Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 4991 ggr
Zakaraa
6

Skinny - info/frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Jag har tidigare inte haft särskilt stort intresse för marsvin utan mer ägnat mig åt råttor men så var jag kaninvakt åt en väninna som är kaninuppfödare och hos henne fanns det två marsvinshonor varan en fått ungar för ca 2 veckor sedan och den andra ska leverera vilken dag som helst.

Bland de två veckor gamla bebisarna finns en underbart ful-söt skinny hane (som jag döpt till Dexter :P). Han hade ett väldigt fult, nästan blåaktigt öga när vi var där för ca 3-4 dagar sedan men idag såg det väldigt fint ut (vet inte om han är blind eller inte på det ögat men möjligheten finns ju)

Jag kände direkt när jag såg den lilla krabaten (elefant som pappa kallade honom) att han är Min men jag har bara felaktiga (butiks) kunskaper från då vi (tyvärr) hade ett ensamt marsvin med vår kanin. Idag vet jag ju självklart mycket bättre och tänkte därför läsa på en del innan jag bestämmer mig för om jag ska ta Dexter (och en kullbror/bursbroder) eller inte.

Jag har snurrat runt lite nu på MiF och hamnat på SMF och läst lite men känner att jag vill veta mer om just Skinny.

Så jag tänkte skriva upp lite frågor, finns infon på MiF och jag missat det så länka gärna eller liknande! Jag har ju en grundkunskap i smådjur och gnagare sedan tidigare då jag är råttägare sedan ungefär 10 år tillbaka nu.

Här kommer frågorna, först två  som inte har med skinny att göra..

• När är ett marsvin leveransklara? (ålder och vikt?)

• Råttor ska absolut inte ha kutterspån pga terpentinet och dammet hur är det med marsvin? Ja eller nej till kutter?

• Är skinny extra känsliga för någonting pga pälsavsaknaden?

• Kräver skinny någon speciel skötsel jämfört med de pälsade? (värmelampa?)

• Generella saker du tycker är viktigt att veta om skinny?

Sedan är jag nyfiken på om ni medlemmar har några hemsidor med generell info om Skinny men även "vanliga" pälsade, allt läsbart är av intresse.

Tack till er som tog er tiden att läsa igenom mitt långa inlägg :P

Passar på att slänga in bilden på söta Dexter, ögat mot oss är det som ska vara skadat (syns en liten grå/vit hint i det tycker jag) 2 veckor som sagt, en kullsyster/bror som är i bakgrunden.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridaaaa
2
  • När är ett marsvin leveransklara? (ålder och vikt?)
    Minst 5 veckors ålder och 300 gram (eller ialla fall så nära 300 gram som möjligt).

• Är skinny extra känsliga för någonting pga pälsavsaknaden?
    De är ju extra känsliga för kyla men även för solen, kan bli solbrända, så behöver smörjas in om de ska vara utomhus :)

• Kräver skinny någon speciel skötsel jämfört med de pälsade? (värmelampa?)
    Nej värmelampa behövs inte. Vanlig rumstemperatur på 19-22 grader räcker till skinny. Däremot äter de lite mer och kräver i regel lite fetare mat eller bara mer mat helt enkelt. Mitt skinny får t.ex havregrynsgröt (utan salt), för att hålla bra hull.
    De brukar vilja ha myssaker i buren som t.ex en fleecefilt.

• Råttor ska absolut inte ha kutterspån pga terpentinet och dammet hur är det med marsvin? Ja eller nej till kutter?
    Vet flera som har kutterspån till sina råttor, mycket beror nog på märket.
    Jag har VIDA kutterspån, dammar i princip ingenting. Och det lilla som är påverkar inte marsvinen. Just nu har jag dock easyströ, helbra tycker jag! Men är OK med kutterspån till marsvin, så länge man hittar ett som dammar så lite som möjligt och så lite terpentin som möjligt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakaraa
0

#1 Tack för dina svar!
Då var det rätt ålder jag hade i huvudet? Gissade på att det var kring 5-6 veckor :) Då har jag 3 veckor på mig att läsa på och bestämma mig, hehe.

Har du tips på vad man ska använda och smörja in om de vistas ute i solen?

Jag såg på någon sida, tror det var SMF (varit inne och snurrat på så många nu) där det stor att man även kunde använda toa-lätt, skulle du rekommendera det? Tänkte om det kanske är för hårt packat för tassarna?
Hade inte spånet jag har till råttorna (alspån) varit så dyrt så hade jag ju kunnat använda det :P

Zakaraa
0

Jo! Tänkte på att fråga samtidigt!
Mamman och alla kullsyskon är kolsvarta (pappan vet jag inte, har inte kunnat fråga ännu)

Vilken färg skulle Dexter kunna vara? Han ser ju onekligen svart ut i huden (bilden), heter färgen svart då eller kallas det något annat (otecknad)

Fridaaaa
0

#2 Jag har barnsolkräm på min 🙂
Ja toa-lätt går men tror med att det blir lite för hårt på dem att gå på tyvärr. Alltså i hela buren.

#3 Svart heter Black bara i marsvinsvärlden 🙂 Eller svart om man vill säga det 😉

[bragd]
0

Så söt så ❤️

Zakaraa
0

#4 okej! :)
Ja jag misstänkte att det skulle bli det med toa-lätt, får se om jag vågar gå mot min princip och använda kutterspån :P

Hehe okej, black it is. Vad tror du om Dexter, ser han svart ut? :)

#5 eller hur?! Den mest bedårande lilla sak jag någonsin sett och då är jag inte så förtjust i nakendjur :) 😘

Fridaaaa
0

#6 Är kass på det där när det kommer till skinny så jag ärligt säga 😉

Zakaraa
0

#7 haha okej :P

Fridaaaa
0

#8 Blir ju lite svårare just pga att de inte har någon päls hehe kan ju luras lite 😉

[erikam]
0

otroligt söt liten nakenfis 😍

Zakaraa
0

#9 Hehe ja det är ju det som är kruxet, tycker att det hår han har ser svart ut och huden ser ju även svart ut så jag gissar på att han är som sin mamma och sina syskon :)

#10 sötaste som finns 😃

Onyxia
1

Klart du ska ha marsvin! ;) Vilken liten sötnos!

På just den bilden tycker jag att han ser lite chokladig ut. Det ser ju ut att vara skillnad på han och marsvinet bakom t.ex. :)

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

Zakaraa
0

#12 Jag tror det kan vara blixten som luras, nu när du säger ser så är det skillnad mellan syskonen dock tror jag inte att det var det i verkligheten. Men det kommer ju troligtvis visa sig i framtiden vilken färg han har när han får de där pälsfläckarna som skinny har! :)

Onyxia
0

#13; Ja, bilder kan vara luriga ibland. Riktigt söt var han i alla fall 🙂

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

Zakaraa
0

#14 ska försöka dubbelkolla nästa gång jag är på besök :P

Nu är bara den stora frågan, får jag plats med en bur i mitt rum… har redan en stor råttbur här, hmm :P

MoaL
0

Jöjje mig vilken bedårande liten sötsak! Helt underbar ju! Jag förstår helt klart att du fastnade för honom. 😃

Han ser för övrigt svart ut i mina ögon också. Och det är klart att du har plats med ännu en bur. 😉

Terpentin är ingenting du behöver oroa dig för så länge du köper svenskt spån. All (befogad) terpentinnoja kommer från USA. Vårt svenska klimat gör att vårt furuspån innehåller ofarliga mängder terpentin. Om du ändå oroar dig går det att beställa hem stora spånbalar på djuraffären som ska vara gjorda på björk, men de kostar naturligtvis också mer. Några hundralappar, jämfört med Granngårdens 79kr (furuspån), men har man bara ett par marsvin så räcker det ju länge. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Zakaraa
0

#16 Han är den enda som sitter kvar när jag stoppade ner handen i buren, iof Kan ju det bero på att han kanske är blind på ena ögat men han är lugt och fin när jag plockade upp honom (vilket var några gånger 😇)

Nja, jag tror det blir svårt med en till bur i det rummet jag bor i nu, jag kan rulla bak datorstolen så jag precis kommer ur den innan den slår mor sängen :P  Väldigt litet rum (77kvm på 4 vuxna + diverse djur) mmen lyckas jag slänga ut bror min så har jag ett av de största rummen i huset (samma storlek som vardagsrummet) mwahaha 😈
Är lite synd att de är flockdjur just då det är endast Han jag föll för och har ögonen på (de andra fastnade jag inte för alls, marsvin över lag egentligen, han är väldigt speciell) men är man flockdjur så är man :)

Tror inte jag kommer kunna använda kutterspån nu när jag funderat. Mamma, en av hundarna och jag är damallergiker så skippar nog kutter och letar annat billigt alternativ istället om det blir något skulle jag tro!

Det blir att ta sig en rejäl tankeställare det här :) Först en massa plugg och sedan ett beslut. Kärleken för honom finns i alla fall 🙂

Zakaraa
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ju uppdatera att sötsaken i #0 nu bor tillsammans med sin 4 veckor yngre kompis Ruben här hemma och Dexter ser ut såhär idagsläget. (gick från 0 till 4 marsvin i två burar på en gång, haha!)

idipidi
3

Oh, titta, han är supertydlig chocolate nu ju. Jättesöt!

Zakaraa
1

#19 Hehe ja precis, nog är han chocolate alltid :) Känns supersjälvklart idag (när jag även är bättre på färger också, haha)

Burskompisen är golden/black/white virvel
De övriga två är lilac/golden/white ruby eyed virvel och golden/black/white pet