Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3618 ggr
ballclosure
0

Allergi mot hö eller strö?

Hejsan!

Står här och försöker stava med tårar i ögonen. Både jag och dottern började nysa & få kliande halsar i samband med att våra hett efterlängtade marsvin flyttade in i lördags.

Vi har aldrig visat allergi mot pälsdjur, så jag misstänker istället att det är höet eller burspånet som spökar. Ska köpa så kallade hökakor av märket Oxbow som tydligen inte dammar och är bra för allergiker.

Nu vill jag ha tips om bra bottenströ som inte dammar så in i bomben.. :) ToaLätt har jag fått tips om, men läst mig till att marsvinsurinen luktar massor av.

Så, har ni tips - snäääälla skicka dem till mig så kanske vi slipper göra oss av med djuren!

karin_sjodahl@live.se

Elin-Li
0

Four friends smådjursströ är HELT UNDERBART!!! De ska komma i större förpackningar men jag är helt lycklig över att det finns ;)

http://www.lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=1031

Annars finns det alspån :)

// Elin-li, 

jossa5
0

#1 Har du det till dvärghamstrarna med? Såg det härromdan och tyckte att det var lite hårt. Det låg bara lite grand löst ovanpå förpackningen, så har inte känt på det på riktigt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Elin-Li
0

Det är liksom krossat så har det till dvärgarna också:) Har ev av dem som dessutom har kännsliga tassar och hon har inga problem av det;)

// Elin-li, 

VildaVittra
4

Ta det lite lugnt. Det är inte helt ovanligt att man reagerar lite när man börjar med ett nytt djur. 🙂

Jag har astma och reagerar på hö, men för mig går det bra genom att jag sätter på mig ett överdragsförkläde när jag matar eller städar, så jag inte får allergener på mina vanliga kläder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zakaraa
2

Vad är det för spån ni använt tidigare?
Vanligt kutterspån är extremt dammigt så är det vad ni använder så förstår jag att ni reagerade, jag kan personligen knappt öppna en säck med kutterspån utan att få en astma-attack. 

Personligen använder jag Lättströ av Hampa som jag köper i storsäck från Granngården. Det är det bästa spån jag provat och använder det till både marsvin och råttor (råttor har väldigt känsliga luftvägar och detta är det bästa jag haft till dem)

Köper mitt hö från en bonde, 30kr/bal och det är väldigt fint hö. Dammar inte ett dugg och är fräscht och grönt.
Jag skulle personligen tipsa dig om att försöka köpa från bonde eller liknande just då det hö som säljs i butik hålls i plastpåsar vilket försämrar kvalitén samt att det är svårt att veta vilket hö som dammar eller inte. Ett märke som varit bra förra gången kan vara jättedåligt nästa. Allt beror på just den leveransen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[rumelle]
2

Om ni använder spån så är löst spån i säck betydligt mer dammfritt än sådant som är pressat. Själv brukar jag lägga ett lager toa-lätt i botten och spån ovanpå. Tycker att toa-lätt håller eventuellt lukt borta bättre samt suger upp bättre, men att ha enbart det verkar lite obekvämt för små marsvinstassar. Kan ni ha fått tag på dåligt hö? Titta om det dammar mycket och om det inte luktar friskt och mysigt kan det finnas mögel i. Det brukar jag kunna reagera väldigt starkt på i alla fall. Och som någon nämnt så kan det vara en första reaktion med nya djur osv. Vänta någon vecka och se om det lägger sig. Jag har själv problem ibland med mina marsvin/hö/spån osv om jag t.ex. varit bortrest ett tag. Men det går alltid över inom en vecka för mig.

Anna T
1

Jag använder träpellets. Det är lite tungt att hantera men all lukt försvinner. Det dammar inte heller. Har fleece också så att det blir mjukt där de ligger.

Wilmazz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni kan också prova med en fleecefilt, jag använder fleece till mina med en handduk i botten. Det kräver oftare byten än spån, men det dammar inte.

Provar ni hökakor till det så har ni nog kommit så långt det går att få dammfritt.

Har man fleece i botten på buren är det lättare att hantera fleece i övrig inredning som sov påsar. Spånen brukar fastna i dem annars. (Jag brukar sätta upp "väggar" av fleece med klädnypor som de gillar att sitta under och springa igenom.)

Lycka till! Jag hoppas ni hittar ett sätt som fungerar för er så ni får behålla era nya husdjur!

Zakaraa
0

#8 Dock får man inte ha hela botten i fleece utan måste ha minst halva med spån

chokladtassen
0

#9 Fast jag tycker att om marsvinen trivs bättre på filt än spån så får dom gå på filt. Man kan ju ha en kattlåda i buren med spån annars också.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Zakaraa
0

#10 Absolut håller med men har för mig att det står i L80 om det så det är inte jag som bestämt det. (inte helt hundra på om det är L80 eller något annat, har hört det i andra hand att det ska vara olagligt)

chokladtassen
0

#11 Tänk om marsvinet skulle vara allergisk mot spån? 

Hur har dom tänkt då?

Zakaraa
0

#12 Finns ju massor av olika spån av olika material så skulle djuret vara allergisk mot exakt Allt så tycker jag snarare det är synd att djuren måste leva med sin allergi :P

chokladtassen
0

#13 Heh ja, vart ju bara ett exempel :P