Fundersam kring hans beteende.
Jag är fundersam kring en av mina pojkars beteende, Ruben och Dexter har bott ihop sedan Ruben var leveransklar och Dexter är 4 veckor äldre än Ruben.
Ruben är en normalstor grabb (pälsad) medan Dexter är en Liten varulv (skinny med päls), Dexter hade som 1-2 veckor bebis en ögonskada som jag trodde skulle göra honom blin men inga tecken på blindhet syns till.
Problemet jag har med dessa två pojkar är att Ruben (yngre stora pojken) nästan Alltid kuttrar sådär varnande (När jag skriver Kuttrar i tråden kommer jga syfta på det Varnande ljudet marsvin gör).
Han är en relativt osäker kille och jag jobbar med honom dagligen.
Jag har grabbarna ute på sängen nu när jag ska städa buren och jag noterar hur han kuttrar varje gång han byter gömställe till och från gör han ett popcornskutt.
Dexter är alltid högljudd och glad, så fort han kommer utanför buren skuttar han glatt omkring och låter som ett glatt marsvin gör. Dexter är verkligen Superglad och vill gärna vara i närheten av Ruben, han är väldigt social av sig (som jag läst att skinny är)
Min mamma har sagt till mig att hon tycker Ruben jagar Dexter i buren, jag har personligen inte noterat det beteendet men med tanke på att Ruben praktiskt taget varnar Hela tiden börjar jag fundera.
Är det någon risk att Ruben kommer göra Dexter illa? De är ca 17 och 21 veckor gammla så det börjar ju bli "vuxna" (tonår?)
Jag kan känna att Ruben är för rädd för att erbjuda det sociala som Dexter vill ha men de är ju tillsammans nästan jämt i buren, Dexter glatt pratande och Ruben kuttrande.
Låter det här som en hälsosam relation mellan dessa två och vad tror ni om Rubens framtid? Kan han komma att skada Dexter om han redan nu (enligt mamma) jagar honom?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har jag fattat det rätt att Ruben gör ett varnande kuttrande ljud?
Och i samband med att han som du ksriver byter gömställe och gör popcornskutt? Det går inte ihop. Är du säker på att det är samma ljud?
De har ju flera olika kurrande ljud för sig.
När de trivs (istället för när en katt spinner) tex när de blir klappade på
Det ljudet kan komma plötsligt när de blir skrämda med, låter lika fast kort.
Ett dominans/uppvaktande kurrande som är ett ihållande kurrande
Och när de bråkar ordentligt, med då hackar de tänder, låter som en väldigt aggresiv symaskin oftast blandadt med dominanskurrandet.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#1 Yes det är samma varnande kuttrande det är därför jag är så förvirrad eftersom han även ibland då för just popcornskutt. Dubbla budskap liksom!
Är din mening klar där kring dominans/uppvaktande kurrande? (jag får inte den meningen att gå ihop)
JAg är jätteförvirrad kring hans beteende och jag är 99% säker att det är varningskutter då jag känner igen det från andra marsvin som ger ifrån sig detta ljud när de är rädda/osäkra osv.
En teori jag haft sedan han kom hem är att han helt enkelt inte vet vad det är för kutter han gör men det är bara en teori eftersom hans beteende inte är passande.
Fast det varnande ljudet är väldigt likt mys-och trivselljudet, om man inte ser och kan tolka marsvinets övriga beteende är det oerhört svårt att höra skillnad. Jag tror han mår bra! :) Det varnande ljudet görs ju dessutom mest när de hör något läskigt ljud. Sällan bara rakt ut i luften även om marsvinet är misstänksamt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Jag tvivlar på att det är annat än just varnande kutter så jag vet hur det glada kuttret låter (just eftersom Dexter Alltid är glad, honom hör man aldrig kuttra varnande)
Precis som du säger varnar de ofta om de hör något läskigt och skulle det vara tyst i buren och ett plötsligt ljud kommer så börjar Ruben direkt att varna så det är det tydliga varningskuttret.
Om Dexter kommer inärheten av Ruben så kan man höra kuttret och Dexter vänder direkt bort så då kan man absolut se att det är ett varnande kutter.
Med tanke på hur osäker Ruben är så tror jag inte han kuttrar av trivsel. Ibland kan man höra han kuttra glatt, det är väldigt tyst och sällan men absolut kuttrar han glatt till och från så det är en stor skillnad på kuttrandet.
Jag spelade in Dexter (dvs inte den argt kuttrandE) grabben förut när han kuttrade av välmående. Det jag tror du syftar på med det trivsamma kuttret så slänger in länken på det så du ser att jag hört skillnaden :) (för jag förstår att man kan bli förvirrad av det, jag blev det först innan jag verkligen hörde hur Ruben lät)
Allt jag hörde i den inspelningen var vanligt "marsvinsprat"? Marsvin är ju olika till sättet, en del av mina pratar jämt och ständigt, t o m när de sitter ensamma en stund, sen har jag en som inte ens skriker när han får mat. Eller var det nåt i bakgrunden på inspelningen jag missade?
Fast vi tänker inte på samma ljud ;-) skriver från mobilen så jag måste hålla mig kort. Det varnande ljudet som Ruben gör, är inte det dovare och kortare?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#5 Det är en inspelning från när han blir klappad, han låter ås när han myser och sedan har han det vanliga marsvinspratet, det där gälla "skrikande" pratet så att säga.
Var fundersam kring det där ljudet förut, han är bebis när det spelades in så det är ett tag sedan. Och fick som svaret att det var just trivselkuttret.
På videon är det som sagt Dexter, det glada marsvinet och inte han jag är fundersam kring.
#2 Det jag menade var är att ett dominanskurrande och ett uppvaktande låter och ser likadant ut, de vaggar med baken och har ett ihållande kutter/brummande för sig…
#2 och även här kan de vrida och vända på sig/popcornskutta lite medans de vaggar omkring, om du förstår vad jag menar?
#8, #9 ja men då är det ju det han gör. Dvs dominans med andra ord?
#10 Ja då är det ett dominansbeteende.
Nu står det inte hur gamla de är men när de blir könsmogna håller de också på så här, och kommer antagligen att fortsätta göra i perioder under åren. Marsvin är ju flockdjur och nån måste leda flocken.
Honor gör på lika sätt när de ska sätta rang.
De kan även göra detta när de är själva, tex när de blir extra glada eller uppspelta, varför vet jag faktiskt inte men något jag observerat tidigare.
-#11 Jodå åldern står i första inlägget. Dexter (snälla) är 21 veckor medan Ruben (som låter) är 17 veckor.
Vet inte riktigt när marsvin kommer in i tonåren, råttor kan jag men marsvin lever ju mycket längre :P
Men då tar jag det helt enkelt som rangbestämmelse eftersom det inte uppstår några bett ellerl iknande (bara förföljelse) så kanske jag inte bör oroa mig, men hålla koll?
Skulle de nu ryka ihop så märker du det. Och lite smågnabb får man räkna med ;)
Vad betyder det när Ruben (dominanta?) vill åt Dexters (undergivna?) mun?
Är det något socialt beteende? Aldrig sett det hos marsvin förut men la märket till det nu att Ruben vill nosa (eller vad han nu gör) på Dexters mun..
Dexter har säkert något gott höstrå eller gnagt på någon god grönsak som Ruben är nyfiken på :-)
#15 Okej så det är ingenting som har med hans dominanta beteende att göra?
Haha det enda jag kan tänka mig att Dexter ätit var sitt bajs då jag hade honom ute precis innan detta skedde, hehe. Bra där Ruben 😂