Obotligt marsvinsfrälst helt enkelt
Nu har jag varit marsvinslös i sju månader och jag insåg precis att det förmodligen är min längsta marsvinslöshet på 14 år! Inte konstigt att det känns lite tomt och avigt, haha. Det känns visserligen fortfarande som rätt beslut att pausa marsvinandet, det har öppnat lite nya dörrar och jag har spännande saker på gång som inte hade varit möjliga med åtta marsvin. Och framförallt vet jag att mina grisar har det hemskt bra i sina nya hem 🙂
Men ändå, vissa dagar saknar jag marsvinen mer än andra. Jag saknar burstädandet på något himla vänster och kånkandet på sopsäckar av smutsigt spån (hur knasig är man då?). Sen saknar jag småkuttrandet om kvällarna (saknar däremot INTE chirpandet, men har ryckt till på jobbet flera gånger när någon drar gympadojorna mot parketten så det skriker haha), lukten av nybadade varma marsvin, att klippa klorna och få tjuvnyp i fingrarna och glädjen i att ösa ner mängder med grönt hö bland poppande överlyckliga djur.
Sen har jag även upptäckt ett nytt I-landsproblem som jag aldrig tidigare ägnat en tanke. Men allt grönsaks- och fruktspill som blir över i köket?! Min hund äter tyvärr inte ens en tredjedel av det som marsvinen tidigare har tagit hand om… Tänk vad många marsvin som kunde glädjas om man samlade ihop allt spill från marsvinslösa och skänkte till behövande grisar. Ett projekt att dra igång kanske?
(Kom precis på ett till problem förresten: gamla bokhyllor! Vad gör man? Körde en helt perfekt "kunde-ha-blivit-en-bokhyllebur" till second hand i veckan för att vi inte visste vad vi skulle göra med den. Kämpigt för bokhyllebur-älskaren…)
Nåja, jag får försöka ta mig igenom den här tiden. Är lite rädd att mitt bläddrande i bilder på till salu-djur kan bli skadligt, jag har upptäckt ett par varianter som inte tidigare tilltalade mig nämnvärt - håller på att tappa mina preferenser helt är jag rädd 😉
Funderar på att starta en stödgrupp för marsvinslösa. Vi kunde titta på marsvinsbilder i grupp och åka på studiebesök för att städa burar och fylla vattenflaskor och annat livsviktigt. Intresserade kan ju höra av sig!
Slutpratat, det går jättebra att lägga söta marsvinsbilder i tråden (och bilder på smutsigt spån och annat mys 😉). Jag börjar med en gammal bild på några finisar.
Hanna

Vad kul att se dig här, Hanna! Det var rätt längesen :-/
Du får se till att, åtminstone, besöka oss lite här ibland.
Om du har vägarna förbi Skåne (Ängelholm) får du gärna komma hit och "marsvina" lite; burarna kan alltid få sig en städning, klorna klippas, någon gris badas eller kanske några öron rensas. Det kan fungera att kånka lite säckar, eller slänga in mat till dem också. Eller kanske bara sitta och gosa eller lyssna på dem en stund ;-P
Får väl slänga in en bild på min lille sötis Algot också, tagen för ganska exakt en månad sedan, när han var ungefär två och en halv vecka gammal <3
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag tittar allt in här men det känns inte som att jag har sådär hemskt mycket att tillföra så jag sitter mest tyst ;) Men lite koll försöker jag allt ha på vad som pågår!
Tack för erbjudandet! :D Nu ska jag visserligen inte neråt utan snarare uppåt det närmsta ehm halvåret… Men i sommar kan jag komma och ta med mig massor med maskrosblad och Kirskål! Jag tänkte bjuda in mig till lite utställningar om inte annat ^^
Alltså SÖT! Åhh bebisgos och bebismagar och bebistassar och -öron ❤️
Hanna

Trevligt att höra det i alla fall, att du inte överger oss totalt :-)
Maskrosor, gräs och Kirskål tackas det aldrig nej till hälsar grisarna (som just nu drömmer sig bort till varma sommardagar med massor av grönt utifrån).
Låter trevligt att du tänker bjuda in dig till utställningar, väldans kul och trevligt när du dömer :-)
Han är en helt underbar liten stor kille. Sju veckor fyllde han i lördags, vikten i dag är 544 gram. Fortsätter det så här vet jag inte riktigt var det slutar… Är väl så när man är ensam i kullen och väger 140 gram när man föds. Matte klagar inte, är så skönt med så pass stora bebisar att man inte behöver oroa sig för att de inte äter och ökar i vikt som de ska. Okej, lite gnäller hon väl, han har i princip aldrig varit en "bebis" - stor och gigantisk hela tiden. Nu får han knappt plats i handen längre… :-/ Men ändå, hellre så här än tvärtom - alla dagar i veckan!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#3 - Tiden går så fort så snart är det sommar igen, hälsa dem det ^^ Till dess får paprika och grönkål funka och det är ju inte fy skam det heller.
Jag får bjuda in mig som bara besökare också, komma förbi med lite kakor eller nåt tänker jag :P
Haha "storbebis"-problemet känner jag igen! Men jag tycker nog att det är lättare att uppleva marsvinet som kvar i bebisstadiet längre då också, eftersom glappet mellan bebis och vuxen är mindre ;)
#4 - Rätt som det är så dyker jag upp där haha :) Även trimningen känns som ett helt ok projekt! Åh fina lilla hjärtegrisen! :D Och vilken mun haha, hjääälp vad hon blir fläckig ;) Men det ser gott ut!
Hanna
Hej Hanna! Tycker att stödgruppen för marsvinslösa låter som en väldigt rolig idé. 😃
#5 är man panskis får man se ut så ;), men snart dax för ett litet bad för henne, hon går ju här å har de sååååå gott ;).. Du kan få komma å trimma mina 3 teddy ;)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
#6 - Visst är det! Jag får ta och styra upp det där ^^
#7 - Så sant! Kan se framför mig hur hon myser runt :)
Haha nej du teddytrimning har jag inte kompetens för ;)
Hanna
#8 myser och äter gott ;), just nu har jag få dra in kraftfodret för henne :p, hon la viss på sig lite mycket :p. Så medans kompisen äter pellets får giggi skrutta på golvet ;)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
#9 - Hahaha, ja äta är hon duktig på! ;)
Hanna
Slänger in ett litet "marsvins-liv-collage". Jag förstår att du saknar grisigheten, burstädandet, spån och doften av hö. Det är ju nästan lika bra som marsvinen själva ;) Hoppas att du nu när du inte kan ha marsvin själv, ändå får utlopp för marsvineriet på annat vis - t.ex. genom att hänga på MiF!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Förstår absolut att du saknar att mocka burar, Jag blir väldigt rastlös om jag inte för göra det varje kväll. Knäpp vana. Grönsaksspillet känns också som det kan ge påminnelser om svunna lyckliga marsvinsdagar. Du får fara omkring i ett par år till tycker jag sen är det nog dax för återfall!
Kul att se dig här.😃
#11 - Men åååhhh, kan du till och med gå och städa i dina burar? Lyckan! Jag tror att jag liksom bara gillar hela paketet himla mycket ^^ Jag får ta tag i mitt MiF-hängande helt enkelt… Hakgosa från mig!
#12 - Ja men det sitter liksom i antar jag😃 Och jag kan liksom inte sluta kommentera i affären om det är "såå himla bra pris på broccoli och paprika!" även om jag inte har samma behov av att köpa åtta kilo åt gången längre, haha. Jag får göra så, det gäller att hålla sig sysselsatt så att man inte sitter och längtar 😉
Tack!
Hanna

Va underbart kul att se dig här, har saknat dig.
Ser oerhört fram emot att du dyker upp på någon Landskrona utställning.
Nej marsvinen kan man nog inte lägga på hyllan för gott, återfall får man nog räkna med. Men du gör rätt i din ålder att koncentrera dig på andra viktiga saker. Får du fullständigt tokabstinens så är du alltid välkommen även hem till mig och gozegoza me mina både vanliga samt bjässarna. 😃
Marsvin 4-ever
.
#14 - Tack, vad fint att höra 🙂
Känns som ett mycket trevligt återfall när det kommer! Men ja, jag ska försöka koncentrera mig på lite annat småviktigt ett tag. Tack för inbjudan! 😃
Hanna
Det kryper i mina fingrar när jag varit utan mina grisar i sju dagar, så jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det skulle vara att vara utan dem i sju månader. Stödgruppen för marsvinslösa är ingen dum idé. ;)
Vart norrut ska du flytta? Du kanske kommer bo så nära Stockholm att du kan åka på Husdjursmässan i januari och pröva deras klapphörna? ;)
Bjuder på en bebisbild på rara Eddard! ❤️
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16 - Haha men precis! Det får bli så, men ännu inga intresserade att gå med - det kanske bara blir jag ;)
Tyvärr inte mycket närmare Stockholm än i nuläget, till Sälen ska jag bege mig fram till våren. Ont om marsvin där i snön är jag rädd men jag fick höra en gullig historia när jag var på intervju (det här med att fixa jobb genom att prata om marsvin går faktiskt oväntat bra, fyra av fyra intervjuer kirrade tack vara lite marsvinssnack! Eller jag tror det var p.g.a. det åtminstone…): det var några barn som lämnade in ett upphittat "marsvin" i en av liftstationerna, de hade hittat det ute i backarna, och liftvärden behöll marsvinet inne i en låda i väntan på att skoterpatrullen eller dyl. skulle komma och reda ut situationen. Men när de kom dit upptäcktes att det var en enormt uppretad lämmel och inte ett marsvin som blivit infångad, haha!
Men jösses så fin han är! Och himla bra namn!
Hanna
hej Abico :)
Är det du som dragit igång på Marsvinsspelet nu ?
Hittade en Abico där :)
#18 - Hej hej!
Haha ja jag drar väl igång det där ungefär en gång i varje omgång och tröttnar så fort jag spenderat alla pengarna ;) Men det är jag!
Hanna
Haha, :O) lycka till vi syns där också… tänker också ofta på de härliga små djuren… med sin charm…
#20 - Det gör vi, ett par dagar åtminstone :) Ja tänk hur så små djur kan sätta sig så i hjärtat!
Hanna
Vad kul att se dig här Abico!🙂
Jag förstår att du saknar marsvinen och allt pyssel med dem. Alla dofter och ljud som finns i ens hem. Vågar inte tänka på hur tomt det skulle bli utan våra goa grisar.
Tänk att gå i spånfria strumpor och inte hitta marsvinshår på alla kläder. Tänk att inte behöva svära över stopp i dammsugarröret av att man råkat suga upp hö som klumpat ihop sig. Tänk att inte bli kissad på när man suttit och gosat en gris lite väl länge.
Visst muttrar man över ovanstående ibland. Men attans så tomt det skulle vara utan alla dessa kära besvär.
Vi har så många mysiga stunder med våra marsvinspojkar. Man blir både gladare och snällare av att umgås med dem. Kanske just för att marsvinen själva är så glada och snälla.
De står ju ut med oss människor och våra idéer om allt som ska göras med dem. Bada och klippa klorna, tvätta öron och talgkörtlar. "Roligare kan man ha", säger grisgrabbarna. Men de förlåter oss snabbt när vi ger dem lite godsaker och de får ligga nära, innanför mjuk och go fleece och mysa.
Jag hoppas vi får se dig i trådarna framöver, Abico.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Hej, kul att "se" dig! :)
Angående "matspillet", dina föräldrar kan inte ha ett par höns i trädgården? ;)
#22 - Haha ja du har rätt i allt du säger! ^^
#23 - Åh vad jag skulle vilja ha höns! Men mina föräldrar är inte helt med på idén tyvärr ;)
Hanna
Jag joinar gärna din stödgrupp för marsvinslösa! 😃 Har varit utan mina marsvin i snart 3 månader, men har turen att kunna hälsa på dom hos deras fodervärd när jag är hemma i småland och hälsar på. Känner såå igen mig i det du skriver om att man reagerar så fort det är extrapris på vitkål, paprika eller broccoli haha!!
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#25 - Men åh, finisar! Vidarebefodra mina cyberklappar ^^
#26 - Toppen, då är vi två! :D Du får köpa grönsaker och posta till dem i värsta fall. Himla smidigt att kunna lösa det med fodervärd :)
Hanna