Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 518 ggr
Stephaniie91
0

Bråk mellan killarna?

Hejsan!

Jag har nyligen införskaffat ett tredje marsvin.

Kurre (1 år)

Plutten (10 månader)

Snutten (nykomlingen, 3 månader)

I lördags kom Snutten hem till oss, följde massa tips jag hittade här (nystädat (dessutom ny bur) nytvättat, flera gömställen m.m.)

Idag såg jag Plutten och Snutten i ett "minibråk". De liksom stod mitt emot varandra, Snutten hade rest ragg och de hackade tänder. De likksom stod och kaxade mot varandra och dumt nog (?) så avbröt jag dem. Vet inte om jag gjorde rätt eller fel.

Men jag undrar hur länge ska de hålla på såhär? Alltså finns det något mer jag kan göra? Hur länge ska jag låta det hålla på? Är ju rädd att någon kommer till skada. Fick tillåtelse att lämna tillbaka Snutten om det inte skulle gå ihop.

Har i efterhand läst på någon sida att sammaföra tre hanar kan vara lite problematisk? :(

Tacksam för hjälp!

/Bekymrad "mamma" hihii (ja man är ju bara för kär i sina grisar helt enkelt…)

chokladtassen
0

Ja det är inte ofta 3 eller fler hanar funkar ihop.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

[rumelle]
0

Ja, det kan vara lite svårt att få det att fungera med tre hanar. Men jag har även hört om de som har fått det att fungera bra.
Så länge de inte ryker ihop och verkligen skadar varandra så tycker jag att du ska låta dem hållas. De gör upp om rangen och det kan ju vara lite knepigare för dem när det är två andra att hålla reda på.

Tex&Tillman
0

Det kan mkt väl fungera. Men jag säger så här. Du har oddsen emot pga deras unga ålder. Plus att alla hanar är inte lämpade för att gå mer än två tillsammans. När man sammanför flera hanar är det viktigt att ha tålamod. Eftersom dem är så unga kommer det va betydligt svårare för dig att få det att fungera.

Men om dem ska ha en chans att kunna gå ihop måste du låta dem va. Dem måste få göra upp om rangen själva. Och det kan ta tid. Så länge dem inte ryker ihop som en enda stor boll och verkligen skadar varandra rejält ska du låta dem va. Du har nu två tonåringar och en som precis har kommit över ett års tröskeln. Det kommer ta tid innan det blir nån stabilitet i flocken. Det är inte förrän hanar har passerat ett år som dem blir mogna och lugnar sig.

Jag har precis startat min dröm om att i framtiden kunna ha en stor hanflock. Jag har under en längre tid studerat mina hanar för att avgöra vem som lämpar sig bäst. Och har nu bestämt vem som ska bli början på denna flock. Fick bli min 15 månader gamla hane Jake och hans son Päron (två månader). Jag räknar att om ca fyra år kommer jag ha en fungerande hanflock på kanske fem individer. Jag kommer inte tillföra en tredje pojk förrän Päron är ett år.

Man får inte ha för bråttom. Sen måste dem ha väldigt stor yta. Och varsitt revir i samma bur. Många gömställen, flera flaskor och skålar.

emmaaslund
0

Om de bara gått ihop sedan i lördags så behöver de få lite mer tid på sig att lära känna varandra. Det är ju en chansning du gjort och huruvida det kommer fungera eller inte visar sig senare. Jag har tidigare haft en hantrio och har i dagsläget fem (!) hanar tillsammans. Detta är dock tillfälligt och det är väldigt unga hanar som går tillsammans med en ettåring.

Jag säger som tidigare, låt de hållas så länge de inte ryker ihop. De kan jaga, kurra, rida och hugga efter varandra men det gäller att ha is i magen. Ingen ska ju såklart behöva komma till skada (något litet nyp får man nog räkna med) eller känna sig ständigt stressad - det viktigaste är att marsvinen mår bra och känner sig trygga i sin flock.

Du skrev att du gick emellan när två av dem tjafsade. Jag måste ge dig ett råd om du tänker/behöver göra det igen; akta fingrarna. Jag gick själv emellan två hanar som rykte ihop en gång och blev så illa biten att det var akuten som gällde. Aj aj.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white