Bråkiga hanar, men bara på natten
Har två hanar på ungefär 2,5 år nu. Dom gör upp lite då och då, inget farligt. Men på sista tiden har den som varit lägst i rang börjat stödda upp sig. Och dom bråkar jämt på natten! Högljutt som bara den, skrik, burrande och allt. Dom slåss inte, det är bara lillskiten som försöker rida på den äldre, och han blir såklart arg och skriker på honom. Men det som är mest irriterande är att dom alltid håller på natten/morgonen mellan 4-5. Det går verkligen inte sova när dom håller på! Kommer dom ge sig eller kommer jag behöva sära på dom?
:)
Jaadu, mina sover då..Har inte haft bråk den tiden på natten.
Men OM du verkligen vill sova så skulle jag dela på dem innan jag går och lägger mig. Och sätta ihop dem på morgonen, bara ett par nätter, inte hela tiden. Se om de bråkar andra tider också.
Jag har inte alla hanar i samma bur, men de får springa i hage tillsammans nästan varje dag. Trodde de skulle "göra upp" men det gör de inte. fungerar jättebra.
Nää, jag skulle inte rekommendera att hålla på och flytta de fram och tillbaka. Det blir bara stressigt och förvirrande för dina marsvin.
Hur stort bor de? Ofta gör en större yta att tjafset slutar helt.
Har de varsitt hus? Ge dem ingenting att bråka om.
Fyll på ordentligt med hö innan du lägger dig så de har mycket att pyssla med.
Trots att de fungerat ihop länge så kan det komma perioder där de tjivas. Det går såklart inte att säga säkert hur de kommer bete sig framöver men försök att ge dem de bästa förutsättningarna för att komma överens.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Bra inlägg #2. Jag tog för givet att de hade eget allting. Mina har egna utrymmen/hus att vara i, ställer ner var sin skål när de får mat, var sin plats för hö, tyvärr inte var sin vattenflaska men det ska det bli.
När mina bråkar tar jag lite doft(Body shops mysk) pyttelite i min hand och stryker ut/klappar dem, och de brukar komma av sig.
Mitt råd var som du såg inget som skulle fortgå. Men att bli väckt kl 4-5 varje morgon är jobbigt-så för att få sova så tror jag inte att det skadar att i ett par nätter att dela på dem.
Helt klart bäst att få det att fungera ändå, absolut!
Jag säger som #2. Rekommenderar inte att dela på dem, stressande mm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för alla tips!
Dom har tyvärr inte en jättestor bur, bor så sjukt litet (ett litet studentrum på 17 kvm). Det har funkat än så länge med en mindre bur, tänkte bygga en "riktig" bur med en hylla eller så när jag bor större!
Jag lät dom vara ute en massa igår på dagen och slängde in extra mat och hö på kvällen, funkade toppen inatt iallafall! Nu håller vi bara tummarna för att det fortsätter såhär :)
#5 Okej ja, då får man kanske inte riktigt plats med en rejäl bur :/ Och inte heller kan du ha buren i ett annat rum. Knepigt..
Vad skönt att det fungerade att hålla de sysselsatta med mat. Hoppas det håller i sig :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white