Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 865 ggr
Diiza
0

Kurr, burr, knorr.

Ny här och har lite funderingar.
Precis skaffat marsvin, 2 gudomligt söta hannar.
Så nu har jag några frågor.

1. Ena marsvinet vickar på rumpan och låter lite. Har läst lite och det står olika överallt. Ena att det skulle vara underläge när dom väljer vem som ska bli boss. Andra är att dom är helt enkelt lite kärleksfulla.
Det är alltid samma marsvin som låter och vickar på rumpan, den andra flyger på han bakifrån. Så jagar han den andra några sekunder.
Ser ibland ut att han bara vill jäklas att han vickar på rumpan.

2. Ena marsvinet är lite nervös tror jag. Han knorrar lite eller vad man ska säga, inget oii oii, eller små prat. Mera sammanhängde ljud, som en motor Samma ljud som när den andra vickar på rumpan. 

3. Sen läste jag om att dom hackar tänder. Har läst olika saker på olika sidor.
Det nervösa marsvinet är den som hackar tänder då och då. Han gillar även nafsa och slicka.

Hoppas ni kan förklara lite eller tipsa om något.

oiii oiii

emmaaslund
0

Hej! 

1. Dina marsvin håller på och lär känna varandra, och om de kände varandra sedan tidigare så beror den nya ranguppgörelsen på att de bytt miljö. Att kurra och vicka på rumpan är ett dominansbeteende och helt normalt. 

2. Jag förmodar att du menar det ljud jag tror att du menar, haha. Ett lite ljusare läte som betyder att marsvinet visar sig underlägset det andra. 

3. Att hacka tänderna är i detta fall ett hotbeteende. Även det fullt normalt. De utmanar varandra och ser hur långt de kan gå. 

Hoppas att dina nya marsvin snart kommer tillrätta med varandra och att de finner sin plats :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Diiza
0

Härligt. Då är dom normala, fast det se lite roligt ut när han vickar på rumpan och den andra ska flyga på bakifrån. Man kunde tro dom var homosexuella. xD

Diiza
0

http://www.meerchenwelt.de/audio/brommsel.mp3

Detta funkar. Hippa den på en tysk sida.
Så låter den son vickar på rumpan. Och den andra låter så när man har han i famnen och klappar han. Speciellt på rumpan. Är det så att dom inte tycker om att man klappar på rumpan då?