Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1460 ggr
Lihna
0

Alternativ till pellets...

Jag är ny på forumet så hoppas att mitt inlägg hamnar rätt!

Jag har två små marsvinspojkar sedan ett år tillbaka, gamla ägaren tröttnade på dem och nu bor dem tillsammans med mig. De har tampats med övervikt och Ohyra (kan ev. ha varit sellnic.. Värdelös veterinär men fick frontline utskrivet vilket tog bort krypen) men börjar sakta men säkert få självförtroende och tycker nu att människor är trevliga som kommer med morötter och vitkål.

Jag har häst och är lite av ett "bra foder-freak". Min häst får inget socker och knappt någon stärkelse. Givetvis vill jag ge sund mat till mina små svin också, men förfäras över innehållet (och bristen på innehållsförteckning många gånger) på pelletsen.

De har hittills ätit HÖ och så mycket GRÖNSAKER de orkat äta. De är nu i fin vikt, men något muskelfattiga kan jag tycka. Jag skulle vilja komplettera med någon matsked pellets/dag.

Oxbows marsvinspellets verkar vara den enda jag ens skulle kunna tänka mig att köpa. Men funderar på lusern (som jag ger till hästen). Är det lämpligt? Har även ett trevligt hästfoder som jag funderar på, som innehåller mestadels gräspellets och hackelse, ärtor och solrosfrö (det är väl inte det bästa för marsvin MEN observera att de inte ska ha fri tillgång på pellets). Lite mineraler och annat som jag inte kan tänka mig att marsvinen annat än mår bra av? Vad är era erfarenheter? Är jag dum som ens funderar på ett hästfoder? Jag söker inom det område jag känner bäst då jag inte hittat något lämpligt alls på marsvinssidan… Kolla gärna länken: http://www.eqvital.se/produkter/vart-foder/innehall/

C-vitaminbehovet täcks av dagligt intag av grönsaker. Så pelletsen behöver ej innehålla c-vitamin.

Vad säger ni?

Marsvinsmamman
3

Du kan överföra en hel del av fodertänket från häst till marsvin; båda är grovfoderomvandlare och har ett liknande matsmältningssystem. Marsvinet ska alltid ha konstant tillgång till hö av god kvalitet. Hö/gräs är huvudfödan. C-vitaminintaget måste du säkra med grönsaker dagligen. Kraftfoder behövs egentligen inte, om höet är bra (precis som på häst,såvida inte kusen jobbar hårt).

Det som du dock måste vakta mycket noga på är kalciumhalten i det foder som marsvinet får. Marsvin absorberar en väldigt stor del av den kalk som finns i fodret, och de har väldigt lätt för att få urinsten. Så då förstår du själv att alfalfa går bort. I princip alla färdigfoder till häst också. En hel del av smådjurspelletsen på marknaden är alfalfabaserade och innehåller för mycket kalk också. I små mängder är det såklart ok. Men man får tänka på det totala intaget över tid.

Vill du ge skrammel i skålen, så kan det kännas säkrare att ge rena råvaror såsom havre, (gryn, kross eller hel), rågkross, kornkross/flingor, vetekli, kruskakli etc. Då slipper du dessutom att oroa dig över mineralöverskott, melasstillsatser etc

Kort sagt, tänk gräs, tänk hö kompletterat med grönsaker, så kommer du långt. Om du vill ha lästips på foder till marsvin så har www.guinealynx.info mycket detaljerade listor över näringsinnehållet i väldigt många grönsaker, frukter och rotfrukter.

Teddymarsvinet
1

Jag har Selective, kornkross & havregryn blandat som de får en näve varje kväll. Jag tycker att Selevtive fungerat super bra! Det kostar ju en del om man bara skulle ge marsvinen Selective och inte komplettera med kross & gryn. men det går bra om jag blandar ut det, i längden. Lycka til med svinen :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Lihna
0

Tack för två bra svar! Selective har jag kikat på men gick bort då den innehåller genmodifierad soja. Ser heller inget innehåll av kalcium på fodret i näringsanalysen men det lär ju finnas just kalcium i då det är baserat på blålusern? Hö fri tillgång och grönsaker (ofta broccoli, vitkål, morötter eller blomkål) så mycket de orkar äta. Men tycker ändå att de är muskelfattiga. Det här med kalcium hade jag ingen aning om! Lusernen innehåller 1,5% kalcium per kg foder. Muslifodret 12 mg per kilo foder Oxbows pellets 0,35-0,8% (nu såg jag att även denna sort innehåller soja. Går fetbort) Är det inte fosfor/kalciumkvoten som är viktig? Nu är jag inne på hästspåret igen. Men så länge fosforbehovet är uppfyllt kan kalcium till viss mån överskridas. Varför finns det inga vettiga foder för marsvin? Saknas intresset? Ekologisk havre känns som det bästa att komplettera med. Men jag är rätt skeptisk mot spannmål överlag. Jag hade ju velat ha ett gräsbaserat pellets!

Onyxia
0

Pelletssorten JR Farm Garinless Complete verkar intressant tycker jag. Visserligen känns många av ingredienserna överflödiga, men trevligt att de tre största ingredienserna är grässorter.

Innehållsförteckning enligt zooplus.se:
Timotej, hundäxing, ängsgröe, groblad, rödklöver, ängssvingel, daggkåpa, persilja, flingor av ärtor, tärnade morötter, flingor av bönor, tärnad palsternacka, blad av pepparmynta, fänkål, tärnat äpple, linfrö, maskrosblad, tärnade rödbetor, nässlor, kamomillblommor, svart utsäde, vitaminer.

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

Marsvinsmamman
1

#3 Ang ca/P kvoten: jo, den är viktig även till marsvin. Men det är tyvärr inte riktigt lika lätt som på häst, att ett eventuellt ca-överskott kan balanseras bort av ett extra p-intag. Ett för högt ca till marsvinet  innebär alltid en risk,för kristallbildning i urinvägarna. Nu är ju inte ca-överskott den enda boven i dramat när det gäller urinsten på marsvin, men det är en av de faktorer man ska vara medveten om.

Du skriver att dina grisar är muskelfattiga. Nu är väl inte marsvin kända för att vara direkt muskulösa, men du menar kanske att de är väl tunna i hullet, eller?

Jag förstår att du väljer foder både efter den enskilde invidens behov, i det här fallet marsvinet, samtidigt som du vill undvika soja, av mera globala, etiska skäl. Samtidigt får man kanske välja fördelar mot nackdelar; kanske dina grisar behöver några påsar Oxbow för att lägga på sig, om du nu bedömer att det är pellets som behövs.

Kanske att annat alternativ skulle kunna vara att försöka variera deras foder på mera naturlig väg - skaffa flera olika sorters hö för att få upp artrikedomen, plocka så mycket grönt utifrån som du bara kan sålänge det inte är minusgrader och tvärdött (jag plockar fortfarande grönt ute till mina), du kan köpa torkade örter hos tex örtagubben (på nätet), botanisers friskt i grönsakshyllorna på ICA samt i grynhyllorna. Torkade vetegroddar är en riktig hit för grisar som behöver gå upp. Står ofta bland bovete och gryn i mataffären.

(Jisses vad långt det blir varenda gång jag svarar. Förlåt ;-)