Vill Ha Marsvin
Jag vill ha marsvin och jag fĂ„r det. đJag har en stor bur, och jag har lĂ€st pĂ„ mycket om dom.Men jag har en frĂ„ga
I typ vissa lÀnder (hÀr ocksÄ) SÄ har dom tidningar som underlag och sen nÄn filt kan man ha det ?
Ger ni Mat ibland eller sÄ att dom har tillgÄng till mat hela
Tiden ?
Oj ursÀkta det vart lite konstigt!!!
Bra att du lÀser pÄ om de djur som familjen eventuellt tÀnker införskaffa. Hur gammal Àr du? Försök fÄ med dina förÀldrar pÄ marsvins-tÄget ocksÄ, det Àr roligare och bÀttre ju fler i familjen som Àr engagerade :) De flesta uppfödare sÀljer dessutom endast till minderÄriga om förÀldrarna stÄr bakom :)
GÀllande underlag skulle jag inte rekommendera dig att ha endast tidningspapper och filt. Pappret kommer bli nerkissat och smutsigt vÀldigt fort. IstÀllet rÄder jag dig till att ha spÄn som underlag i buren - naturligt, lÀtt att mocka i och med bra uppsugningsförmÄga.
Marsvin ska ha fri tillgÄng till hö, det ska alltsÄ finnas hö i deras bur dygnet runt. Jag ger ett stort lass hö till mina marsvin pÄ morgonen och pÄ kvÀllen. Under kvÀllen fÄr de sina dagliga C-vitaminrika grönsaker. Vatten byter jag i flaskorna varje kvÀll.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag sjÀlv har tidningar i bottnen av buren (dÄ det lÀttare suger upp avföringen) och sedan ett lager spÄn pÄ det. Tidningar skulle jag nog tagit bort om marsvinen gnagat pÄ det, men annars Àr det oftast lÀttare enligt mig.
Filt (fleece Ă€r det vanligaste) Ă€r endast lagligt att ha i högst halva buren, men har man inte rumsrent marsvin (vilket Ă€r rĂ€tt svĂ„rt att fĂ„) sĂ„ mĂ„ste man byta ut filten dagligen för att den inte ska börja lukta, vilket i alla fall jag skulle tycka var bökigt. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att köpa en mystunnel / fleece forest dĂ„ det blir ungefĂ€r samma kĂ€nsla för marsvinen. đ
Marsvin ska ha fri tillgĂ„ng till hö och vatten. Hö Ă€r livsviktigt bĂ„de för att rensa tarmarna och slipa ner tĂ€nder, sĂ„ det Ă€r ett mĂ„ste att ha grönt, vĂ€ldoftande, bra hö. Ett bra pellets (alltsĂ„ inte gnagarblandningar frĂ„n djuraffĂ€rer) Ă€r Ă€ven rĂ€tt viktigt, men inte ett mĂ„ste. Till underviktiga marsvin kan man ge t.ex. havregryn, havregrynsgröt, solrosfrön och sockerfri mĂŒsli. Marsvin behöver inte mineralsten eller saltsten, det ger mer problem (tex. njursten) Ă€n vad det gör gott sĂ„ det skulle jag inte köpt om jag var dig.
TĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att marsvin mĂ„ste bo minst 2 st đ
Det bÀsta sÀttet att misslyckas Àr att inte försöka
Okej tack för tipsen đ
Men vad finns det nĂ„ stĂ€lle med bra pellets dĂ„ ? đ
#5 Zooplus kan man t.ex bestÀlla ifrÄn om man mÄste ge pellets.
Havregryn, havrekross och sÄnt fungerar med bra annars.
Selecitve och oxbow Àr dem tvÄ pelletsmÀrken som Àr bra till marsvin.
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Okej