Vissa marsvin tycker inte om att röra sig på främmande öppna ytor så är det "tomt" i hagen kanske de tycker det är läskigt? T. ex kan du ha kartonger som de kan gömma sig i/under, tunnlar, broar eller liknande?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

joheje
0

Hej,

Tack för din kommentar.

Jag har ett hus som de kan gömma sig i. Sedan har jag lite tidningar och så lite katt strö. men inte så mycket.

Du har rätt. De kanske skulle vilja ha något mer att gömma sig och lite mer att springa i.

/Johanna

Hälsningar JohannaFörlägen

Svarttusch
0

Det är så olika från marsvin till marsvin. Jag har ett marsvin som gärna skulle springa i en tom hage. Men sen har jag marsvin som bara rör sig om de har saker i hagen att upptäcka. Det behöver inte vara dyrt, några kartonger kommer man långt med!

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida